Cum se reinventează afacerile pentru a supraviețui? Ion Biriș (LOFT): „Dacă perioada de criză se va prelungi până la trei luni, mai mult de 50% dintre restaurantele închise acum nu se vor mai redeschide” - LIFE.ro
Prima pagină » Cum se reinventează afacerile pentru a supraviețui? Ion Biriș (LOFT): „Dacă perioada de criză se va prelungi până la trei luni, mai mult de 50% dintre restaurantele închise acum nu se vor mai redeschide”
Cum se reinventează afacerile pentru a supraviețui? Ion Biriș (LOFT): „Dacă perioada de criză se va prelungi până la trei luni, mai mult de 50% dintre restaurantele închise acum nu se vor mai redeschide”
Cum și-au adaptat business-ul cei de la LOFT? Pandemia de coronavirus a depășit 1.000,000 de cazuri și peste 50,000 decese în toată lumea. În România numărul bolnavilor depășește 2,000 de cazuri. Iar în această perioadă, nu doar sănătatea ne este afectată, ci și economia. Antreprenorii se zbat să supraviețuiescă și, în special, zona HoReCa este nevoită să se reinventeze.
Fără doar și poate, criza din ultima perioadă cauzată de virusul COVID-19 ne lovește din plin. UEFA tocmai a anunțat că EURO 2020 se transformă în EURO 2021, la fel și Jocurile Olimpice de Vară de la Tokio, evenimentele culturale sunt și ele afectate. Iar viitorul următoarelor luni pare să fie din ce în ce mai imprevizibil si instabil.
Am vorbit cu Ion Biriș, unul dintre fondatorii LOFT, firmă care, în această perioadă de criză, a început un serviciu de livrare – LOFT delivery.
De când este disponibil serviciul de food delivery de la LOFT?
Ion Biriș (LOFT): Am început să livrăm din 26 martie, creând acest serviciu ca urmare a noilor configurări de pe piață.
Ion Biriș (LOFT): Odată cu criza de coronavirus am fost nevoiți să închidem restaurantele și să ne adaptăm.
Așa că ne-am asociat cu platforma BeiCeVrei.ro pe care o aveam în grup și prin care vindeam online produsele importate de BDG. Și aici am creat o zonă specială prin care se pot accesa meniurile de mâncare și se poate comanda online.
Am ales dintre cele 12 restaurante pe care le avem, să folosim meniurile a trei dintre ele: LOFT – specific asiatic, Il Villagio – specific italinesc și Crama Domnească – bucătărie tradițional românească.
Vă gândeați dinaintea crizei să implementați acest serviciu sau a fost doar o măsură de adaptare la noile condiții?
A fost exclusiv o adaptare la piață. Însă, cumva aveam un astfel de serviciu și înainte, în sensul că dacă voiai să comanzi, o puteai face, dar nu aveam livrare, așa că trebuia să vii să ridici personal livrarea de la restaurant.
Însă, atunci când restaurantele au fost închise și ne-am gândit că această criză va fi una semnificativă și de durată, am văzut ca unică soluție de salvare a afacerii livrarea pe platforma BeiCeVrei.ro. Practic am scos un produs nou pe piață, într-un timp record. Și totul ca un răspuns la noile reguli ale pieții.
Și care au fost schimbările pe care a trebuit să le faceți pentru business în această perioadă?
Funcționăm într-o singură bucătărie, respectiv cea din incinta restaurantului LOFT, în special din rațiuni de siguranță. Trecem prin toate rigorile actuale – de la dezinsecție, la protejarea personalului cu echipamentele necesare.
Cât de greu a fost să vă păstrați oamenii din echipă, cum sunt ei în acest moment?
În toate cele 12 restaurante avem peste 300 de angajați. Toți au fost trimiși în șomaj tehnic, cu excepția câtorva care și-au dorit și au avut posibilitatea să continue să lucreze zilnic pentru comenziile online, realizate în restaurantul de la LOFT. Doar ei au rămas cu contractele active.
Pe de altă parte, cei care făceau livrările pentru BeiCeVrei.ro, se ocupă și de cele de mâncare. Am avut suficient personal pentru a acoperi și această cerere. Dar să fim clari: nu vorbim despre un business. Este mai mult o modalitate de a păstra contactul cu clienții, de a nu-i pierde. Dar nu este nici pe departe vreun business.
Ion Biriș (LOFT): Nivelul comenzilor este foarte mic, aproape că nu-și justifică nici măcar cheltuielile pe care le avem cu personalul. Este mai mult o formă de a veni în întâmpinarea clienților, de a rămâne alături de ei.
Cât de mult vă afectează business-ul această perioadă?
E destul de simplu … de la 100% la 0%. Business-ul nostru, așa cum s-a întâmplat cu întreaga piață, este complet închis. Vânzări zero. Personal trimis în șomaj tehnic.
Pe de altă parte, noi suntem o companie mare, cu proceduri la vedere și putem să beneficiem de ajutorul pe care ni l-a dat statul. Cu ajutorul primit de la stat prin subvenționarea plăților angajaților cu 75% din valoarea salariului mediu brut, cu ce eforturi facem noi, cred că nu vom avea probleme dacă această criză va continua două, trei luni.
Din fericire, nu am avut nicio disponibilizare. Noi ținem foarte mult la oameni, suntem o echipă de foarte mulți ani împreună, așa că este un parteneriat important pentru noi. Dar afectați suntem, este clar.
Care sunt măsurile legislative de care ați avea nevoie în această perioadă sau sunt suficiente cele de până acum?
Suficiente, știi cum e, nu sunt niciodată. Dar cred că au fost măsuri bune. Nu pot vorbi în numele celorlalți, dar pentru o companie solidă ca a noastră, au fost suficiente. Important este că acum au fost cât de cât lămurite pentru că atunci când au fost anunțate, păreau foarte greoaie. Sper să funționeze exact așa cum ni se spune acum și, în acest caz, cred că vor fi benefice, în special pentru domeniul nostru.
Practic, măsurile care au fost luate în zona noastră s-au referit, pe de o parte, la subvenționarea salariilor și, pe de altă parte, la fondurile de garantare cu dobândă zero și condiții preferențiale pe care le putem accesa. În ceea ce privește al doilea ajutor, este important ca statul să le facă să funcționeze și în practică, pentru că ele existau și înainte, dar băncile aveau grijă ca ele să nu poată fi accesate de IMM-uri sau de micile companii care aveau nevoie.
Ce o să se întâmple după ce trece criza de COVID-19, mai țineți serviciul de food delivery?
Probabil că îl vom ține pentru că vom avea această perioadă de una-două, sper eu maximum trei luni, să îl perfecționăm. Și dacă vom reuși acest lucru cred că ar fi păcat să nu îl menținem.
Oricum, întreaga piață va fi modificată. Totul depinde foarte mult de cât va dura această criză. Dacă vorbim de o lună, atunci avem un scenariu nu foarte dramatic. Dar eu cred că o să fie o perioadă mai lungă și atunci vor fi probleme cu adevărat.
Ion Biriș (LOFT): Dacă vorbim despre o perioadă mai mare de trei luni, atunci schimbările vor fi dramatice, majore. Din punctul meu de vedere, dacă perioada de criză se va prelungi până la trei luni, mai mult de 50% dintre restaurantele închise acum, nu vor redeschide.
Ceea ce nu este cazul vostru …
Nu e cazul nostru, dar din nefericire la noi nu există foarte multe companii așa de mari care, implicit, să poată să treacă neafectate peste această criză. La noi operatorii sunt companii mici care aveau unul, maximum două restaurante. Iar ei, îmi este foarte greu să cred că vor putea supraviețui unei carantine de două-trei luni. Imaginează-ți că ei trebuie să plătească chirii, credite. Poate aceste costuri vor fi păsuite în perioada de criză, dar ele trebuie plătite la un moment dat. Și să poți susține o perioadă de trei luni cu venituri zero, îmi vine greu să cred că o vor putea face mulți dintre ei.
Și atunci cum crezi că va arăta piața după ce trece criza de COVID-19?
Piața va găsi metode de adaptare și resurse. Dar avem o situație inedită, așa că nu pot să-ți spun exact cum se va schimba. Cert este că piața, istoric vorbind, va găsi metode să se adapteze. Și, încă o dată, toate scenariile depind de perioada în care zona horeca va fi închisă.
Ion Biriș (LOFT): Perioada de carantină va fi cea care va dicta modul în care piața va trebui să se schimbe. Cert este că aceasta va găsi moduri să se adapteze și să-și revină. Mereu a făcut-o. Poate că îi va lua ceva timp, dar o va face.
Pe de altă parte, în industria noastră nu sunt doar restaurantele. Vorbim și despre companiile de distribuție care sunt foarte afectate. Sunt companii pe care criza aceasta le-a prins cu sume mari în piață. Ori restaurantele care se vor închide, vor fi în imposibilitate de plată, iar aceste companii de distribuție nu își vor putea recupera banii și le va fi greu să supraviețuiească. Piața va suferi foarte mult. Exact când, în sfârșit, începuseră să funcționeze lucrurile – să avem distribuitori de nișă, de produse de calitate. Probabil că pentru o perioadă ne vom întoarce toți la aprovizionarea de la supermarketuri. Dar piața își va reveni. Nu știm când și cum, dar o va face.