Zilele trecute Super Mario Bros. a avut premiera în cinematografe, iar părinții cu copii au luat cu asalt sălile de cinema.
Adaptările jocurilor video fac mare vâlvă pe ecrane de ceva vreme, dar filmul Super Mario Bros. a obținut cea mai de succes lansare mondială întâmplată vreodată pentru un film de animație, depășind Frozen 2 și este probabil să rămână filmul cu cele mai mari încasări din 2023. Dar și cel mai de succes film adaptat după jocurile video, din toate timpurile, pe cale de a distruge titluri precum Warcraft și Pokémon: Detective Pikachu.
Acest tip de succes se simte ca un punct de cotitură, ca și cum ar fi ceva ce celelalte 60 de adaptări de jocuri video aflate în lucru pot învăța de la frații Mario. Dar adevărul este că puține – poate niciunul – dintre acele filme vor replica ceea ce a reușit Super Mario Bros.
Super Mario Bros., un film destinat succesului
Este educativ să te uiți la filmul Super Mario Bros. din 1993. Pe atunci, Mario avea un deceniu și era deja un fenomen, poate mai recunoscut pentru unii copii decât Mickey Mouse. Treizeci de ani mai târziu, Mario este încă fața jocurilor, chiar dacă jocurile sale mai recente sunt vândute mai mult de francizele mai noi.
Acest lucru îl face personajul nostalgicilor cu efect inalterabil pe care jocurile l-au avut asupra culturii mondiale în acești 30 de ani.
Ai putea argumenta că Mario este la fel de recunoscut ca și Superman; ai greși. Pentru a promova Jocurile Olimpice de vară din 2020 de la Tokyo, regretatul Shinzo Abe, prim-ministrul Japoniei, a apărut dintr-o țeavă warp în salopete supradimensionate, fluturând o șapcă roșie M. Niciun alt personaj din joc – și foarte puține personaje fictive, în general – nu deține acest nivel de recunoaștere a mărcii. Un film cu acel erou, lansat într-o lume în care 3,2 miliarde de oameni au jucat anul trecut jocul, era aproape destinat să explodeze.
Informații pentru părinții
Părinții trebuie să știe că Filmul Super Mario Bros. se bazează pe franciza extrem de populară de jocuri video/divertisment Nintendo. Mario (cu vocea lui Chris Pratt) și prințesa Peach (Anya Taylor-Joy) fac echipă pentru o căutare care implică elemente din mai multe jocuri, inclusiv Donkey Kong, Mario Kart, Super Mario 3D World și multe altele. Filmul este puțin mai nervos decât jocurile când vine vorba de violență din desene animate, sperieturi și agresiune. Așteptați-vă la rachete, explozii, un pumn bine aterizat și un plan de a face „sacrificii rituale”. În timp ce Mario și Peach sunt curajoși, ei și alte personaje sunt adesea vizibil panicate și sunt în pericol constant din cauza răufăcătorului Bowser, care dă foc zidurilor unui regat și amenință cu moartea celor care îi stau în cale. Unii copii ar putea fi speriați de o scenă în care Luigi este urmărit de broaște țestoase cu schelete zombie, cu ochi roșii strălucitori, care ies din pământ în masă și în cele din urmă îl capturează. Și, desigur, există acele ciuperci magice. Dar în cele din urmă temele de perseverență, curaj și lucru în echipă sunt clare.
Super Mario, cel mai cunoscut joc video din toate timpurile
Super Mario, unul dintre cele mai emblematice personaje din istoria jocurilor video, și-a făcut debutul nefavorabil în 1981. Nu era prea mult – doar o mână de pixeli colorați pe un ecran granulat, o figură care încearcă să-și salveze iubita de o maimuță uriașă numită Donkey Kong. Dar până în anii 1990, Mario nu numai că și-a salvat iubirea de la răpitorul ei simian; el a devenit chipul Nintendo însuși.
Totul a început cu un secol mai devreme, în 1889, când Fusajiro Yamauchi a fondat o mică companie numită Nintendo Koppai pentru a produce hanafuda, un tip popular de cărți de joc japoneze utilizate pe scară largă pentru jocuri de noroc. (Cuvântul Nintendo se traduce aproximativ prin „sala-cerului-noroc” sau un loc în care averea ta este pusă în mâinile zeilor.) Afacerile au avut o expansiune de multe decenii—Nintendo este încă unul dintre cei mai importanți producători de hanafuda din lume— dar când nepotul lui Yamauchi, Hiroshi, a preluat conducerea în 1956, el a început să caute modalități de diversificare a fluxurilor de venituri ale companiei.
Super Mario a apărut în peste 200 de jocuri. Numai seria „Mario Bros” a vândut mai mult de 240 de milioane de unități, Nintendo lansând mai multe sequele ale originalului în diferitele lor generații de console.
În ciuda căutării neîntrerupte a industriei pentru experiențe de joc „realiste”, bătălia de 30 de ani, cu tehnologia scăzută, pe care Mario a dus-o pentru a opri o broască țestoasă, numită Bowser, rămâne unul dintre cele mai populare jocuri din istorie.