Nicoleta Domnu, femeia care a lăsat viața în Italia pentru a le face fericite pe româncele noastre. Și povestea cosmeticelor din plante, născute din nevoile unei mame - LIFE.ro
Prima pagină » Nicoleta Domnu, femeia care a lăsat viața în Italia pentru a le face fericite pe româncele noastre. Și povestea cosmeticelor din plante, născute din nevoile unei mame
Nicoleta Domnu, femeia care a lăsat viața în Italia pentru a le face fericite pe româncele noastre. Și povestea cosmeticelor din plante, născute din nevoile unei mame
Într-un sat pitoresc întins între Piatra Neamț și Târgu Neamț, la „picioarele” Bucovinei, se nasc „elixire” cosmetice, produse realizate integral din ingrediente naturale. După ce a devenit mămică, Nicoleta Domnu a simțit nevoia să aibă mai multă grijă de ea și de feminitatea ei și, în același timp, să folosească pentru copilul ei creme, uleiuri și alte produse necesare curate, adică fără conservanți și alte substanțe nocive. Dar cum a parcurs ea drumul de la simple experimente cu uleiuri vegetale la o întreagă poveste în jurul unor cosmetice de calitate și în jurul promovării unui stil de viață sănătos?
Nicoleta Domnu: „După venirea copilului, îmi concentrasem atenţia doar asupra lui şi uitasem complet de mine”
Nicoleta, ai absolvit la Iași Facultatea de Limbi Străine și un timp după absolvire ai locuit în Italia (2 ani și jumătate), ca apoi să revii în România, să te stabilești lângă Piatra Neamț, mai exact în Verşeşti, Girov. Aici s-a născut povestea ta în fabricarea de cosmetice. Cum mai exact ți-a venit ideea de a-ți prepara propriile produse cosmetice?
Ca şi în cazul altor femei, schimbarea a venit după naşterea copilului. Brand-ul meu a fost cumva o evoluţie firească, o urmare a dezvoltării mele interioare. Stilul meu de viaţă era oricum unul destul de sănătos, într-un moment în care nu se punea la fel de mult accentul pe hrana vie, procesată cât mai puţin, așa cum se întâmplă astăzi. A fost un moment în care mi-am dat seama că doresc acelaşi lucru şi de la produsele cosmetice pe care le folosesc şi am început să dezvolt ideea.
Imboldul necesar pentru a porni în această aventură incredibilă l-am primit de la o prietenă care m-a vizitat în timp ce eram în concediu de creştere a copilului (în vara lui 2016, când Tiberiu, fiul meu, avea un an și câteva luni). Eu îi povesteam despre provocările de zi cu zi din viaţa de nouă mămică, iar ea m-a oprit şi m-a întrebat direct: ‚Dar pentru tine ce ai de gând să faci? Tu ai avut mereu atât de multe planuri!’ Şi mi-am dat seama că avea dreptate. După venirea copilului, îmi concentrasem atenţia doar asupra lui şi uitasem complet de mine.
Din acel moment am început să iau în serios ideea de a pregăti cosmetice din ingrediente naturale şi încet-încet am trecut de la un mic hobby la o idee de afacere cu potenţial de dezvoltare pe viitor.
Care a fost primul produs făcut de tine în casă? Cum ți-a venit ideea rețetei respective?
Primele reţete încercate de mine au fost simple amestecuri de uleiuri vegetale, inspirată fiind de diferite recomandări găsite pe internet. Am trecut apoi la ceva puţin mai dificil: balsamuri de corp din amestecuri de unturi vegetale, ceară de albine şi uleiuri vegetale.
Cred însă că cel mai mult m-a încântat să experimentez cu balsamurile de buze! Mi-a plăcut ideea de a folosi diverse arome şi culori. A contat şi faptul că erau perfecte pentru dăruit, pentru că mi-ar fi fost imposibil să le folosesc singură pe toate!
Primele produse la care am început însă să acord o atenţie deosebită în alegerea ingredientelor au fost cele pregătite pentru băiatul meu. Atunci am conştientizat importanţa studiului amănunţit al fiecărui ingredient folosit, a proprietăţilor sale terapeutice, a modului în care reacţionează cu pielea, a posibilităţii de a declanşa anumite reacţii alergice ș.a. Din acel moment nu mai eram eu principalul beneficiar al acestor produse, ci o altă persoană, care merita tot ce puteam să-i ofer mai bun.
Nicoleta Domnu: „Când mama e fericită, toată familia e fericită.”
Cum ai dobândit cunoștințele necesare preparării de produse cosmetice? De unde sau de la cine ai învățat?
Înainte de a intra în lumea aceasta a cosmeticelor naturale nu avusesem niciun contact cu industria produselor de frumuseţe, nu îmi propusesem dinainte să dezvolt o astfel de afacere. Eram doar sincer interesată de un stil de viaţă simplu, curat, eficient. Îmi doream cosmetice cu cele mai bune ingrediente din lume, cu atenţie la detalii, multifuncţionale.
Odată cu maternitatea mi-am dat seama că femeia e centrul familiei, este inima ei, şi că din acest motiv rolul sau mai bine spus rolurile îndeplinite de ea sunt multiple, nu pentru că i se spune, ci pentru că doar ea e capabilă să le îndeplinească. Din acest motiv e esenţial ca ea să fie în echilibru. Când mama e fericită, toată familia e fericită.
O femeie activă, implicată, care trăieşte fiecare moment nu are timp de o rutină cosmetică complicată. Are nevoie de gesturi simple, care aduc bucurie şi împlinire şi doar natura este capabilă să ofere o astfel de experienţă. Ingredientele naturale sunt suficiente pentru o mamă obosită care are nevoie doar să i se amintească că poate şi că e capabilă de orice îşi doreşte.
Am început ca autodidact şi am continuat în felul acesta pentru o bună bucată de timp. Am fost întotdeauna o persoană înclinată spre adevărul susţinut ştiinţific, deci am căutat mereu surse de încredere în cercetările mele.
În momentul în care am înţeles mai bine ce îmi doresc eu de la produsele mele şi unde am nevoie de ajutor calificat am apelat şi la cursuri acreditate. Urmez în continuare cursurile unei astfel de şcoli de cosmetică naturală acreditată internaţional, pentru a mă specializa şi pentru a fi mereu la curent cu toate noutăţile din domeniu.
Am văzut pe pagina ta de Facebook că testezi mult ingredientele pentru un produs nou. Care este produsul la care ai lucrat cel mai mult, care ți-a pus cele mai multe probleme până ai obținut formula dorită?
Fiecare produs are în spate luni de zile de muncă, dacă nu chiar ani. Am o anumită metodă în ceea ce priveşte conceperea unui produs cosmetic.
Prima dată mă gândesc ce vreau să facă acel produs, ce problemă trebuie să rezolve, pe urmă încerc să îmi imaginez cum ar trebui să arate, cum să se simtă pe piele şi după aceea verific ingredientele care bifează aceste cerinţe. Bineînţeles că de la formula scrisă pe hârtie până la testele din laborator se schimbă destul de multe.
Ingredientele interacţioneză între ele şi se influenţează reciproc. Pot intui rezultatul datorită experienţei, dar uneori natura îmi depăşeşte aşteptările. Abia când creezi efectiv o nouă formulă îţi dai seama de schimbările necesare pentru a atinge rezultatul dorit.
E greu să aleg o singură formulă. Simt că fiecare dintre ele are în spate imens de multă muncă şi tot atâta dragoste. Dacă ar fi să vorbesc despre primul produs care îmi vine acum în minte, cred că merită să menţionez demachiantul Need.
Am pornit de la un simplu ulei demachiant şi am ajuns la un produs unic pe piaţa din România. Mi-am dorit ceva care să fie mai mult decât o simplă formulă de curăţare a tenului. Deseori demachiantul este văzut ca produsul care trebuie folosit pentru că aşa ni se spune. Eu am vrut să devină produsul care îţi aduce bucurie când îl foloseşti zilnic, care îţi transformă pielea, care poate fi folosit aşa cum simţi şi cum ai timp.
Care este cea mai mare provocare de depășit atunci când pornești o afacere proprie bazată pe cosmetice handmade în România? Altfel spus, când și de ce ți-a fost cel mai greu?
Orice afacere în sine e o provocare. E nevoie de multă perseverenţă şi disponibilitate să munceşti din greu, chiar dacă rezultatele nu sunt de la început pe măsura efortului depus şi pe măsura aşteptărilor. E greu pentru că nu ştii nimic şi trebuie să înveţi totul pe parcurs, în special din greşeli.
Mi-a luat ceva timp să înţeleg partea legală, tot ce am nevoie să bifez pentru o astfel de afacere. Nu am găsit pe nimeni dispus să îmi spună clar paşii de urmat. Iar pe lângă afacerea propriu-zisă e şi partea de marketing, de promovare, de care trebuie să te ocupi tot tu pentru că la început nu există un buget pentru a apela la parteneri calificaţi.
Şi te trezeşti că ajungi nu doar să pregăteşti produsele respective şi să studiezi pentru a te asigura că oferi mereu produse de calitate, ci… începi să pierzi nopţi ca să pui la punct un site, să faci fotografii pe care să le foloseşti pe Social Media, să scrii texte care să atragă, să răspunzi la toate întrebările care îţi sunt adresate, să scrii articole de blog, să faci conţinut video etc.
Recunosc aici că eu am avut noroc pentru că soţul mi-a fost aproape de la început, m-a încurajat şi m-a sprijinit în tot ce mi-am propus. La Need suntem o echipă, fiecare cu atribuţiile lui bine delimitate. Eu mă ocup de partea de customer service (relația cu clienții), de pregătirea şi ambalarea comenzilor, de tot ce ţine de Social Media, cu pregătirea textelor şi înregistrarea clipurilor video. Soțul meu se ocupă de tot ce presupune abilităţi tehnice: site, editare şi procesare articole şi video.
Care sunt pașii pe care a trebuit sa îi faci de la a realiza produse pentru uzul propriu, în familie, până la a începe să comercializezi public?
În primul rând trebuie să îţi placă mult să faci asta şi să fii conştient în ce te bagi.
Nu e uşor, dar eu cred sincer că merită. Paşii efectivi sunt prea mulţi pentru a-i detalia aici, dar ideea principală e că înainte de a vinde trebuie să înţelegi cui vrei să vinzi de fapt şi ce produse s-ar potrivi.
Am încercat să fac de toate pentru toţi şi am învăţat singură că o afacere nu funcţionează aşa. Produsele care îţi plac ţie nu sunt neapărat cele de care au nevoie clienţii tăi. Dragoste cu forţa nu se poate! Am învăţat greu lecţia aceasta.
Dacă înainte îmi doream să îi conving pe toţi de cât de minunate şi benefice sunt ingredientele naturale spre deosebire de cele de sinteză, acum prin ceea ce fac încerc doar să ofer informaţii corecte, iar cei care vor rezona cu ceea ce spun vor veni singuri să afle mai mult şi să se convingă.
Din cauza asta trebuie să îţi cunoşti foarte bine clienţii şi să le atragi atenţia prin produse care răspund nevoilor lor reale.
De unde îți iei materiile prime? Ai reușit să găsești producători români sau apelezi la piața din străinătate?
Mi-aş dori să spun că mă bazez în principal pe producători români, dar din păcate realitatea nu este aceasta. Majoritatea ingredientelor pe care le folosesc le aducem din străinătate – Franţa, Italia şi Germania – dar sunt bucuroasă că am reuşit totuşi să găsesc şi producători români pentru câteva dintre uleiurile vegetale pe care le folosesc.
Recunosc că sunt destul de exigentă în ceea ce priveşte materia primă folosită. Prefer ingredientele wildcrafted – plante culese din natură și procesate cât mai natural – unde este posibil, asupra cărora s-a intervenit cât mai puţin, şi ingredientele organice sau ingredientele obţinute responsabil cu cele mai bune intenţii, chiar dacă nu au încă certificarea bio. Este vorba despre plante culese manual, uscate natural la aer, nu în cuptoare, și despre infuzii făcute manual la soare, nu prin încălzire. După ce am testat zeci de furnizori şi sute de ingrediente, calitatea unui ingredient natural e uşor de observat.
Tot ce aleg să folosesc este ales cu intenţie. De la textură, la senzaţia pe care o lasă pe piele, de la efectul pe care îl are un produs pe piele, la recipientele folosite, de la modul în care este produs un ingredient cosmetic, la impactul asupra mediului. Totul este intenţionat.
Nu caut preţul cel mai ieftin. Vreau cele mai bune ingrediente pe care le pot găsi, cele mai pline de viaţă şi de energie.
„M-am îndrăgostit de produsele tale. Chiar îşi fac efectul. Cu ele întineresc.
Care este ingredientul care se regăsește cel mai des în produsele tale?
Sunt mai multe ingrediente la care mă întorc mereu şi care se regăsesc constant în produsele mele: uleiul de floarea soarelui infuzat cu gălbenele, lavandă şi sunătoare, uleiul de cânepă, uleiul de cătină, algele, ceaiul verde, ovăzul, măceşele.
Care este tipul de produs cel mai des căutat?
Cremele pentru ten. Mai ales dacă scrie pe ele „anti-age” e perfect! Semnele de îmbătrânire prematură apar în special pe ten şi e normal ca doamnele să-şi concentreze atenţia aici. Uităm însă că mâinile, decolteul, gâtul sunt zone care ne trădează uşor vârsta şi merită aceeaşi atenţie ca și pielea feței.
Care e cel mai frumos lucru pe care ți l-a spus vreodată un client după ce ți-a folosit produsele?
„M-am îndrăgostit de produsele tale. Chiar îşi fac efectul. Cu ele întineresc.” Acesta este unul dintre cele mai recente mesaje primite, dar primesc des astfel de mesaje care mă bucură şi îmi dau energie să merg mai departe cu visul meu.
Pe lângă produsele pe care le realizezi, ai dezvoltat o secțiune de blog în cadrul site-ului tău și un canal de YouTube în care postezi articole, respectiv filmulețe cu/despre diferite subiecte care țin de cosmetică, dar și de un stil de viață sănătos în general, inclusive rețete de bucătărie!
Am văzut materiale care răspund la întrebări pe care le avem toți, despre diverse denumiri care fac parte din viața noastră fără să știm exact ce înseamnă: de la colagen la retinol. Cum se nasc ideile pentru subiectele articolelor și clipurilor tale?
În ceea ce priveşte deschiderea consumatorilor români, există o tendință către produsele naturale, doar că lipseşte cu desăvârşire o anumită educaţie. Mulţi când văd scris „bio” pe un ambalaj nu se mai obosesc să citească eticheta, să verifice ingredientele folosite.
Din acest motiv am ţinut să am un blog în care să educ pe cât posibil. Pentru că e nevoie. Marii producători de cosmetice, prin marketing-ul lor agresiv, au distorsionat şi au pervertit gusturile şi obiceiurile de achiziţie ale consumatorilor. Ei nu mai reuşesc să facă o diferenţă între ce e normal, adevărat şi necesar. Probabil toţi micii producători ar trebui să facă acest lucru, să educe dacă vor să îşi vândă produsele de calitate. E o provocare, pentru că trebuie să îşi ia din timpul şi din energia lor pentru a face acest lucru. Pentru mine a devenit o parte din poveste şi continui munca aceasta pe mai multe canale: blog, Facebook şi YouTube.
La Need nu este vorba doar despre cosmetice. Încercăm să educăm publicul despre lucrurile esenţiale, adevărate, din ramura aceasta a cosmeticelor şi a îngrijirii naturale. Subiectele dezbătute se nasc uşor din discuţiile avute cu cei care ne urmăresc.
Am introdus uşor şi ideea unui stil de viaţă sănătos pentru că oricât ne-am dori noi să nu fie adevărat, stilul de viaţă ales influenţează modul în care arătăm. Pielea se construieşte de la interior, iar la exterior o protejăm şi o ajutăm să arate perfect prin produse cosmetice alese cu grijă.
Eu sunt sigură că viitorul este al producătorilor artizanali, al celor care produc responsabil şi cu multă pasiune, chiar dacă în acest moment nişa este destul de îngustă.
Care este problema cosmetică cel mai des întâlnită? Ce își doresc să rezolve cel mai frecvent oamenii printr-un produs cosmetic?
Cerinţa cea mai des întâlnită la clientele mele este pentru un produs care să şteargă oboseala şi ridurile de pe ten. Răspunsul meu este că nu le pot oferi un produs care să facă instant asta, dar le pot ajuta să ajungă acolo.
Este nevoie doar ca ele să înceapă să îşi acorde mai multă atenţie şi să fie dispuse să facă zilnic mici gesturi care să le ajute să se simtă bine. Şi asta începe întotdeauna de la îngrijirea personală. Când te uiţi în oglindă şi îţi place ce vezi, starea ta se modifică automat.
Asta îmi doresc eu prin ceea ce fac: să ajut mamele obosite să îşi recapete frumuseţea şi încrederea în ele, prin practici simple de îngrijire personală.
Am văzut pe pagina ta de Facebook că urmează să faci un pas important: pe lângă vânzarea online pe care o practici de aproximativ 4 ani, vei începe să vinzi și într-un magazin fizic din Piatra Neamț. Care sunt pașii următori pe care ți dorești, la modul ideal, pentru proiectul tău?
Am primit de mai multe ori cereri pentru astfel de colaborări, dar le-am refuzat până acum, pentru simplul fapt că am considerat, la momentul respective, că nu ne reprezintă.
Acum am crescut, am învăţat, ne-am ascultat clienţii şi cel mai important facem un pas uriaş pentru mica noastră afacere, mai exact am decis să trecem printr-un proces de rebranding (regândire a imaginii de marcă). Era necesar pentru a reuşi să scoatem în evidenţă mai bine cine suntem, ce facem, ce oferim şi cum anume putem noi ajuta.
Vom schimba totul, de la ambalaje, la recipiente, la site, dar e un proces care durează. Pentru că nu ne-am propus până acum să accesăm o finanţare externă, lucrurile se întâmplă organic la momentul potrivit, pas cu pas, produs cu produs.
Iniţial ne-am gândit să lansăm o colecţie „capsulă” şi să facem acest lucru într-un cadru organizat, dar ne adaptăm… Sunt perfecţionistă şi nu aş fi reuşit să pun totul la punct atât de bine cum mi-aş fi dorit, dacă aş fi depins de o dată anume din calendar. Sunt prea multe lucruri de luat în calcul.
O colecţie „capsulă” ar fi presupus un număr mic de produse care pot alcătui uşor o rutină cosmetică completă. Pot fi 3 produse – cum ar fi demachiant, toner, cremă – sau pot fi 7 produse pentru că incluzi şi o mască, un produs tratament, o cremă de corp etc. Eu mă gândeam să încep cu 5 produse, dar costurile şi timpul necesar depăşesc cu mult posibilităţile actuale.
Prima colaborare de acest gen (cu un magazin fizic) la care am spus „Da” este aproape de sufletul meu pentru că este vorba tot despre o afacere care a pornit din pasiune şi cu un gând pentru o viaţă mai simplă şi mai responsabilă. Vom colabora deci cu primul magazin de tip „Zero Waste” (zero deșeuri) din Piatra-Neamţ, care spune „nu” plasticului şi aici e locul perfect ca să începem o nouă etapă. Din acest motiv am primit invitaţia lansată de Ioana Cerescu, cea care a lansat acest concept în Piatra-Neamţ.
Următorul pas este să ajungem în câteva saloane de cosmetică, pentru că avem deja cerere şi în acest sens. Baza va rămâne magazinul nostru online, dar pe viitor nu excludem colaborări şi cu diferiţi retaileri (comercianți) din mediul online sau offline care vor rezona cu modul nostru de a privi îngrijirea personală.
CREDIT FOTO: CIPRIAN DOMNU (pentru toate imaginile utilizate în acest articol)