Estonia este țara care născut câteva startup-uri de vârf ale tehnologiei în ultimii ani. Skype și TrasnferWise sunt doar două companii din domeniul tehnologiei ce au apărut în Estonia și care au revoluționat modul în care oamenii comunică și fac transfer de bani, din întreaga lume.
Astăzi vorbim despre Taxify, răspunsul rapid al Estoniei la Uber, un business ce a fost lansat în 2013 și care azi a ajuns la peste 500 de mii de șoferi și peste 25 de milioane de utilizatori în 30 de țări din lume. Ce-i drept, Uber este prezent în 80 de țări la nivel mondial, dar totul se face pas cu pas.
Dar cine este cel care a inventat Taxify?
Iritat de prețurile mari ale taxiurilor, dar și de lipsa de accesibilitate tehnologică ale serviciilor de taxi din orașul său natal, Tallin, Markus Villig a fondat Taxify, investind o sumă de bani împrumutată de la părinții săi. Ce este vital de menționat este că Markus avea doar 19 când a pornit motoarele acestei afaceri.
El personal i-a convins pe primii 50 de șoferi să se înscrie pe platforma lui, iar apoi a făcut echipă cu fratele lui, Martin și cu prietenul său, co fondatorul Taxify, Oliver Leisalu, pentru a crește acest startup.
Unii ar putea spune că Markus era prea tânăr pentru a înființa o companie atât de valoroasă la nivel global, însă puțini știu că el nu era deloc străin de lumea startup-ului. În 2010, la vârsta de 16 ani, însoțit de tatăl său a participat la primul eveniment Garage 48 (un hackatlon la care ideile de business sunt prezentate unei audiențe din Silicon Valey, iar acestea, dacă au potențial se pot transforma în prototipuri, iar mai apoi în business-uri) în Tallin care a fost organizat de fratele său mai mare, Martin și care, la vremea respectivă, lucra pentru Skype.
În 2012, Martin organiza o altă ediție a Garage 48 în Kiev, Ucraina și încercând să comande online un taxi, a observat că era foarte mare bătaie de cap și i-a povestit asta fratelui său. Markus a prins din zbor ideea și s-a pus pe treabă. Conform spuselor lui, a descoperit că are destul timp liber, chiar dacă se afla în timpul examenelor finale, așa că s-a apucat să construiască o platformă care să „ordoneze business-urile de taxi din Tallinn”. Existau 30 de companii de taxi la perioada respectivă în oraș, toate funcționând după metoda veche a call center-ului.
Începutul a fost promițător. Markus a creat un Google Doc în care a primit aproximativ 600 de răspunsuri din partea colegilor lor de școală, iar dintre acestea (0% spuneau că au o nevoie acută de o platformă nouă de taxi. Nimeni nu folosise încă Uber.
Apoi, Markus a început să se plimbe prin stațiile de taxiuri: „Normal că nu aveam încă o platformă pe care să o arăt și eram de fapt un puști de 19 ani care îi deranja pe șoferii de taxi în timp ce-și citeau ziarul”. 8 din 10 șoferi au țipat la el și i-au spus să plece.
Curând a realizat că bugetul lui de 200 de dolari nu prea era fezabil pentru a dezvolta o platformă, iar un dezvoltator pe care l-a găsit „undeva în oraș” i-a cerut 7000 de euro pentru un prototip.
S-a întors la părinții lui și i-a convins să-i împrumute banii pe care aceștia îi strânseseră pentru studiile lui la facultate, spunându-i că „depinde de tine acum, cum vei cheltui acești bani”. Dar s-au implicat mai mult decât atât. Pentru că Markus nu vorbea prea bine limba rusă și astfel îi era greu să comunice cu șoferii de taxi, mama sa a decis să-l ajute, iar astăzi a rămas în companie, ocupându-se de plantele din birouri.
Cum arată drumul de la o fundătură către succes?
În ciuda suportului primit din partea familiei, lucrurile nu au mers foarte bine pentru Markus: „Nu aveam bani pentru o campanie de marketing, așa că ne-am apucat să trimitem comunicate de presă către toate ziarele din Estonia, spunând că un puști de 19 ani încearcă să zdruncine industria taximetriei din Estonia și, din fericire, a mers: așa am făcut rost de primul val de clienți. Însă primul prototip era plin de bug-uri, șoferii care își lăsaseră datele de contact nu se înregistraseră, iar oamenii, literalmente, nu putea beneficia de taxi”, a mărturisit Markus.
Au fost irosiți mulți bani, însă nu exista nici șofer, nici client care să fi descărcat aplicația și să nu o poată folosi. Perspectivele nu erau deloc promițătoare și probabil mulți alții ar fi renunțat. Nu și Markus.
„Era acum sau niciodat. A fost o lună nebună. Lucram non stop pentru a funcționa, învățam cum să dezvolt prototipul, iar restul timpului mi-l petreceam în stradă pentru a angaja mai mulți șoferi. În scurt timp reușisem să adun număr minim de șoferi”. Asta înseamnă că putea asigura 20 de curse pe zi. Astăzi, Taxify are sute de mii de curse în Tallin, oraș care este doar al zecelea mare oraș din lista companiei.
La un moment dat a realizat că are nevoie de un dezvoltator adevărat, iar persoana care a răspuns ofertei lui de angajare pe o platformă forum, s-a dovedit a fi exact cea potrivită. După prima întâlnire, Oliver Leisau l-a sunat pe Markus câteva zile mai târziu și i-a spus că a construit ambele aplicații, atât pentru șoferi, cât și pentru utilizatori. Astăzi este membru fondator al taxify, companie ce a apărut la scut timp după angajarea sa.
„Ambiția mea, încă de la început, a fost să construiesc una dintre cele mai mari companii de tehnologie din Europa”, a anunțat Markus, deloc timid. Și din moment ce industriua transporturilor reprezintă a zecea parte din sectorul de marketing la nivel global, aici și-a setat provocările.
Despre concurența cu Uber, Villag nu s-a temut niciodată, chiar dacă principiul de funcționare e asemănător.
În România, Taxify a ajuns în august 2016, la un an și jumătate după Uber, iar după numai un an pe piață, a înființat aici un birou regional. De ce? Prețurile sunt mai mici pentru clienți, comparativ cu Uber, dar și cu firmele de taximetrie locale, iar comisionul pe care șoferii îl plătesc platformei, spune Markus, este la jumătate din cel pe care îl percepe Uber.
La începutul acestui an, Taxify s-a rebrenduit, după o investiție de 175 de milioane de dolari din partea gigantului german, Daimler. Are un nou nume și o nouă identitate vizuală: Bolt. Acdeastă mare companie de ride sharing promite un timp și mai bun de așteptare pentru clienți, dar și alte condiții avatajoase precum curse cu motociclete sau scutere electrice.