Căutare

Share this article

L-am întâlnit pe Mihai Murineanu în cadrul campaniei editoriale (și mai apoi la evenimentul) “Life is Passion”, ce a reunit oameni care și-au făcut un business din pasiune și nu neapărat din meseria pentru care s-au educat inițial. Este arhitect (și face bani și din această pregătire), însă business-ul de suflet se numește Odysea, travel butic fondat la Londra și construit în jurul vacanțelor pe apă. Anul trecut am vrut să încerc împreună cu familia acest tip de vacanță, șapte zile pe apă pe un sailing boat, astfel că l-am contactat pe Mihai și i-am cerut o ofertă. Două săptămâni mai târziu, ne urcam cu arme și bagaje pe un sailing boat ,,comandat” de Mihai. A fost o experiență de care ne-am bucurat complet atât noi, adulții cât și (sau mai ales) copiii (12 și 15 ani la momentul călătoriei). Copiii de fapt au plâns când s-a terminat și a trebuit să le promit un ,,bis” cel târziu în doi ani.

De ce ne-a plăcut atât de mult: în primul rând pentru bucuria de a fi pe apă, pe o barcă proprie (chiar și doar pentru o săptămână), libertatea de a ne alege în fiecare zi traseul, pesiajele grecești incredibile surprinse însă de data aceasta dintre apă spre uscat, mâncarea pregătită de multe ori împreună cu Mihai (care s-a dovedit super grataragiu în condiții aspre, pe insule părăsite de lume).

,,Mihai the skipper”, cum l-am botezat noi, pregătește un nou sezon, astfel că am stat de vorbă cu el despre ce înseamnă o vacanță pe apă și despre business-ul Odysea pe care speră să îl crească în câțiva ani până la o valoare de 7 zerouri (în euro).

Ce înseamnă să fii skiper (job description)

Ca și skipper tu ai comanda totală asupra yachtului și echipajului. De asemenea ești responsabil ca toată lumea să fie în sigurantă și să se simtă cât mai confortabil pe yacht.

Cum ajungi să fii skipper (ce școală și mai ales ce calități trebuie să aibă un skipper bun)?

La început am avut un brevet românesc, dar cu timpul am observat că sunt lucruri pe care nu le cunoșteam. Când am început să dezvoltăm Odysea ne-am dorit să “creștem”, prin urmare am absolvit niște cursuri mai avansate, care se fac în Anglia la Royal Yachting Association. Standardul acestor cursuri este foarte ridicat, dar am absolvit fără nicio problemă. Acum atât eu cât și toți skipperii care lucrează pentru Odysea au certificări RYA Yachtmaster Offshore Power  & Sail plus + STCW (o certificare minimă pentru cei care sunt yachtmasteri și lucrează pe yachturi comerciale).

Tu cum ai ajuns?

Prin anul 2009 am primit cadou de la fratele meu un curs “from zero to hero”, în urma căruia nu primeai nicio certificare, dar acumulai foarte multă experiență. A fost primul contact cu sailingul. După ce m-am întors în țară mi-am luat brevetul și apoi am lucrat pentru alte companii străine care aveau nevoie de skipperi.

De câți bani bani și de câtă experiență ai avut nevoie până când ai început să organizezi propriile excursii?

Chiar dacă pare ușor ceea ce facem noi, avem aproximativ 7 ani de experientă în care am trecut prin tot felul de experiențe, care ne-au făcut să fim foarte relaxați în orice condiții. Ne-am creat foarte multe relații peste tot și când ne-am simțit pregătiți ne-am creat un site și o identitate. Investiția inițială a fost cam de 10.000 euro, poate mai mult. La vremea respectivă nu țineam contabilitatea.

Ce presupune exact organizarea unei excursii? Povestește-ne exact ce faci din secunda în care primești cererea de ofertă până îi debarci pe pasageri!

Înainte să ne apucăm să facem o ofertă încercăm să ne cunoaștem clientul, să stăm de vorbă cu el, să ne povestească puțin despre viața lui astfel încât să îi înțelegem stilul de viată și să putem să îi oferim ceva corespunzător. Îl ghidăm spre tipul de yacht (Monohull, Catamaran sau Power), ulterior îi propunem o serie de extra-servicii (spre exemplu bucătar, maseur) de care poate beneficia și îi personalizăm vacanța cu activitățile potrivite în funcție de preferințe: sporturi (scufundări, plimbări cu ski-jetul, stand up paddling, drumeții, pescuit), tururi istorice, experiențe muzicale sau culinare, variantele sunt multiple. Bineînțeles ne ocupăm și să punem în practică ceea ce promitem.

Cât costă o astfel de vacanță?

E foarte greu de spus acum pentru că sunt foarte multe variabile la mijloc precum țara, perioada, tipul yachtului. În general o vacanță pe un monull începe de la 5000 de euro și se poate duce până la 300.000 euro, la catamarane de la 7000 euro și până la 200.000 euro, iar la motor yachts și super yachts de la 30.000 euro până la “sky is the limit”.

Cine sunt oamenii care aleg acest tip de vacanță?

Oameni care vor o experiență, oameni care caută să se deconecteze complet și să găsească libertatea, oameni care își prețuiesc intimitatea (e cam greu să te urmarească paparazzi pe mare).

Care sunt cele mai populare rute?

Depinde de la an la an, dar dacă ar fi sa fac un top ar fi Grecia, Italia, Croatia, Caraibe.

E o vacanță periculoasă?

La începutul fiecarei săptămâni facem o sedință cu tot echipajul în care le explicăm care sunt pericolele și cum funcționează anumite instrumente pe yacht. Acest lucru îi responsabilizează și le oferă și încredere în noi pentru că le arătăm că știm ceea ce facem și că ne pasă de siguranța lor.

Ce aleg oamenii să mănânce pe vas?

Odată am avut un echipaj care a trăit toată săptamâna cu chipsuri și vodkă, dar trecând peste cazurile excepționale, micul dejun este una dintre cele mai importante mese pe yacht și în general este foarte generos. De cele mai multe ori prânzul este o masă ușoară pentru că lumea preferă să facă alte activități, dar cinele se întind cu 3 feluri de mâncare, povești și discuții.

Cum se distrează oamenii pe vas?

Unii citesc, alții ascultă muzică, alții pescuiesc, alții o țin într-o petrecere non stop, diferă foarte mult.

Când începe sezonul tău, cât stai pe apă și ce faci între curse (atunci când nu ai comenzi)?

Anul acesta sezonul începe foarte devreme. Voi pleca în Franța săptămâna aceasta să aduc un yacht în Grecia. Voi traversa Golful Biscay, apoi merg la sud spre La coruna unde vom face o oprire să gustăm bucatele locale și ne vom continua drumul până în Lisabona. Apoi trecem prin Gibraltar, ajungem iar în Spania cu direcția Ibiza si de acolo mergem mai departe spre Sardinia, Sicilia, Insulele Ionice din Grecia și cu un final apoteotic prin canalul Corinth.

După aceea îmi voi aștepta clienții pentru evenimentul de 1 mai, care se va întâmpla între 27 apr și 4 mai. Avem 3 yachturi deja planificate și sper că vom mai aduna adepți până atunci.

Sezonul în general se termină în octombrie, dar de 3 ani am început să-mi petrec 2-3 săptămani, în jurul Anului Nou, prin Caraibe. Când nu am clienți îmi place să explorez locații noi, să vizitez locuri pe care nu am reușit să le văd, să practic sporturi nautice. Când pauzele sunt mai mari de 2 săptamâni prefer să vin acasă și să mai lucrez la biroul de arhitectură și consultanță, pe care l-am înființat acum 3 ani. Petrec pe apă mai bine de șase luni pe an.

Care e cea mai frumoasă experiență pe care ai avut-o de-a lungul acestor ani?

Una dintre cele mai frumoase experiențe a fost când două persoane foarte dragi mie și cărora le-am făcut cunoștință pe yacht, într-o vacanță, s-au căsătorit și acum urmează să fiu nașul copilului.

Dar cea mai nefericită?

Cea mai nefericită experiență a fost în primul an când după o vară în care mi-am făcut o grămadă de prieteni, din cele mai îndepărtate colțuri ale lumii, a trebuit să îi părăsesc.

Unde este cel mai greu de navigat? (dintre rutele expuse mai devreme)

Ciclade și Golful Biscay

Povestește-ne despre excursiile de grup! Adică grupurile de prieteni care pornesc cu mai multe bărci!

Aceste grupuri sunt într-adevar speciale, se transmite atât de multă energie pozitivă de-a lungul evenimentului și se doboară foarte multe bariere, din punct de vedere al networking-ului.Mihai 

Câți bani faci într-un sezon?

Business-ul a crescut exponențial în fiecare an, depășind chiar si pronosticurile pe care le aveam în business plan. Anul acesta au explodat și rezervările, am vândut din luna Octombrie 2018 mare parte din sezonul curent (până în septembrie) iar pentru a dubla capacitatea, împreună cu partenerii noștri din Caraibe și Thailanda (cele mai căutate destinatii de sailing în perioada iernii) ținând cont de acești factori dorim să ajungem la vânzări de 2.000.000 euro și câteva yachturi în proprietate.

Ce faci în restul anului?

În restul anului dezvolt tot felul de afaceri, acum lucrez la un proiect de 6000 mp, cel mai complex co-working space din București. Sunt încă în negocieri deci nu pot să ofer prea multe detalii. Pe lângă asta mai am firma de arhitectură și consultanță pe activitatați conexe arhitecturii, la care lucrez.

De unde pasiunea pentru bărci? Când te-ai urcat prima oară pe o barcă de sailing?

Pasiunea pentru sailing cred că am avut-o mereu, prima mea amintire ca și copil e cu străbunicul meu care mă plimba pe malul mării și simteam cel mai frumos sentiment privind infinitul mării. Prima dată am urcat pe un yacht la vârsta de 6 sau 7 ani, unchiul meu fiind destul de norocos să își poată permite unul.

Mai sunt navigatori în familia ta?

Bunicul a fost primul scafandru profesionist din România și profesor de navigație la Academia Mircea Cel Bătrân din Constanța. Tata este căpitan comandor în rezervă (urmatorul grad ar fi Amiral). Fratele tatălui meu, Adrian Murineanu, este owner și mare pasionat de yachturi, ni se alatură și el la evenimentul de 1 mai împreună cu vărul meu care este și el acaparat de acest fenomen. Iar fratele meu este la același nivel de aptitudini cu mine, amândoi avem RYA Yachtmaster Offshore Power and Sail și alte brevete adiționale.

Ce trebuie să știe oamenii înainte de a se urca pe barcă? Ce așteptări să aibă sau să nu aibă?

Mie îmi place mereu să cresc așteptările clienților mei iar la finalul fiecărei vacanțe toți îmi mulțumesc pentru cea mai bună experiență din viața lor.

Ce obiceiuri neplăcute ai descoperit la unii pasageri? Lucruri care nu se fac, adică.

Rareori am mai întâlnit persoane care cred că totul li se cuvine sau te tratează ca pe un angajat și nouă nu ne place să lucrăm așa. Ne poziționăm ca prieteni și suntem acolo pentru a oferi cea mai buna experientă. În general toți clienții nostri ne devin prieteni. Eu ador acest lucru și păstrez legătura cu toată lumea.

Trei lucruri pe care toți pasagerii tăi l-au făcut?

La clasice pot menționa săriturile în mare de pe catarg, dansul în costume de baie și mult fun udat sau nu cu alcool. Toți pasagerii nostrii ne-au recomandat altor prieteni și se întorc pentru o noua rută.

Vezi delfini ca pasager?

De cele mai multe ori da, rar s-a întâmplat să nu vedem delfini, acum deja știu regiunile în care îi găsim.

Ce vedete influenceri ai avut ca si clienti?

Am avut câteva vedete pe yacht, care au ales acest tip de vacanță și pentru protejarea intimității, asadar nu le pot da numele.

Ce te vezi făcând peste 10 ani?

În 10 ani Odysea va avea propria flotă de yachturi și vom organiza parteneriate cu cele mai mari cluburi din Romania sau din afară care sa ofere experiențe de lux clientilor fideli. Ne vom axa și pe evenimente corporate și pe servicii de 7 stele.

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO