S-a născut în Galați, a învățat la Oxford, s-a dezvoltat în Berlin și acum trăiește în New York. Adriana Blidaru: „Schimbarea e singurul lucru constant din viața noastră” - LIFE.ro
Sari la conținut

Adriana Blidaru este curator independent și scriitor. S-a născut în Galați și a făcut liceul de artă, după o mică incursiune greșită într-un liceu real. A plecat apoi din țară pentru a face facultatea în Marea Britanie, unde a terminat Fine Arts la Oxford. Apoi s-a mutat în Berlin pentru o rezidență curatorială de trei luni, însă a rămas acolo doi ani. Perioadă care a ajutat-o foarte mult să crească și să se dezvolte, atât personal, cât și profesional. Astăzi o găsim peste ocean. Stă în New York deja de șapte ani și viața sa este între apartamentul său mic și plin de plante din Harlem, biroul din Financial District și vernisaje, talk-uri sau simpozioane.

Care sunt diferențele pe care le-a trăit în Marea Britanie, Germania și Statele Unite ale Americii? Ce are New York-ul atât de special? Și ce îi lipsește României pentru a putea concura cu aceste locuri? Aflăm de la Adriana Blidaru.

Anul acesta s-a întors în țară pentru a aduce în capitală un nou proiect de artă contemporană. Astfel, în perioada 8 septembrie – 31 octombrie, Grădina Botanică din București găzduiește o expoziție mai puțin obișnuită: mai mulți artiști contemporani expun pe aleile romantice ale grădinii în cadrul a ceea ce se numește „Gems! for the Garden”. Am stat de vorbă cu Adriana Blidaru și despre acest eveniment și vă invităm să descoperiți care sunt lucrările pe care ni le recomandă:

Adriana Blidaru, povestește-ne puțin despre Gems!for the Garden… la ce să ne așteptăm de la expoziția din acest an?

Gems! for the Garden este un experiment ce aduce împreună zece artiști români și străini pentru a-și prezenta lucrările în sere, în muzeu și în parcurile Grădinii Botanice. Expoziția este gândită de platforma curatorială Living Content pe care o conduc și organizată cu Tatiana Moise. 

Cu o hartă a expoziției puteți să navigați traseul croit de noi prin Grădina Botanică pentru a descoperi sculpturi, instalații de sunet și lucrări video hipnotizante, infiltrate printre plante și copaci. Este un „treasure-hunt” care va îmbogăți experiența Grădinii Botanice, dar – în același timp – și un exercițiu de imaginație și de cunoaștere! Fiecare artist invitat oferă o notă de magie grădinii, aducând în același timp perspective noi asupra relației complexe dintre oameni și natură. 

Adriana Blidaru: „Schimbarea e singurul lucru constant din viața noastră”

Povestește-ne puțin despre tine… cine este Adriana Blidaru?

Eu sunt curator independent și scriitor. Sunt din Galați, am făcut liceul de artă acolo, după care am plecat din țară pentru facultate în Marea Britanie, unde am terminat Fine Arts la Oxford. După Universitate m-am mutat în Berlin pentru o rezidență curatorială de trei luni, însă am rămas acolo doi ani, timp în care am lucrat la Galeria Plan B și am organizat expoziții independente în paralel. 

Într-un final, am decis să fac un Master în Studii Curatoriale la Bard Center for Curatorial and Museum Studies, upstate New York. Asta m-a propulsat în New York pentru un job în Art Advising. Sunt în New York de șapte ani deja. Am lucrat în paralel la cariera mea curatorială prin organizare de expoziții și scris articole despre artă contemporană și astfel am ajuns să creez Living Content: o platforma curatorială non-profit care, de fapt, funcționează ca o comunitate ce se axează în special pe promovarea valorilor ecologice prin cultură și artă. 

Cum a ajuns interesul și pasiunea pentru artă în viața ta? Când ți-ai dat seama că acesta este drumul pe care îl vrei în viața ta?

Când am intrat la liceu, am nimerit – din greșeală – la un liceu cu profil real. Atunci mi-am dat seama că drumul meu în viață este arta. Și astfel, în clasa a X-a, m-am mutat la Liceul de Artă care era a doua alegere de pe lista mea.  

Oricum, lăsând gluma la o parte, întotdeauna am avut înclinare spre artă. De când eram copil, desenam și scriam mai mereu. Am fost destul de norocoasă că familia mea a avut încredere în mine, mi-a dat libertatea să experimentez și m-a încurajat să-mi ascult instinctele. Nimic nu e mai motivant decât responsabilitatea pe care o ai față de drumul pe care ți l-ai făcut și viziunea pe care ai cultivat-o. 

Adriana Blidaru: „Oxford-ul este într-o cupolă de sticlă superbă, dar complet protejată de lumea din afară

Ai învățat în Anglia, apoi te-ai mutat la Berlin unde ai lucrat la galeria Plan B. Și acum trăiești și creezi în New York. Cum ai ajuns să ai acest traseu. Să le luăm pe rând, de ce ai ales să pleci la studii în Anglia?

Când eram în liceu deja era 24/7 pe internet. Știam de artă contemporană, dar era o discrepanță mare între ce vedeam online și temele date la clasa de pictură. În plus, mi-a plăcut foarte mult filosofia și teoria artei. Am simțit nevoia de mai mult față de ce se oferea la Universitățile din București. 

Am încercat să văd cum este în Anglia printr-un Foundation Year (un fel de an pre-universitar cu focus pe Arte) și mi-a plăcut super mult abordarea. Era mult mai experimental, mai teoretic, mai divers în abordare. Și astfel am rămas acolo și pentru universitate.

Kris Lemsalu la deschiderea Birth V – Hi and Bye_,Venice biennale, 2019 | Foto: Kent Märjamaa, Estonian Centre for Contemporary Art.

Cum a venit mutarea către Berlin și cât de ușor ți-a fost să te adaptezi vieții din Germania? 

Mutarea în Berlin a venit printr-o invitație de a lua parte la o rezidență curatorială. În Berlin încet, încet mi-am dat seama că mă interesează mai mult curatoriatul decât făcutul artei. Doi ani în Berlin, de la 22 – 24 de ani, au crescut foarte bine: am luat cursuri de germană, mi-am făcut o comunitate, am învățat multe despre lumea de artă internațională, galerii, târguri de artă etc. Dar după doi ani am fost gata să merg mai departe.  

Cât de diferită este lumea Berlinului de cea englezească?

Oxford-ul este într-o cupolă de sticlă superbă, dar complet protejată de „lumea din afară”. Este foarte cosmopolit, dar îți oferă practic o mostră din ceea ce înseamnă să lucrezi și să trăiești în lumea academică. Berlinul, în schimb, este divers și fun, e un oraș creativ, cu o viață de noapte activă, cu un interes față de artă și arhitectură extraordinar! 

Ca și societăți, din punctul meu de vedere, cred că Germania nu e atât de „stratificată”, din punct de vedere social, ca Anglia. Sunt destul de multe diferențe, oricum, și simți lucrurile altfel când ai 20 de ani. 

După Berlin, te-ai înscris la Master, și, cu ajutorul unei burse, ai ales să te duci la Bard Center for Curatorial Studies upstate New York. Ai acceptat, ulterior, o poziție ca Director de Research și Comunicare pe art advising, specializându-te, pe artă contemporană. Cât de ușor a fost să lași lumea specială a Berlinului și să pleci peste ocean?

Foarte ușor. Eram pregătită pentru o nouă aventură și voiam să avansez în viața mea profesională puțin mai rapid decât o puteam face în Berlin.

Cât de importante au fost toate aceste schimbări de loc, de spirit, de gândire în dezvoltarea ta artistică și personală?

Cred că toate aceste schimbări de loc mă definesc. Schimbarea e singurul lucru constant din viața noastră, deci am învățat să trec ușor prin unele lucruri și întotdeauna încerc să am o atitudine destul de pozitivă față de schimbare, în general. Cred că am învățat să depistez oportunități mai ușor și să fiu deschisă. 

Adriana Blidaru: „New York-ul are multe oportunități, este experimental și plin de energie, dar este și foarte competitiv, foarte scump, studiourile sunt mici și, din nou, astea sunt lucruri și se simt prin arta artiștilor”

Adriana Blidaru, cum arată viața ta în New York?

Arată bine pot să zic! Dar întotdeauna în New York se simte că e puțin timp și sunt prea multe de făcut. Îmi încep ziua cu o cafea, în Harlem, în apartamentul meu mic și drăguț plin de plante și lumină, după care mă duc în Financial District, la birou, unde lucrez la proiecte, fac aplicații pentru fonduri și scriu. Seara ies la vernisaje, talk-uri, simpozioane. Cam astea sunt zilele mele în oraș.

Cum arată lumea artistică din New York și cât de diferită este de cea din Marea Britanie sau Berlin, scene pe care le cunoști foarte bine?

Cred că lumea de artă contemporană se intersectează în toate capitalele mari, prin târguri de artă și expoziții majore, dar, într-adevăr, fiecare loc are identitatea lui specifică dictată de contextul existent. Un oraș precum New York-ul, de exemplu, are multe oportunități, este experimental și plin de energie, dar este și foarte competitiv, foarte scump, studiourile sunt mici și, din nou, astea sunt lucruri și se simt prin arta artiștilor.

Citește și

▶️ A suferit un accident în timp ce era într-o vacanță în Franța cu prietenii și a rămas în scaun rulant. S-a luptat cu sindromul victimei și a pus pasiunea pentru alpinism pe pauză. Cum a reușit David Mitran să facă diferența între un învingător și un învins

▶️ Era pregătit să moară, printre străini, în Belgia, odată ce fetița lui s-a transformat în înger din cauza cancerului. Cum a creat Institutul de cercetare a sufletului Mihai Onilă, fostul solist al trupei AXXA

▶️ Singurul copil cu studii din familia sa: părinții l-au retras de pe băncile școlii în clasa I. Marcel Mustafa: „Am fost „oaia neagră” a familiei deoarece eu voiam să mă duc la școală și nu la muncă”

Cât de greu este să faci o comparație între scenele artistice din aceste zone și cele din România? 

România e un loc special pentru că este în proces de deschidere la arta contemporană: oamenii sunt din ce în ce mai curioși și asta se vede prin faptul că prezența publicului la evenimente de acest gen este mai mare, dar și numărul galeriilor de artă este în creștere! 

Tu vii destul de des în țară. Știi destul de bine lumea artistică de aici. Ți se pare că s-a schimbat, că a evoluat în ultimii ani?

Vin o dată pe an de obicei. Cred că se schimbă multe lucruri: văd mult mai mulți artiști contemporani tineri care sunt interesați să facă chestii complet inedite: de la cine experimentale până la instalații de sunet și video. 

Ce ți-ai dori cel mai mult pentru scena artistică românească? De ce crezi că are nevoie pentru a se dezvolta?

Cred că are nevoie, simultan, dar în paralel, de mai mulți colecționari și de mai mulți tineri interesați de artă și cultură. 

Nona Inescu
Nona Inescu, Hydrophites (Plant Kingdom_Budapest Galeria)

În 2016 ai început un proiect foarte fain, Living Content. Povestește-ne puțin despre el…

Living Content e o agenție curatorială care a început ca o platforma digitală pe care publicăm interviuri cu artiști. Aceste interviuri erau practic studio-visits cu artiștii, în care înregistrăm conversații intime și apoi le transcriem pentru un public mai larg. Încet, încet mi-am dat seama că s-a format o mică comunitate internațională în jurul platformei și am vrut să-i implic pe acești artiști cu care eram în conversație în proiecte. Am înregistrat Living Content ca un non profit și astfel a devenit o agenție. Mă interesează foarte mult promovarea valorilor ecologice prin artă.  

Și, la final de interviu, invită-ne la Gems!for the Garden… de ce ar trebui să venim la expoziție și ce ne recomanzi să descoperim neapărat?

Vă invităm la Gems! For the Garden pentru a descoperi un traseu inedit în Grădina Botanică. Sunt peste 12 lucrări de văzut: performance, sculpturi, lucrări de sunet, ceramică, instalații, lucrări video și toate sunt împărțite între Muzeul Botanic, Serele interioare (cea veche și cea nouă), dar și în exteriorul grădinii. Avem o serie de lucrări comisionate special și o serie de lucrări existente pe care le-am ales din portofoliul artiștilor. De exemplu, Lea Rasovszky are două lucrări în expoziție: o lucrare comisionată special pentru exteriorul grădinii și o lucrare existentă, instalată în lacul interior al serei botanice. 

Vor fi și două lucrări care vor putea fi văzute exclusiv la deschidere: o instalație specială de sunet pentru exterior, făcută de Analisa Teachworth (artista americană care trăiește între New York și Berlin), și un performance special conceput pentru seara de deschidere, creat de Kris Lemsalu (artista estoniană care locuiește între New York și Estonia), împreună cu colaboratorii ei, formația de muzică girl-pop NEW YORK (din Londra). Tot la deschidere avem un moment culinar special și o recepție foarte drăguță ce include explicații din partea organizatorilor și artiștilor.

Share this article

Citește mai multe


Creșterea taxelor | Ce se întâmplă cu banii de pensii ai românilor și cu investițiile la bursă
Cu investiții totale de 23,5 mld. lei pe bursă – adică aproape un sfert din banii de pensii private ai românilor – fo...
Creșterea taxelor | Biriș pune punctul pe ”i”: Pierdem miliarde din PNRR sau supărăm mediul de afaceri?
Pus în fața unui deficit bugetar scăpat de sub control, Guvernul României are în prezent de ales: crește impozitele ș...
Cum se simte oboseala cauzată de cancer. Apare aproape în toate tipurile de neoplasme avansate
Cum se simte oboseala de la cancer? Oboseala este un simptom comun al cancerelor avansate, însă acest tip de oboseală...
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu Sectorul fu...
Animalul de companie are o respirație urât mirositoare? Iată câteva cauze
Nimic nu se compară cu afecțiunea câinelui, cu excepția cazului în care animalul de companie are un caz grav de halit...
Cum dansează pe manele mireasa lui Oțil și nașa Roxana Ionescu. Ramona Olaru și Diana Munteanu, campioane și ele
Dani Oțil și Gabriela Prisăcariu au făcut cununia religioasă duminică, 30 iulie, la 2 ani de când au devenit soț și s...
Spune-le și altora