Eficiența energetică pe înțelesul copiilor. Sau cum au trecut elevii din Vulcana Băi de la informatica pe caiet și riscul de incendiu în școală la rezultate remercabile și educație modernă, bazată pe tehnologie - LIFE.ro
Prima pagină » Eficiența energetică pe înțelesul copiilor. Sau cum au trecut elevii din Vulcana Băi de la informatica pe caiet și riscul de incendiu în școală la rezultate remercabile și educație modernă, bazată pe tehnologie
Eficiența energetică pe înțelesul copiilor. Sau cum au trecut elevii din Vulcana Băi de la informatica pe caiet și riscul de incendiu în școală la rezultate remercabile și educație modernă, bazată pe tehnologie
În urmă cu câțiva ani, la Vulcana Băi, într-o zi obișnuită de școală panoul electric s-a aprins, amenințând cu producerea unei tragedii în timpul orelor de curs. Doar norocul și prezența de spirit a profesorilor a făcut ca toți elevii să fie evacuați în siguranță. S-a făcut apoi o cârpeală la instalația electrică și lucrurile și-au continuat cursul lor firesc, chiar dacă era evident că, în timp ce alte școli evoluau, școala lor părea încremenită în timp. Zona este cunoscută pentru penele dese de current așa că nimeni nu se mira când pica curentul și școala rămânea în beznă și câte o zi în treagă. Dacă era lumină afară, se țineau orele, dacă nu….
La fel, nimeni nu se mira nici când orele de informatică se predau pe caiet. Da, ați auzit bine, pe caiet, urmând ca practica pe calculatoare să facă cine poate, cum poate, asta pentru că instalația electrică a școlii era veche de când istoria și nu putea suporta atâția consumatori la prize.
Școala din Vulcana Băi nu e singura aflată în situația asta, o situație revoltătoare am putea spune, într-o vreme în care statele occidentale se întrec în folosirea tehnologiei, inovației la școală, americanii vorbesc despre inteligența artificială și asistenți chatbots pentru predare și chiar și elevii din marile orașe ale României învață la școală să folosească aplicații moderne.
Școli cu rețele electrice foarte vechi și nesigure, școli care plătesc facturi la energie mult prea mari și nu își mai permit să investească în actul educațional, comunități întregi care au nevoie să înțelegeagă noțiunea de eficiență energetică, să-și calculeze amprenta de carbon sau chiar să acceseze tehnologia solară sau eoliană pentru a avea apă caldă și lumină, sunt la tot pasul în România.
Acesta este motivul pentru care organizația Narada lansează un program de eficiență energetică și împreună cu partenerii săi, precum Societatea Națională Nusclearelectrica intervine și soluționează urgențele și nevoile școlilor.
Școala gimnazială „Ion Mareș” din Vulcana Băi este unul dintre proiecte. Societatea Națională Nuclearelectrica a investit în refacerea instalației electrice, iar Narada duce acest exemplu mai departe, astfel încât să mobilizeze cât mai multe comunități în această direcție.
Am fost la Vulcana Băi după terminarea lucrărilor și, înainte de a vedea o școală ce funcționează azi în condiții optime, folosind toată tehnologia de care dispune, am văzut entuziasmul elevilor fericiți că și școala lor a ajuns la standardele pe care ei le-au văzut în străinătate, în cadrul proiectelor ERASMUS.
Daniela Maria Anastase, profesor de biologie, fostul director al școlii
De cât timp sunteți în școală?
Am lucrat la școala aceasta din 2003.
Când ați ajuns în 2003 cum arăta școala, din punct de vedere infrastructură atât pe partea electrică cât și toalete? Era renovată?
În 2003 când am venit, școala nu beneficiase de niciun fel de reabilitare. Toaletele erau încă în curtea școlii, tâmplăria era toată de lemn, încălzirea se făcea cu sobe pe lemn și condițiile erau în general destul de grele. În schimb era un colectiv foarte inimos și copii dornici de învățătură cu părinți responsabili.
Care era problema din punct de vedere electric? Ce s-a întâmplat aici?
Rețeaua electrică existentă pe perioada celor 50 de ani a creat întotdeauna probleme fie pentru că era învechită, fie pentru că terminalele, locurile de acces deveniseră de multe ori inutilizabile, periculoase, riscante. Acolo unde existau erau insuficiente și pe de altă parte, suntem într-o zonă în care foarte des apăreau fie fluctuații de tensiune, fie întreruperi, întreruperi anunțate sau nu, care scoteau pentru o perioadă de ore sau zile întregi, școala din funcțiune. Nu mai aveai acces la informație, cel puțin de când s-au introdus calculatoarele și comunicarea prin internet, în momentul în care nu mai aveai energie electrică era întreruptă toată comunicarea.
Povestiți-mi despre incidentul din 2010
În 2010 am avut un incident semnificativ. În timpul orelor de curs efectiv am simțit miros de fum, am ieșit pe holul de la parter și am constatat că s-a aprins panoul general care asigura alimentarea școlii. În mod evident am luat niște măsuri urgente de evacuarea copiilor, lucrurile s-au derulat în regulă. Am reușit să stăpânim cumva și incidentul să nu se propage într-un incendiu. Ne-au ajutat cei de la primărie și au intervenit apoi în remedierea de urgență a situației fără a fi de fapt o rezolvare serioasă, nu am știut niciodată care a fost cauza reală. Am constatat ce s-a întâmplat, s-a făcut o reparație curentă și lucrurile au mers mai departe, dar am avut tot timpul emoții legate de faptul că infiltrațiile de la acoperiș afectează instalația și sălile de la etaj mai ales le simțeam cumva în nesiguranță din cauza acestor infiltrații.
Între timp s-a schimbat și acoperișul?
Între timp s-a schimbat acoperișul, vara trecută s-au făcut lucrări și școala are acum un acoperiș nou care chiar nu mai lasă să pătrundă apa din pricipitații.
Legat de vechimea rețelei electrice, cât de veche e școala și dacă de la construcție a mai fost schimbată vreodată
Școala are 50 de ani și atât avea și instalația electrică, construită pentru un consum calculat atunci când știți că totul se raționaliza și totul însemna economie. Deci consumul niciodată nu a fost adaptat necesităților din punctul ăsta de vedere și probabil rețeaua era depășită. Singura parte nouă din rețea era cea realizată pentru extinderea școlii în momentul în care s-au făcut toaletele și camera centralelor termice și așa mai departe. Doar acolo era instalație nouă.
Cât ați fost dumneavoastră director, au fost probleme la evaluările naționale să pice curentul?
Nu mi s-a întâmplat până anul acesta. De obicei atunci când se dau simulări sau examene naționale, școlile anunță furnizorii de servicii, electricitate, internet și așa mai departe ca să aibă în vedere aceste examene și să fie prompți în a furniza serviciile. Numai că anul acesta la simularea evaluării naționale s-a întrerupt accidental furnizarea de energie electrică de undeva de la Aninoasa până la Moroieni, asta însemnând o înșiruire de 7-8 localități. A fost întreruptă furnizarea preț de vreo 35 de minute, moment în care evident supravegherea copiilor prin camerele video nu s-a mai făcut și așa mai departe, au existat raportări. Aici nu s-a întâmplat lucrul acesta pentru că în urma proiectului este instalat un generator și imediat ce a căzut furnizarea a intrat generatorul în funcțiune, deci aici lucrurile acestea nu s-au simțit. Colegii din celelalte localități au trebuit să se mobilizeze să susțină examenul în aceste condiții și să raporteze.
Dumneavoastră ați pus alerta pe Harta Edu, de unde știați și cum de v-ați mobilizat?
Alertape HartaEdu a am pus-o în urma unui mail primit de la Inspectoratul școlar în care eram anunțați că există posibilitatea de a accesa prin intermediul Narada niște fonduri pentru probleme identificate pe rețele electrice. Am aplicat, sincer să vă spun, fără să am foarte mari speranțe. Am aplicat cumva ca să știu că am făcut și încercarea asta și să nu-mi reproșez c-am ratat o șansă. Treptat am aflat că e din ce în ce mai bine, că intrăm pe niște liste scurte în urma descrierilor și convorbirilor făcute și în momentul în care am constatat că va avea loc această intervenție și că ne vom bucura de sprijin și de finanțare, am fost oarecum euforică. Mi s-a părut o sumă mare pentru o școală în care intervențiile nu erau majore și m-am bucurat pentru că era o problemă ce trebuia rezolvată și noi nu am fi avut alte resurse, bineînțeles.
Gogu Ștefania Denisa, una dintre elevele școlii
Cum erau orele de informatică înainte de a se schimba rețeaua electrică ?
Păi la început când trebuia să mergem în laboratorul de informatică era mult mai greu. Trebuia să ne dicteze întâi pe caiete și să facem noi practică acasă. Acum putem să facem practică și aici.
Cum vine asta ?
Adică ne făcea oarecum o schemă, noi scriam pe caiet și dacă aveam calculator sau laptop acasă atunci da, puteam să aplicăm și noi tot ce ne scria domn profesor pe caiet.
Ai prins momente din alea de pene de curent care țineau câteva ore și vă scoteau cu totul din funcțiune la școală?
Păi am avut câteva cazuri când eram chiar în laborator sau chiar la școală și trebuia să proiectăm ceva pe video proiector și se oprea din senin
Ți se pare așa important să fie curent?
Astfel putem învăța. Și părinții noștri au învățat la lumânare, dar acum trăim alte vremuri și cred că e mult mai necesar curentul electric acum, decât cât era el necesar pe vremea părinților mei.
Ce vrei să te faci când o să fii mare?
Când o să fiu mare vreau să mă fac psihoterapeut.
Și o să ai nevoie de curent?
Da, dacă o să fie beznă în cabinet…o să fie nevoie și de un bec acolo să se lumineze.
Savu Daria Ioana, Vlad Moreanu, elevi bursieri ERASMUS
Înțeleg că sunteți doi dintre norocoșii care au fost plecați cu ERASMUS. Unde ați fost?
Daria: Eu am fost plecată anul trecut în aprilie în Ungaria, împreună cu Vlad și acum 2 săptămâni în Turcia. Am mai am fost acum 1 an în noiembrie în Grecia
Ce ați văzut acolo din punct de vedere tehnologie și cum se desfășurau lucrurile? Era ceva ce v-a uimit?
Daria : Pe mine m-a uimit faptul că nu s-a oprit niciodată nici conexiunea, nici curentul și totul era foarte bine pus la punct.
E obișnuit curentul și internetul aici?
Vlad : Am avut niște zile în care s-a oprit o zi întreagă curentul și în momentul în care eram în sala de informatică și s-a oprit și am continuat pe caiet să scriem.
Doi ani de zile noi am făcut informatică pe caiete și abia anul acesta am început să facem în laborator.
Când v-ați întors aici în afară de conexiunea la internet și curentul care se oprea mai erau și alte lucruri care vă lipseau?
Vlad : Calculatoarele erau mult mai performante și aparatura la fel.
E important să aveți curent la școală?
Daria : Să avem curent în școală este important, deoarece sunt unii dintre noi care vor să profeseze pe IT și ajută foarte mult acest lucru.
Vlad : Avem foarte mare nevoie de curent acum pentru că noi suntem mult mai evoluați față de părinții noștri sau bunici. Doar suntem în secolul 21
Ce vrei să te faci când o să fii mare?
Vlad : Când voi crește vreau să devin arhitect. Am nevoie să văd ce proiectez și acum cu toată tehnologizarea aceasta se va trece pe calculatoare și este nevoie de multă energie.
Daria : Eu vreau să mă fac educatoare și cred că curentul este important pentru a face materiale pentru copii și pentru a-i ajuta să învețe mai bine. În zilele noastre este mai ușor să învățăm prin tehnologie.
Rodica Dobrescu, profesor pentru învățământ primar, director al școlii „Ion Mareș”, Vulcana Băi
Când au început lucrările și ce s-a întâmplat exact aici?
Lucrările au început în vara anului trecut, chiar în vacanța de vară, astfel încât nu au deranjat în niciun fel activitățile didactice. Observăm că întreaga instalație electrică a fost reabilitată.
Cum a fost la Evaluare?
La simularea Evaluării Naționale susținută în 5 și 6 februarie chiar ne-am bucurat de funcționare și am observat că funcționează acest generator de mare putere.
S-a oprit curentul electric pentru o jumătate de oră și el a pornit automat fără ca noi să observăm lipsa curentului electric
Noi chiar aveam mare nevoie pentru că, după cum știți, examenul a fost digitalizat și trebuiau încărcate lucrările în platformă.
Descoperă întreaga poveste și pe canalul LIFE.ro de Youtube: