Arta nebunilor, la Muzeul sexului din Manhattan
Arta contemporană este mereu surprinzătoare şi, de ce să nu recunoaştem, de neînţeles pentru mulţi dintre noi. Imaginile, conceptele cu care operează aceasta sunt, de cele mai multe ori, obscure, mai ales pentru cei care nu au o educaţie vizuală.
Dar dacă am privi puţin altfel lucrurile, să zicem din perspectiva celor care nu au un beground educaţional în artă, dar care fac artă? Cum ne-ar apărea atunci lucrările realizate de aceşti oameni? Un astfel de exerciţiu ne propun cei de la Museum of Sex (MoSex), o galerie de artă din Manhattan (New York), unde este deshisă până pe 16 septembrie, o expoziţie cu lucrări realizate de aşa numiţii outsider artists, oameni care nu au studiat în viaţa lor desenul, perspectiva sau cromatica dar care crează lucrări extraordinare, după cum aflăm de pe independent.co.uk.
Aşa cum sugerează şi numele muzeului, MoSex este axat în principal pe expoziţii ce explorează istoria, evoluţia şi semnificaţia culturală a sexualităţii umane, aşa încât nu e de mirare că expoziţia outsider-ilor, numită Known/Unknown: Private Obsession and Hidden Desire in Outsider Art, este axată tot pe sex.
În mare parte nişte singuratici, izolaţi de societate, unii cu probleme mintale, alţii cu probleme de conduită, unii trecuţi deja în eternitate alţii încă în viaţă, artiştii expuşi la MoSex şochează cu sculpturi, ilustraţii, fotografii, picturi ce trădează obsesiile şi fanteziile lor sexuale.
Bărbaţi masturbându-se (ex: sculpturile carnale ale lui Steve Ashby, un bărbat care s-a apucat de artă după ce a ieşit la pensie,); fetiţe torturate (ex: acuarela lui Henry Darger), o temă ce-şi are cel mai probabil originea în traumele artistului care a trăit prin orfelinate şi aziluri; femei pozând provocator (fotografiile lui Eugene Von Bruenchenhein, un simplu brutar care se apuca de fotografiat după somnul de după amiază).
Create în intimitate, în camera unei case umile, în închisoare sau spitale psihiatrice, lucrările de la Museum of Sex au fost făcute de aceşti oameni pentru ei înşişi, niciodată cu scopul de a fi arătate publicului.
Sigur, lucrările trădează obsesii, dorinţe deviante, gânduri întunecate, dar sunt sincere. Violent de sincere.
Şi da, par creaţiile unor nebuni. Însăşi arta lor, “Outsider Art”, e cunoscută sub numele de “arta nebunilor”, avându-şi originea în “arta brută” a genialului artist francez Jean Debuffet.
Dar poate tocmai această vulnerabiltate făţişă, această sinceritate crudă şi acest mod instinctiv de a vedea lumea şi de a o reprezenta fac ca lucrările “outsider”-ilor să ne fie mai aproape şi mai de înţeles ca orice altă lucrare de artă contemporană.