Florin Grozea și povestea aventurii copilului ce a renunțat la Automatică pentru trupa HI-Q, ca apoi să se reîntoarcă la tehnologie și să devină un antreprenor de succes ce notează calitățile influencerilor din România - LIFE.ro
Prima pagină » Florin Grozea și povestea aventurii copilului ce a renunțat la Automatică pentru trupa HI-Q, ca apoi să se reîntoarcă la tehnologie și să devină un antreprenor de succes ce notează calitățile influencerilor din România
Florin Grozea și povestea aventurii copilului ce a renunțat la Automatică pentru trupa HI-Q, ca apoi să se reîntoarcă la tehnologie și să devină un antreprenor de succes ce notează calitățile influencerilor din România
Cei din generația +40 îl știu cu siguranță pe Florin Grozea, brunetul din trupa HI-Q. Îmi amintesc de parcă a fost ieri cum îi ascultam melodiile și dansam nebunește la chefurile din liceu când auzeam „Gașca mea”. De fapt, această melodie este și azi la fel de mult ascultată, în special în rândul copiilor, creându-se astfel o punte între generații.
Florin Grozea vine din Brașov și are o poveste la fel de interesantă și amuzantă cum părea și HI-Q acum 20 de ani. Încă din copilărie avea un drum în viață bine trasat, urma să devină inginer și spune el că până la un punct nu s-a abătut de la această cale. A fost olimpic la informatică, a terminat liceul cu profil real cu 10, a intrat la Automatică cu 10 pe linie, adică toate astrele îi erau favorabile. În anul doi a lăsat facultatea pentru că HI-Q și succesul nebun pe care îl avea la momentul respectiv îi ocupau tot timpul. Pentru un tânăr de 19-20 de ani a câștigat mulți bani pentru vremurile respective, bani pe care i-a investit în tot felul de business-uri. Împreună cu colegul lui de trupă, Mihai Sturzu și cu Marius Moga a avut una dintre primele case de producție muzicală din România capitalistă, studio în care s-au lansat Smiley, Ozone și multe alte nume importante ale muzicii românești. A prins gustul antreprenoriatului și fiind în continuare pasionat de tehnologie a pus pe picioare o agenție de influencer marketing pe vremea când cuvântul „influencer” nu apăruse încă. A fost primul artist român ce scria pe propriul blog jucându-se în social media când aceste noțiuni abia se făceau cunoscute.
De un an a lansat oficial MOCAPP, o platformă pe care adună cei mai relevanți influenceri din România și mai nou din Republica Moldova și Bulgaria, pe care ulterior clienții interesați de publicitate îi pot alege în funcție de nevoile și de caracteristicile fiecăruia. Cu alte cuvinte, dacă ai un business și vrei să-l promovezi cu ajutorul unui influencer, intri pe Mocapp și cu ajutorul datelor strânse de Florin și echipa sa, afli care este cel mai potrivit pentru tine.
Am povestit azi cu Florin Grozea despre această idee interesantă, despre cum funcționează business-ul, însă nu m-am putut abține să nu-i scormonesc și prin amintiri, din nostalgie pentru anii adolescenței mele și a multora din generația mea.
Florin, în puține cuvinte, tu ai un business cu ajutorul căruia le oferi companiilor posibilitatea să vadă care influenceri sunt buni și care nu. Cum ți-a venit ideea asta?
Pe scurt, cam așa s-ar rezuma activitatea mea 😀. La un moment dat am scris o carte care se numea „Hit Yourself – 100 de idei de la pasiune la mare lovitură”, o carte pentru artiștii din muzică la început de drum cu 100 de tips & tricks la intersecția dintre creativitate, industrie muzicală și tehnologie, internet. Deja din 2006 eu scriam pe blog, fiind primul artist român cu blog, motiv pentru care am fost mereu la această intersecție între muzică și tehnologie. În 2008 am dat drumul la un site de streaming muzical ce se numea eOk.ro, un fel de Spotify cu muzică românească. Practic am fost mereu pasionat de zona de tehnologie, inclusiv din calitatea de antreprenor. După ce am lansat cartea, surpriza a fost că a avut un succes foarte mic- în sensul că s-a vândut în foarte puține exemplare – dar a avut un foarte mare impact în show-bizz pentru că foarte mulți artiști și manageri nu știau că există atâtea aplicații și atâtea tool-uri, atâtea soluții tehnologice la chestii pe care le poți face în muzică. Partea de site-uri și aplicații online a avut cel mai mare succes în cartea respectivă, feed-back-ul din partea oamenilor fiind: „De ce nu-ți faci tu o firmă care să facă treaba asta, să-i învețe pe artiști să beneficieze de tool-urile din social media?”. Ar fi fost vorba de un fel de agenție de PR online. În 2013 Facebook era foarte la început și artiștii nu aveau knowhow-ul necesar și nici specialiștii în digital cum sunt acum. Așa că am dat drumul unei mici agenții care se numea ca și cartea, însă ușor, ușor mi-am dat seama că de fapt clientul nu este artistul, el era mai mult furnizorul de servicii și clientul este brandul, compania sau agenția care are nevoie să lucreze cu artiștii. Așa încât firma mea s-a transformat într-o agenție online specializată pe publicitate, practic era o agenție de influenceri/marketing pe vremea când nu exista cuvântul influencer. După apariția acestui cuvânt și al acestui concept, Hit yourself a devenit o mică agenție de influencer/marketing și probabil prima talent agency din România, adică o casă de discuri pentru creatori de conținut.
Primul talent pe care l-am semnat a fost Pandutzu, un blogger, vlogger cunoscut în nișa lui de muzică online ce lucrează acum la Youtube Londra, iar primul talent foarte cunoscut acum a fost Tequila care și atunci și acum este cel mai popular vlogger feminin din România, cu peste 1,7 milioane de abonați.
Prin 2015-2016 mi-am dat seama că este loc de automatizare în această industrie și în 2017 am dat drumul unui soft de test care ajuta agențiile și clienții să găsească influecer-ii relevanți. Practic era o bază de date de câteva sute de artiști, cu datele lor, statistici, rețelele sociale, onorarii, audiențe și așa mai departe, soft cu care am fost la diferiți clienți cu care lucrasem până atunci pentru a obține feedback.
În 2019 a venit alături de mine Cătălin Chiș, antreprenor și investitor din Cluj, împreună cu care am lansat în mod oficial platforma de influencer/marketing, MOCAPP. Platforma există în mod public și oficial din noiembrie 2019. Anul trecut am luat o investiție ce ne-a poziționat ca un start-up în valoare de 2,2 milioane de euro și ne dorim ca anul acesta să ieșim pe plan regional, să fim prezenți în minim 3 țări și să avem minim 2000 de influenceri. În momentul de față avem peste 730 de influenceri, marea majoritate din România, dar foarte mulți și din republica Moldova și urmează și Bulgaria.
Cam aceasta ar fi istoria pe scurt de la muzică la platforma de influencer marketing.
Tu poți fi numit un influencer. Fiind primul artist cu blog, cu siguranță ai fost unul, deși nu știai că se cheamă așa. Când ai apărut cu platforma asta nu ți-ai pus influencerii în cap?
Nu, dimpotrivă. MOCAPP ajută nu doar clienții să găsească cei mai potriviți influenceri, ci ajută și influencerii și managerii lor în a găsi clienți noi potrivit tipului de conținut pe care îl fac.
Mă gândeam că pe platformă sunt niște rating-uri și poate unul se crede mai influencer decât altul…
Știu ce vrei să spui, însă nu s-a întâmplat treaba asta și dacă s-ar întâmpla fiecare e liber să plece în altă parte. Pe platformă influencerii se înscriu voluntar și trec printr-un proces de audit din partea echipei noastre – au fost peste 900 de influenceri care și-au dorit prezența pe platformă, însă doar 730 au intrat pentru că din diferite motive pe unii i-am refuzat. Nu mi se pare că poate apărea problema asta, ci mai degrabă aceea că nu au intrat pe platformă. Consider că e o oportunitate pentru influenceri și pentru manageri, iar sistemul nostru de rating nu face decât să-i promoveze pe cei mai buni și pe cei care între-adevăr merită.
De fapt sunt trei valori după care ne ghidăm. Prima ar fi transparența pentru că e foarte complicat dacă nu ai un tool ca MOCAPP să desfaci ițele și să afli cine e relevat pe anumite domenii. O a doua valoare e meritocrația care e un rezultat al transparenței. În momentul în care ai acces la toată piața de influenceri și ai acces la toate cifrele lor – inclusiv Fake Fallowers, care e o problemă serioasă în România – ies la suprafață doar cei care merită, nu doar cei pe care îi știi tu și îți plac. Și aceia ar putea fi cei de care ai tu nevoie, dar poate pentru un buget mai mic, pe o nișă mai mică, Smiley să nu fie cel care merită să primească banii pe care îi ai tu de dat. Să spunem că tu ești un magazin de mâncare vegană din Cluj; tu ai nevoie de un influencer care merită să fie purtătorul tău de cuvânt din Cluj și care e vegan. Iar a treia valoare este descentralizarea. În 2013 când m-am apucat erau foarte puține platforme, foarte puțini clienți sau agenții care lucrau cu influenceri, iar aceștia erau branduri foarte mari. MOCAPP vine cu o descentralizare ceea ce înseamnă că nu doar marii clienți pot să lucreze cu influenceri și nu doar Andreea Bălan Tequila și Selly fac campanii.
Tu ești pe platformă?
😀. Am fost pe platformă până când mi-am dat seama că e ciudat și redundant. La început eram blogger, dar apoi am folosit profilul meu mai mult pentru teste și demonstrații decât pentru altceva.
Foștii tăi colegi din HI-Q sunt pe platformă?
Nu pentru că ei nu-și doresc acest rol de influencer. Și acum o să definesc cuvântul influencer din punctul meu și al MOCAPP de vedere. Influencer este o persoană care în general are influență, motiv pentru care un ministru, un om politic, un profesor universitar sunt influenceri, doar că în contextul social media marketing influencer este considerat acel creator de conținut digital care are un canal cu o audiență considerabilă și în jurul acestui canal s-a adunat o comunitate ce împărtășește aceste valori. Din acest motiv sunt multe vedete pe care le știm și care nu sunt considerate influenceri pentru că nu au un canal pe care au construit o comunitate relevantă și sunt oameni de care nu ai auzit în viața ta care sunt foarte influenceri și care lucrează foarte des cu brandurile.
Care e cel mai scump influencer de pe MOCAPP?
Cred că cel mai scump influencer este Andreea Bălan. Dar să știi că Andreea Bălan este o poveste americană de succes. Sunt mulți creatori care au pornit de foarte de jos și prin talentul lor, devotare și muncă au ajuns să devină celebri, așa cum este tequila. Însă există povești și mai frumoase așa cum e povestea Andreei Bălan, aceea în care un artist care a avut cel mai mare succes din România și care apoi a trecut prin niște provocări foarte mari și a ajuns la fundul oceanului. De la minus infinit a avut puterea să se ridice. O spun și din proprie experiență: să ajungi în vârf este greu, dar cel mai greu este să rămâi acolo și aproape imposibil este să cazi și să te ridici. Asta a făcut Andreea Bălan și de aceea este foarte respectată în industria asta de influencer marketing. Andreea Bălan, acum 3 sau 4 ani a început să se filmeze cu telefonul propriu și cineva i-a montat niște vlogguri. A avut ambiția să facă două vlogguri pe săptămână, ceea ce este un efort herculian, aproape imposibil. A făcut acest efort, a ținut și a crescut comunitatea, nu doar mulțumindu-le fanilor, ci susținându-și valorile chiar și atunci când proprii fani au criticat-o.
Hai să vorbim acum despre tine. Să fie vreo 20 de ani de când HI-Q avea un succes nebun?
Noi am pornit în 1996 și primul nostru hit no 1 a fost în anul 2000, când aveam și emisiunea de la Antena 1.
Dacă te întrebam atunci ce o să faci în 2021, ce ai fi spus?
😀 2021 mi se părea ceva SF. Erau filme care aveau acțiunea în 2021 cu roboți, cu mașini zburătoare, la fel mi se părea și mie ceva SF.
Adică te gândeai la momentul acela că o să faci muzică forever?
Ramona, hai să-ți spun ceva: noi am fost niște copii care au visat foarte sus, dar niciodată atât de sus unde am ajuns. Nici nu aveam cum. În 1996 exista un singur radio pe oraș, nu exista muzică românească, nu existau concerte, nu exista nimic. Cum să visăm noi în 1996 că vom deveni vedete de televiziune și vom face afaceri pe internet când acestea nu existau. Nici măcar televiziune de muzică nu exista, primul canal TV de muzică a apărut prin 1998 sau 1999. Oricât de sus am fi visat noi, ni s-au întâmplat lucruri și mai frumoase. Și cred că am fost norocoși că am ajuns atât de sus.
Mai cânți?
Da, copiilor. I-am cântat foarte mult lui Sasha, băiețelul meu cel mare, când îl culcam și apoi și lui Raul. A fost o perioadă în care soția mea i-a alăptat în paralel și după ce termina cu unul îl preluam eu, îi cântam și îl adormeam până ce ea îl alăpta pe celălalt. Am mai cântat o dată, anul trecut, la nunta unor prieteni. A fost un fel de cadou surpriză pentru ei.
Ce vârstă au copiii tăi?
Șapte ani și jumătate și patru ani și jumătate.
Și soția ta cu ce se ocupă?
Ioana este mai nou cu mine la MOCAPP și se ocupă de extinderea internațională care reprezintă o prioritate pentru noi anul acesta. Ea a adus acest label de influenceri din Bulgaria.
Hai să ne întoarcem puțin în copilăria ta. Unde te-ai născut și ce meserie au părinții tăi?
M-am născut în Brașov, iar părinții erau amândoi ingineri, lucrau la o rafinărie din zonă. Tatăl meu e inginer mecanic și mama inginer chimist.
Unde ai cunoscut-o pe Ioana?
La o petrecere. Șapte ani la rând, împreună cu Mihai organizam în fiecare miercuri seara o petrecere în centrul Bucureștiului, cu muzică românească. Pe Ioana am întâlnit-o la una dintre ultimele petreceri pe care le-am ținut la Twice, venise cu niște prieteni de-ai clăparului nostru. A fost o super întâmplare și noroc că ne-am întâlnit și din prima am fost împreună.
Și ce-și doreau pentru tine? Bănuiesc că nu te-au îndrumat către scenă…
Să fiu inginer 😀. Și eram pe drumul cel bun, ca să spun așa. Eram foarte bun la fizică și matematică și am fost pasionat de informatică, ca dovadă și unde am ajuns 😀. Mi-au și găsit meditator pentru limbajele de programare de atunci, m-au încurajat în direcția asta văzând că sunt pasionat. Eu mai am doi frați mai mici, amândoi foarte buni în zona de real. Fratele meu mijlociu este director al unei firme de plăți online, foarte cunoscută în România, iar fratele meu cel mic lucrează la o bancă pe zona de bursă, în Olanda.
Am fost la un liceu de mate-fizică-informatică, am terminat cu 10, am luat 10 la BAC la mate-fizică, am intrat cu 10 la Automatică, eram chiar pe drumul cel bun. Însă am pornit HI-Q când eram în clasa a XI-a și când eram în anul doi de facultate am fost cooptați de Antena 1 și am avut marele succes care a durat vreo opt sezoane, vreo trei ani și ceva, timp în care am fost numărul 1 la audiență, așa că am oprit facultatea și nu am mai devenit inginer, am devenit prezentator de televiziune și cântăreț.
O chestie amuzantă a fost că deși noi aveam două albume și sute de concerte, toată țara ne știa ca prezentatori de televiziune și mulți ne întrebau mirați: „Dar voi și cântați?” 😀. Noi la bază eram cântăreți, însă pentru că am avut succes cu emisiunea, am dezorientat puțin publicul 😀.
După ce am fost prezentatori de televiziune și cântăreți de succes am avut un studio împreună cu Mihai Sturzu și cu Marius Moga care a fost la vremea respectivă cel mai mare studio de producție, cam cum e Smiley Cu HaHaHa Production acum. Apropos, Smiley s-a lansat la noi la studio, primele două albume fiind compuse în studioul nostru.
Dar ce au spus ai tăi când ai lăsat Automatica? Pe mine m-ar fi omorât 😀
Tatăl meu a fost foarte supărat pe mine, dar nu pentru că am lăsat-o neapărat – sigur că nici asta nu a fost ok – ci mai mult pentru că toată viața i-am spus că vreau să fiu programator. Am intrat la liceul la care am vrut pentru că aveau laborator de informatică, am fost la olimpiade de informatică, am intrat cu 10 la Automatică, era ca și îmi băteam joc de tot ce am făcut până atunci. Ei nu au avut nimic împotrivă și m-au susținut în toate visurile mele, dar i-am dus pe un drum pe care apoi l-am abandonat ca să ce? „Nu pot face nimic/ Totul s-a sfârșit…” (n.r. Florin cânta versurile unei melodii celebre a trupei HI-Q). După ce a venit succesul sigur că au fost mândri de mine, dar pe moment a fost un șoc.
V-ați umplut de bani atunci? Erați niște copii…
Da și nu. Da, în sensul în care din prisma unui copil de 19 ani câștigam foarte mulți bani față de veniturile părinților mei și nu în sensul că tot ce am câștigat am investit, iar banii erau alții la vremea asta. Am investit în studioul cu Marius Moga, apoi am lansat alte trupe, am investit în site-ul ăla de muzică care mi-a mâncat o mulțime de bani, motiv pentru care da, am făcut bani, dar nu te aștepta să dau pe afară. Am o mașină normală, nu am inele, nu am investiții valoroase 😀. În general am investit în firmele mele, în ideile mele și în vacanțe, de când am copii. În plus azi sunt alte vremuri. Dacă acum sunt artiști și vedete de succes care câștigă 40, 60 80 de mii de euro pe lună, la vremea respectivă nu era așa. Noi câștigam 200-300 de euro pe lună, în banii de acum, care sunt bani frumoși, dar nu eram milionari. Acum sunt prețuri de 12-15 mii de euro pentru un concert, noi cântam cu 600 de dolari și când am ajuns la 1000 era mare lucru. Iar banii îi împărțeam în trei, până am avut band și împărțeam la mai mulți oameni. Nu mă plâng, era foarte bine la vremea respectivă, dar erau alte vremuri. Nu aveam bani să-mi iau nici măcar un apartament din banii pe care îi câștigam, în schimb mi-am luat o mașină în leasing, ceea ce a fost wow deoarece cu un an înainte ne gândeam să ne luăm toți trei o Dacie la mâna a doua ca să avem cu ce să mergem la concerte. Dintr-odată fiecare a avut mașina lui, nouă.
Voi sunteți prieteni în continuare?
Da, sigur, vorbim, povestim și ne vedem ori de câte ori avem ocazia.
Copiii tăi știu ce vedetă a fost tati?
Au aflat destul de târziu, să știi. Sasha avea aproape un an când am făcut concertul de retragere. Când am împlinit 18 ani de HI-Q am spus: „hai să nu o mai lungim pentru că e clar că nu avem timp, e clar că nu iese cum am vrea să iasă – Mihai era în politică – și decât să o lăsăm așa în aer, ceea ce ar fi incorect față de fanii noștri, mai bine să facem cum nu a făcut nimeni. Pe data în care împlinim 18 ani să mergem la Teo, cea care ne-a lansat cumva – să dăm un concert și să le mulțumim tuturor”. Sasha a fost la concert, însă evident că nu-și mai amintește, dar apoi m-a redescoperit prin „Gașca mea”, o melodie pe care toți copiii o știu pe de rost. La un moment dat a făcut legătura și de atunci am început să vorbim despre asta. L-am trimis la lecții de pian și i-am tot arătat melodii făcute de mine și de fiecare dată e surprins când află lucruri noi. De exemplu, „Dragostea din tei”, cea mai cunoscută piesă din toate timpurile a fost compusă la noi în studio și s-a mirat când a auzit.