ARCUB va deschide în sediul din Gabroveni o expoziţie inedită, dedicată aniversării a 140 de ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi. Expoziţia „Constantin Brâncuşi: omul şi lucrurile” va avea vernisajul joi, 23 iunie, la ora 19:00. Este Realizată de Erwin Kessler şi Doina Lemny, cu obiecte care au aparţinut sau au fost create de sculptorul român, aflate în colecţia familiei Emilian Radu.
Ineditul expoziţiei „Constantin Brâncuşi: omul şi lucrurile” constă în prezentarea unei colecţii ce reuneşte o serie de fotografii originale ale sculptorului, un corpus de corespondenţă olografă cu prietena sa Florence Meyer, piese autentice din garderoba lui Constantin Brâncuşi (pantaloni, veste, sacouri, impermeabil, valize) şi obiecte de uz casnic (andrele, cădelniţă).
Alături de aceste piese, colecţia cuprinde desenul lui Brâncuşi Pupăza cu moţ, conceput ca ilustraţie a volumului Plante şi animale. Terase, publicat de poetul Ilarie Voronca la Paris în 1929. În expoziţie va fi prezentat şi un portret al lui Brâncuşi de Marcel Iancu, realizat de acesta probabil cu ocazia unui interviu pe care i l-a luat în anul 1925 pentru revista Contimporanul.
Pentru a completa tabloul relaţiilor lui Brâncuşi cu compatrioţii săi avangardişti, expoziţia va prezenta şi o scrisoare autografă a lui Tristan Tzara, în care acesta îşi afirmă cu entuziasm aprecierea pentru Brâncuşi, dar şi înţelegerea sa pentru exigenţa deosebită a artistului faţă de orice publicare sau reproducere a operei sale.
Stabilit în Franţa din 1904, Brâncuşi s-a integrat rapid în mediul artistic cel mai fertil al timpului, devenind un reper de inovaţie şi neconvenţionalism pentru ceea ce va fi cunoscut sub numele de Şcoala de la Paris. Nume diverse, de la Picasso la Modigliani şi de la Duchamp la Satie îi vor deveni prieteni şi colaboratori. Brâncuşi, la fel ca şi Picasso ori Duchamp, va îmbina o prodigioasă abilitate manuală cu un interes pentru materii şi materiale diverse şi cu o rigoare conceptuală originală, alături de o remarcabilă deschidere spre viaţa mondenă a timpului său.
„Constantin Brâncuşi: omul şi lucrurile” aduce în prim plan prezenţa personajului Brâncuşi, atât prin exponate, cât şi prin modalitatea sugestivă de prezentare a acestora, ca din interiorul unui aparat de fotografiat, în care privitorul are prilejul să arunce o privire, pentru a descoperi acolo ceea ce a fost deja imortalizat şi intens mediatizat de mai bine de o jumătate de secol, de la imaginea artistului, înconjurat de obiecte ce i-au aparţinut, la corespondenţa şi viaţa sa socială specific pariziană, dar şi bucureşteană sau – poate cel mai interesant pentru cititorul român – aceea direct legată de perioada petrecută la Târgu-Jiu, pentru pregătirea instalării Coloanei fără sfârşit.
Constantin Brâncuşi: omul şi lucrurile este realizată de Erwin Kessler, istoric de artă cu publicaţii în domeniul avangardei europene şi artei contemporane în România şi străinătate şi de Doina Lemny, doctor în istoria artei, muzeograf-cercetător la Muzeul naţional de artă modernă, Centrul Pompidou din Paris, specialistă în sculptură modernă, şi mai cu seamă în creaţia lui Constantin Brâncuşi, cu numeroase publicaţii dintre care cele dedicate sculptorului român.
Emilian Radu este unul dintre cei mai renumiţi şi pasionaţi colecţionari români de artă modernă şi contemporană, a cărui colecţie cuprinde lucrări ale unor avangardişti de marcă, dar şi ale unora dintre cei mai importanţi artişti actuali.