Patricia Butucel (Classix Festival): „Aveam însă o colecție impresionantă de postere. Era perioada Bravo Girl, Popcorn și preferam să nu îmi cumpăr nimic dulce la școală pentru a strânge bani de ele” - LIFE.ro
Prima pagină » Patricia Butucel (Classix Festival): „Aveam însă o colecție impresionantă de postere. Era perioada Bravo Girl, Popcorn și preferam să nu îmi cumpăr nimic dulce la școală pentru a strânge bani de ele”
Patricia Butucel (Classix Festival): „Aveam însă o colecție impresionantă de postere. Era perioada Bravo Girl, Popcorn și preferam să nu îmi cumpăr nimic dulce la școală pentru a strânge bani de ele”
Cum a luat naștere Classix Festival? Zona artistică a fermecat-o dintotdeauna pe Patricia Butucel. La grădiniță era copilul-vedetă care spunea și cânta toată serbarea. De la 6 ani a fost în corul copiilor de la Biserica Romano – Catolică Iași până la 17 ani, timp în care a cunoscut lumea marilor compozitori, precum Vivaldi, Mozart, Bach, Beethoven, Schubert și muzica clasică în general. A jucat în piese de teatru, a făcut dansuri 9 ani și a savurat mereu tot ce a însemnat lumea spectacolului.
A fost fana numărul unu a Thaliei. Postere pe pereți nu a avut și a suferit tare mult pentru că părinții nu au lăsat-o să își orneze camera așa cum văzuse la colegele sale. Dar avea o colecție impresionantă de postere.
A iubit mereu să asculte muzică. Iar, astăzi, Patricia Butucel își dorește să aducă muzica clasică mai aproape de marele public. Și așa, în perioada 26 februarie – 4 martie, la Iași va răsuna muzica clasică în cadrul celei de-a patra ediții Classix Festival și sunt așteptați peste 4.500 de spectatori la concertele organizate în cele mai importante clădiri din punct de vedere istoric și arhitectural.
Programul acestui an este conturat în jurul tematicii de Metamorfoză și a felului în care, într-o eră a schimbării constante, urcușurile și coborâșurile vieții ne oferă o altă înfățișare de fiecare dată. Societatea evoluează, artiștii se reinventează, oamenii se adaptează. Muzica ne însoțește în tot acest periplu al metamorfozei interioare. Classix 2023 e gata să scoată la iveală progresul creator, puterea de apreciere și curajul emoțional. Aflăm totul despre acest festival direct de la Patricia Butucel, directoarea festivalului.
Patricia Butucel, povestește-ne puțin despre ediția din acest an a Classix Festival…
După cei doi ani pandemici, ediția din 2023 va reprezenta o întoarcere la normalitate, în care ne vom putea bucura alături de publicul nostru de un festival fără restricții.
Classix se va desfășura în cele mai spectaculoase spații din Iași, iar timp de 7 zile ne vom bucura de 8 concerte oficiale, peste 90 de artiști internaționali, paneluri, masterclass-uri, expoziții, vernisaje, tururi ghidate și diferite activități conexe.
Totodată, deși nu vom mai avea capacitatea redusă în săli, vom păstra latura hibridă a festivalului, cu difuzarea concertelor live și gratuit, în online. Am hotărât acest lucru datorită numărului mare de urmăritori din 2021 și 2022, Classix adunând peste 130.000 de vizualizări.
Vom dezvolta și direcția de CSR prin care vom oferi burse sub formă de masterclasses și ajutor financiar tinerilor artiști la început de drum.
Patricia Butucel (Classix Festival): „Consider că este foarte important ca evenimentele să fie deschise către public, iar rolul nostru de promoteri este important în a crea puntea necesară între conținutul cultural de calitate, artiști, parteneri și public”
Unde vă doriți să ajungă spectacolul din festivalului de la Iași? Care este sau poate fi publicul Classix Festival?
Dacă ar fi să descriu ce înseamnă experiența Classix, aș începe prin a menționa că acesta s-a diferențiat încă de la prima ediție față de restul inițiativelor similare prin sincretism, colaborare, deschiderea față de public și adaptabilitate. De la branding, concept, activități, locații, invitați, echipă și experiențe oferite publicului, festivalul oferă o paletă vastă privind abordarea interdisciplinară, interculturală și colaborativă.
Am vrut ca muzica clasică să se întrepătrundă cu butaforia, light design-ul, video mapping-ul, în spații neconvenționale și clasice. Totodată am creat și un portal între lumi, între artiștii români și internaționali, între cei la început de drum și diverși specialiști din industrie, precum și între organizatori și public.
Mereu ne-am dorit ca cei prezenți în săli să fie purtați de cele mai sublime stări oferite de întregul univers Classix. Probabil de aceea, pe lângă melomanii, specialiștii și spectatorii tradiționali ai evenimentelor de acest gen, ni s-a alăturat și un procent important de tineri și persoane active, care din varii motive nu ajunseseră la astfel de concerte. Consider că este foarte important ca evenimentele să fie deschise către public, iar rolul nostru de promoteri este important în a crea puntea necesară între conținutul cultural de calitate, artiști, parteneri și public.
Cum vezi tu publicul de muzică clasică de la noi? Întreb asta pentru că Classix Festival spune că își propune să redefinească experiența de concert și să o adapteze la publicul contemporan, repoziționând muzica clasică din lumea elitelor mai aproape de curioși, pasionați și exploratori. Voi spuneți că scopul Classix este stimularea unei noi generații care să își lărgească interesele intelectuale, precum și revitalizarea culturală a orașului. De ce crezi că este important ca muzica clasică să devină mai accesibilă?
La nivel general, publicul de muzica clasică îl văd destul de constant, matur și cu o situație financiară peste medie. Iar aici mă raportez cu precădere la orașele mari, care beneficiază de instituții culturale ce permit desfășurarea unor astfel de evenimente. Însă vorbim de un prezent dinamic, iar această realitate s-ar putea să se transforme. Un lucru inevitabil este dat de schimbarea de generații și de comportamentele de consum, care au determinat diminuarea interesului din partea tinerilor. De aici și importanța promovării inițiativelor de gen în rândul acestei categorii, pentru a evita clipa în care sălile instituțiilor de cultură vor ajunge goale.
Legat de comportamentul lor, e de înțeles cumva. Cu cât nivelul de informații crește, cu atât filtrul personal scade. Avem nevoie de exemple, avem nevoie de repere valide. Mai ales în secolul XXI când este mult mai greu să cerni esența din multitudinea informațiilor cu care intrăm în contact.
Dacă noi ne izolăm de ei și îi punem la colț, de ce și-ar mai dori să se apropie? Vor dori să consume ceea ce li se oferă. Am primit deseori feedback din rândul tinerilor că muzica clasică pare închisă și inaccesibilă. Pare doar o muzică a elitelor, exclusă publicului larg. De aceea ne-am propus să fim un festival deschis – deschis muzicii, deschis artiștilor, deschis oamenilor, deschis fericirii, deschis simțirii.
Consider că la asta se rezumă și rolul artei în societate în general. Să te elibereze și să te ajute să te simți viu. Nimeni nu își dorește să fie privit, judecat sau arătat cu degetul.
Suntem oameni și probabil cu toții avem angoasele noastre, iar farmecul unui festival constă tocmai în ruperea de cotidian și de intrarea într-o altă lume. Pentru un timp limitat, putem uita complet de tot ce ne macină. Sincretismul dintre muzică și vizual, momentele de networking de la pauză au ajutat și mai mult la deconectarea spectatorilor purtați în aventura clasică contemporană pe care noi le-am oferit-o.
Ne-am adaptat comunicarea și am făcut-o accesibilă, iar asta a făcut ca procentul publicului tânăr să crească.
Deși fiecare organizator își proiectează propria viziune asupra conceptului, în final, din punct de vedere al percepției, fiecare individ va simți și va interioriza diferit produsul cultural oferit.
De aceea noi ne deschidem aripile an de an și îmbrățișăm cu căldură pe oricine intră în lumea Classix.