Gault&Millau lansează primul ghid cu restaurante din România
Proprietarii de restaurante, bucătarii, dat şi gurmanzii vor avea începând din această primăvară un set de „repere gastronomice”. Din 14 mai putem consulta ghidul Gault&Millau România 2018, care cuprinde 141 de restaurante şi localuri POP din 6 oraşe.
Gault&Millau este primul ghid internaţional gastronomic care intră pe piaţa românească. Acesta a fost publicat prima dată în Franţa acum 50 de ani de doi jurnalişti pasionaţi – Henri Gault şi Christian Millau – şi s-a făcut cunoscut prin susţinerea reprezentanţilor noii bucătării franceze, aşa cum sunt Paul Bocuse sau fraţii TroisGros. În timp, ghidul a devenit un reper şi pe plan internaţional, Gault&Millau fiind acum prezent în peste 30 de ţări şi 6 continente.
În România, Gault&Millau îşi propune explorarea bucătăriei locale prin evaluarea calităţii, creativităţii şi autenticităţii descoperite în restaurantele locale. 90 de restaurante şi 51 de localuri POP din Bucureşti, Cluj, Timişoara, Oradea, Braşov şi Sibiu sunt selectate în prima ediţie a ghidului Gault&Millau România.
Ghidul va fi lansat oficial în cadrul unei gale pe 14 mai, când se vor anunţa premiile Gault&Millau România precum şi clasamentul oficial al restaurantelor pentru 2018.
„Lansarea în mai a primei ediţii locale a ghidului Gault&Millau va reprezenta o premiera multiplă. Pentru prima dată s-a realizat o evaluare a restaurantelor din România la standarde internaţionale, urmând aceleaşi principii şi acelaşi sistem care se aplică în toată reţeaua Gault&Millau, indiferent că este vorba despre Franţa, Polonia, Australia, Canada sau Japonia. Restaurantele din România vor deveni astfel mai vizibile şi mai conectate cu ce se întâmplă în prezent în lumea gastronomică. De asemenea, pentru prima dată bucătarii vor fi realmente în centrul atenţiei şi nu doar cei deja cunoscuţi publicului larg: recenziile din ghid includ numele chef-ilor, iar cele mai importante premii Gault&Millau le sunt de asemenea dedicate tot lor”, spune Ştefan Mortici, co-CEO Gault&Millau România.
Procesul de selecţie a restaurantelor şi localurilor POP pentru Gault&Millau 2018 s-a desfăşurat între noiembrie şi jumătatea lunii aprilie şi a implicat o echipă mixtă de 14 evaluatori romani şi internaţionali. Pentru prima dată în România, restaurantele incluse în ghidul Gault&Millau România vor primi puncte şi bonete cu echivalare şi recunoaştere internaţională.
Evaluarea restaurantelor se face pe baza mai multor criterii pentru a reflecta conceptul de experienţă completă în care elementele centrale sunt viziunea şi tehnica bucătarului-şef.
Ponderea cea mai mare (~70%) în evaluarea unui restaurant este cea legată strict de meniu, de ceea ce li se oferă clienţilor în farfurie, iar serviciul, atmosfera, designul, raportul calitate-preţ etc. reprezintă diferenţa de ~30% din punctajul final. În analizarea meniului de mâncare din restaurante, evaluatorii iau in calcul mai multe puncte de referinţă: viziunea bucătarului-şef, creativitatea meniului, sezonalitatea acestuia, tehnici care presupun un grad mediu sau ridicat de complexitate, calitatea ingredientelor, utilizarea ingredientelor locale.
Ghidul va include şi localuri din categoria POP – care oferă o atmosferă mai relaxată sau/şi mai accesibilă decât cea din restaurante. Meniul este în continuare important şi evaluat, dar de cele mai multe ori nu reflectă o viziune personală a unui chef, iar experienţa culinară este completată în cazul acestor localuri şi de alte elemente care le fac relevante şi populare – design, un meniu mai special de cocktailuri sau o listă semnificativă de vinuri.