Şcoala radicală de design italian
La începutul anilor ’60, când toate lucrurile s-au precipitat într-un mod sublim în Italia, un grup de designeri era din ce în ce mai nemulţumit. Liniile vechi de design li se păreau previzibile şi plictisitoare, simţeau nevoia de ceva nou. Aşa s-a născut Designul Radical Italian, un curent în care liniile erau îndrăzneţe, culorile erau vii, iar ironia şi kitsch-ul erau unelte de lucru.
Designerii moderni puneau accent pe stil mai degrabă decât pe originalitate şi inventivitate. Nemulţumirea tinerilor din Şcoala Radicală era că obiectele moderniştilor nu aduceau nimic nou şi nu împingeau Designul înainte. Se vindeau în serii mari, făceau bani, dar erau ancorate în realităţi depăşite şi puneau accent pe frumuseţe şi mai puţin pe funcţionalitate. Erau ani frumoşi, pop art-ul aducea culoare în casele şi vieţile oamenilor, iar eleganţa în cinema-ul italian se năştea în Fontana di Trevi.
Rezultatul acestor plăcute convulsii intelectuale şi creative a fost un curent de design care a acaparat publicul vreme de peste două decade şi care este extrem de influent şi astăzi: Şcoala Radicală de Design Italian. Dar cine au fost reprezentanţii ei cei mai de seamă?
Ettore Sottsass
Ettore a fost pentru anii ’60 ceea ce Jonathan Ive de la Apple a fost pentru anii 2000: un guru al designului industrial. Asta pentru că Olivetti chiar era un Apple al anilor ’60. Maşinile de scris desenate de Sottsass pentru Olivetti sunt iconice şi oricine vrea un obiect de design pursânge italian trebuie să aibă o Valentine. Ulterior, Sottsass a creat grupul Memphis, care milita pentru culori aprinse, puternic influenţate de pop art.
Află şi alte nume relevante pentru design-ul italian de pe site-ul Peroni.