Soft skills – cât de soft sunt de fapt
De ce este important să dezvoltăm aceste soft skills? Tocmai am încheiat un proces de lucru cu o echipă, proces de team coaching care a durat vreo 9 luni. Au făcut progrese foarte frumoase, între timp o parte din membri au plecat, alții au venit, au reluat anumite etape pentru a integra pe toată lumea. Am observat un comportament exemplar de echipă care a dezvoltat un mare sentiment de încredere. Dar și de protecție reciprocă. În ultima sesiune, pe lângă trecerea în revistă a progreselor și mai ales a acelor comportamente care simt că au favorizat apariția acestei siguranțe psihologice, i-am invitat la o sesiune de feedforward, fiecare de la fiecare: ce cred că ar fi util să facă mai mult/mai puțin, să includă în colaborarea zilnică, ce ar putea fi diferit pentru a menține starea de bine și pentru a continua să progreseze. Și…a fost destul de dificil. Fie când dorești să dai feedback, fie când te uiți la viitor, a te adresa direct unei persoane, uitându-te în ochii ei, exprimând nevoia ta sau așteptarea ta în relația respectivă, poate fi un moment dificil.
Când conduci oameni sunt foarte multe astfel de momente: cineva greșește într-o anumită situație, un altul nu pare să progreseze suficient de repede, alții au comportamente care nu contribuie la eficiență sau la relațiile din echipă, alteori e nevoie de răbdare și de alegerea cuvintelor potrivite pentru a avea tact și pentru a nu ofensa, uneori ai nevoie de o recalibrare emoțională pentru că, pur și simplu, ești tensionat și obosit și, o reacție nepotrivită ar avea consecințe nedorite.
Nu poate exista interacțiune socială de calitate fără un set de soft skills bine dezvoltate. În esență, soft skills reprezintă o combinație de abilități de relaționare cu oamenii, cu grupurile de oameni, deci abilități sociale, abilități de comunicare trăsături de caracter atitudini și mentalități, caracteristici emoționale și capacitatea de reglare emoțională în situații dificile sau tensionate, capacitatea de auto motivare și de a aborda cu deschidere situații complexe. Și, ca să luăm câteva exemple în afară de umbrela generoasă a abilităților de comunicare, în categoria de soft skills intră și abilitățile de lucru în echipă și de soluționare a problemelor sau abilitățile de a conduce alți oameni de a oferi feedback sau de a media un conflict. Tot de soft skills avem nevoie în procesele de învățare și de adaptare la nou sau la schimbări deoarece, de cele mai multe ori, trecem prin acestea însoțiți de alți oameni, colegii de echipă, colegi din alte departamente, șefii noștri sau prieteni și familia.
Soft skills – cât de soft sunt de fapt
Prezentul este caracterizat încă de cerința de expertiză ridicată care, teoretic, permite lipsa acestor abilități interpersonale, dar este o mare eroare. Foarte mulți experți au această impresie și, atunci, când sunt promovați (eroare des întâlnită) pentru că știu ei cel mai bine, în rolul de conducător de oameni pot eșuat lamentabil. Poți fi un extraordinar expert dar, dacă ești o persoană dificilă sau dacă nu știi să comunici cunoașterea ta, transferând-o celor cu care lucrezi, sau având răbdarea necesară de a explica clienților, valoarea expertizei dispare.
Automatizarea, robotizarea, inteligența artificială vor reduce nevoia ca oamenii să se bazeze atât de mult pe expertiză personală. Datele și informațiile în volume pe care nu le mai putem cuprinde sunt stocate, iar abilitatea noastră esențială este aceea de a avea criterii bune, valoroase, de a accesa această informație. Numai că un criteriu bun poate fi foarte subiectiv și el devine cu adevărat bun atunci când, utilizatorii informației respective sunt de acord în privința criteriului. Ce vreau să arăt este că fără comunicare, capacitatea de dialog, capacitate de sinteză, de parafrazare, capacitatea de a asculta punctul celuilalt de vedere și de a rămâne deschis la acesta, informația devine mult mai slabă calitativ pentru că nu servește pe toată lumea.
În raportul din 2023 asupra abilităților necesare în viitor, Forumul Economic Mondial (https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2023.pdf), ne dă câteva informații extrem de utile asupra nevoia de abilități sociale pentru genul de activități care se dezvoltă din ce în ce mai mult și care vor fi esențiale în următorii ani. Se pare că, cele trei abilități esențiale pentru continuarea dezvoltării în 27 de industrii în care a fost făcut acest studiu sunt empatia, abilitățile de conducere a oamenilor (leadership) și capacitatea de a-i învăța și mentora pe cei din jur. Toate, abilități sociale din categoria soft skills.
În același raport, abilitățile de eficiență și eficacitate personală sunt tot din această categorie: curiozitate, automotivare și autocunoaștere, reziliență, flexibilitate și adaptabilitate, capacitatea de a fi atent la detalii și de a se putea baza oamenii pe tine. Toate, din categoria soft skills.
Și încă un aspect foarte interesant legat de sustenabilitate și preocuparea pentru viitor. Două seturi de abilități esențiale sunt legate de ”conștiența de mediu” sau, altfel spus, de conștiința noastră în privința mediului înconjurător și de capacitatea noastră de a fi inițiatori și reprezentanți în acțiuni legate de protecția mediului. Indiferent despre ce va spune legislația sau politica legată de mediul înconjurător, o persoană căreia nu-i pasă de oamenii din jur și de viitorul acestora nu va dezvolta aceste abilități. În esență, tot capacitatea noastră de conectare, de a ne păsa, ne va ajuta să facem eforturile pentru a implementa aceste politici legate de mediu și de decarbonizare, în activitățile noastre zilnice.
Citește și: De la idee, la implementare: cum ar putea deveni inovarea parte din viața noastră zi de zi? Și de unde vine rezistența la ideile noi?
Ce putem observa este că, pe măsură ce tehnologia avansează și ne face viața uneori mai ușoară, alteori extrem de complicată, capacitatea noastră de a rămâne umani și de a interacționa armonios cu cei din jur contează mult mai mult decât expertiza tehnică, adică hard skills. Rata de depreciere profesională în cele mai multe industrii, astăzi, este de 20-30% pe an. Adică, ce înveți astăzi te va putea servi în următorii doi, trei ani poate patru. Acum 30 de ani, rata de depreciere era mult mai mică și un absolvent de facultate putea fi relativ liniștit că va putea profesa și se va putea descurca profesional cu ce știe circa 10, 15 ani.
Tot în categoria soft skills intră și etica profesională. Capacitatea aceasta de a discerne ce este corect sau mai puțin corect în relație cu clienții tăi, cu colegii, față de companie, comunitate sau societate în ansamblu, are nevoie să fie dezvoltată chiar din copilărie pentru că se aplică în toate etapele vieții și alimentează responsabilitatea față de impactul acțiunilor și deciziilor noastre. În foarte multe companii se discută despre valori, în același timp încălcându-se aceste valori, prin comportamente care favorizează mai degrabă câștigul pe termen scurt decât o relație etică pe termen lung. Etica se educă zi de zi, prin fiecare conversație, prin feedback sau dezbatere în legătură cu ce este acceptabil sau in acceptabil, prin modelul de rolul pe care îl oferă cei care conduc echipe, organizații sau comunități. Uneori, necesită discuții dificile în care e nevoie de feedback corectiv, în aceeași măsură cu feedback-ul apreciativ despre comportamentele care ne sprijină să rămânem integri și să putem fi parteneri așa cum pretindem, de cele mai multe ori, în mesajele publicitare.
De ce este important să dezvoltăm aceste soft skills?
- Crește productivitatea, pentru că oamenii risipesc mai puțin timp, energie și efort în discuții inutile sau în supărări interpersonale care, i-ar face să fie reținuți în a-și spune punctul de vedere sau a contribui la un obiectiv.
- Crește calitatea muncii în echipă, deschiderea și curiozitatea facilitează discuțiile și alinierea obiectivelor sau a modului de lucru. Oamenii deprind curajul să își ofere feedback și să își exprime așteptările într-un fel non agresiv.
- Crește rata de retenție, oamenilor le place să lucreze într-un mediu în care se pot exprima și pot fi ei înșiși.
- Crește nivelul de angajament, fiecare investiție în dezvoltarea personală a oamenilor este apreciată și îi face pe oameni să depună un nivel mai mare de efort. Munca este doar o parte a vieții noastre, iar abilitățile deprinse în mediul de muncă ne sunt extrem de valoroase și în viața noastră privată. Și dacă cunoștințele tehnice nu se aplică, toate abilitățile de tip soft pe care le deprindem la locul de muncă sau în programe de dezvoltare le folosesc pe deplin în relația cu prietenii sau cu familia noastră.
- Crește calitatea leadership-ului, pentru că asta apreciază oamenii: conducători autentici, care știu să comunice și să exprime cu claritate așteptările lor, viziunea lor, să țină cont de ceilalți și să-i înțeleagă, să le transfere optimism și speranță atunci când este nevoie de ele.
Madi Rădulescu, MCC, MBA, Managing Partner MMM Consulting. Este un facilitator, trainer și coach de echipă experimentat care adună peste 25 ani de experiență de lucru cu leaderi în companii mari, multinaționale. De peste 13 ani este coach executiv și în 2019 i-a fost acordat premiul Gold Coach Award conform Romanian L&D Industry, survey la care au participat peste 570 manageri și specialiști de resurse umane.
Este pasionată de dezvoltarea leaderilor, de impactul pe care îl poate crea dând acestora acces la perspective multiple, la propriile resurse, sprijinindu-i să iși asume rolul cu încredere întelegându-și propriile valori și credințe. A obținut multiple certificări de coaching, management și leadership, este membru ICF – MCC – Master Certified Coach, cea mai înaltă acreditare globală, consultant certificat pentru metodologiile Persona Global și PerformanSe și a derulat proiecte în multe țări Europene.
Este și soție, și are o fiică. Pasionată de călătorii, îi place să descopere obiceiurile altor culturi. Deviza după care se ghidează este: „Fii mereu cu mintea și cu inima deschise, învață continuu și viitorul se va arăta plin de șanse și oportunități.”
Puteți află mai multe informații despre Madi Rădulescu de pe site-ul ei.