De ce criza economică este o oportunitate? Bogdan Iordache: „nimeni nu înțelegea care e treaba cu startupurile, pentru mulți păream niște hipsteri” - Pagina 2 din 3 - LIFE.ro
Bogdan Iordache: „Portofoliul meu personal este destul de redus, dar acum îmi concentrez toată energia și atenția pe fondul de investiții”
Care a fost primul business în care ai investit? Și ce ai învățat din experiența aceea?
A fost o experiență foarte frumoasă și rezultatul ei indirect este Underline Ventures.
În 2014 am început să lucrez la 3TS Capital Partners, o firmă de investiții cu mai multe birouri europene. Primul startup în care am investit s-a numit Green Horse Games, un startup de jocuri fondat de George Lemnaru care înainte co-fondase Erepubik, un alt startup de gaming de succes la acel moment.
Green Horse Games era foarte la început, cred că erau 3 oameni în total, încasările erau minimale, însă George avea o viziune și niște principii clare. Până la urmă, un startup este o sumă de decizii și m-a impresionat felul în care George își gândea deciziile.
A fost mai complicat să îmi conving colegii, nu era un startup aliniat cu ceea ce făceam noi în mod normal, dar spre meritul lor s-au lăsat convinși și asta a fost povestea. 7 ani mai târziu, Green Horse Games a devenit cel mai de succes deal din acel fond, și la îndemnul și cu suportul lui George am început Underline Ventures.
Uitându-mă în urmă, cred că experiența lui George și maturitatea lui profesională și personală au făcut diferența, împreună cu munca întregii echipe bineînțeles.
Cum arată portofoliul tău de investiții acum?
Portofoliul meu personal este destul de redus, dar pare că merge într-o direcție foarte pozitivă. Însă nu voi mai face niciun fel de investiție în nume propriu, îmi concentrez toată energia și atenția pe fondul de investiții.
Lucrezi cu foarte mulți antreprenori, atât din postura de mentor, cât și de investitor. Cum alegi afacerile în care investești?
Nu m-aș descrie ca mentor – sună foarte pretențios. Sunt o persoană preocupată de multă vreme de cum dezvolți companii de high growth și de mediul de investiții, și uneori am o părere.
Aleg să lucrez cu startupuri și echipe care adresează probleme ambițioase sau uneori au soluții foarte complexe și sunt în căutarea unei probleme – o situație comună când lucrezi cu founderi tehnici.
Sunt multe lucruri de spus – trebuie să adresezi o piață mare, o nevoie presantă, un buget clar (în cazul vânzărilor către entreprise), să ai un produs diferențiat, preferabil care are un nivel de defensibilitate ridicat prin tehnologie proprie sau un go-to-market diferit sau network effects.
Dar dacă aș pune asta în puține cuvinte, aș spune că e important ca fondatorii să aibă o viziune coerentă de a adresa o oportunitate semnificativă și capacitatea de a executa viziunea respectivă.
Asta nu se întâmplă des, deci de multe ori ajuți fără să aștepți să primești ceva înapoi. Apreciez mult fondatorii care sunt obsedați de problema pe care o rezolvă și nu fac asta doar pentru bani sau statut – ei sunt cei care reușesc, până la urmă, poate la a 2-a sau a 3-a încercare, să construiască ceva semnificativ.
Ce trebuie să aibă un startup ca să-ți stârnească interesul?
Depinde mult de startup și nu cred că există o rețetă.
Uneori afli că cineva care a făcut jocuri în trecut și le-a făcut bine face jocuri din nou. Sau cineva care s-a confruntat cu o problemă face un startup să o rezolve. E important să sune credibil și ca problema adresată să fie consistentă.
Contează foarte mult să pară o evoluție autentică.
Bogdan Iordache: „Orice ar începe să dezvolte, în orice domeniu, îi încurajez să adreseze o problemă presantă”
Care este cel mai important sfat pe care l-ai da unui antreprenor care se află la început de drum?
Orice ar începe să dezvolte, în orice domeniu, îi încurajez să adreseze o problemă presantă. Ceva ce îl face pe clientul sau utilizatorul lui să încerce o rezolvare, oricare ar fi ea, pentru ca are neapărată nevoie de o soluție.
Sigur, asta nu se întâmplă mereu din ziua 1 în practică, dar e important să ții cont de asta în deciziile pe care le iei pe parcurs.
Cum vezi tu piața antreprenorială actuală? Și cât de mult s-a schimbat ea în ultimii ani?
Piața actuală antreprenorială este mult diferită de cea de acum 5 sau 10 ani. Pe atunci, toți antreprenorii erau începători, cei mai mulți erau la prima experiență antreprenorială sau chiar la prima experiență profesională.
Între timp, avem, pe lângă antreprenorii începători, și alții care au deja experiență profesională consistentă, fie pentru că au lucrat în companii de succes, fie pentru că au încercat mai multe proiecte antreprenoriale.
Toată lumea vorbește despre recesiune, despre prudență și reducerea pierderilor. Voi ați început un proiect foarte curajos fix acum. Cum vezi tu următoarea perioadă, următorii 2-3 ani?
Momentul acesta este extraordinar de bun pentru a începe un fond de investiții.
Venture este clasa de capital care este cea mai robustă din punct de vedere al eficienței pe timp de criză, deoarece orice criză aduce noi oportunități de care antreprenorii pot profita.
De exemplu, ultima criza financiară a dus la apariția sharing economy – AirBnB, Uber etc. Criza COVID a făcut ca munca hibridă să fie larg acceptată și asta a accelerat dezvoltarea pieței pentru produse de comunicare și colaborare digitală.
Sunt sigur că și în criza financiară în care ne aflăm vom găsi oportunități în care să investim și care să ajute la redresarea economică. Mă aștept, de asemenea, ca volumul de startupuri investite să scadă, ceea ce va simplifica recrutarea startupurilor care vor avea succes și care acum devenise un factor blocant.