Teodora Rădulescu, fetița ce vine din orașul fără nicio librărie și care azi conduce cel mai inovativ business dedicat lecturii: Bookster. Și cum ajungi CEO la nici 30 de ani? - LIFE.ro
Prima pagină » Teodora Rădulescu, fetița ce vine din orașul fără nicio librărie și care azi conduce cel mai inovativ business dedicat lecturii: Bookster. Și cum ajungi CEO la nici 30 de ani?
Teodora Rădulescu, fetița ce vine din orașul fără nicio librărie și care azi conduce cel mai inovativ business dedicat lecturii: Bookster. Și cum ajungi CEO la nici 30 de ani?
Prima dată când am auzit de Bookster, mi s-a părut cea mai tare idee de business și, la fel ca Teodora Rădulescu, m-am întrebat de ce nu s-a mai gândit nimeni până atunci la ea.
În două cuvinte, Bookster este un start-up ce pune la dispoziția angajaților unei companii un colț de lectură, posibilitatea ca ei să împrumute cărțile pe care și le doresc să le citească, fără a se mai deplasa la librărie sau la bibliotecă.
Mai mult decât atât, în funcție de ceea ce explorezi în platforma Bookster, algoritmii din spate îți creează un istoric și în scurt timp vei primi cele mai personale și personalizate oferte.
Și ca să mă conving că e într-adevăr o idee faină de business, am cunoscut-o pe Teodora Rădulescu, CEO al Bookster. Are puțin peste 30 de ani acum și a ajuns să conducă acest business nu după criterii ierarhice sau de performanță cum se întâmplă în alte companii, ci crede ea, datorită pasiunii cu care vorbea și se implica la job. Iată o poveste de succes, ce la final îți va lăsa cu siguranță un sentiment plăcut de admirație.
Teodora, Bookster s-a lansat ca un serviciu de lectură oferit oamenilor la birou. Cum v-ați reinventat în pandemie când majoritatea oamenilor au lucrat de acasă?
În primul rând, am încercat să ne documentăm și să aflăm care sunt nevoile oamenilor. Am realizat că nevoile lor erau cumva și nevoile noastre. Era super multă incertitudine, voiam să aflăm cât mai multe despre pandemie, ce înseamnă, cum să ne gestionăm emoțiile în perioada asta, cum să ne ținem, de cealaltă parte, angajații motivați, cum să facem să fie productivă muncă de acasă și în primă etapă am venit cu lecturi, campanii și comunicări prin care să-i susținem în toate aceste noi nevoie. Mai apoi am lansat serviciul de livrare acasă.
Înainte de pandemie, noi livram o singură zi pe săptămână, la birou, într-un colț Bookster super drăguț. Oamenii se strângeau acolo, erau o comunitate și dintr-o dată a trebuit să ne reorientăm și am lansat livrarea acasă, care a fost, evident, super bine primită de abonați, care se bucurau că în continuare pot să aibă acces la cărțile din platforma Bookster. Doar că asta a venit la pachet cu niște provocări pentru că experiența Bookster are cel mai mare farmec când ești într-un birou și îi vezi pe colegii tăi ce citesc, vorbiți despre cărți și a trebuit să venim cu diverse instrumente de comunicare și noi campanii prin care să le aducem aminte că ei sunt implicați într-o grămadă de task-uri, închiși în aceeași cameră, poate și cu copiii pe cap… Cumva am încercat să ne conectăm cât mai mult la nevoile lor. Iar partea de părinți care au lucrat cu copiii acasă a fost un challenge. Ne-am uitat foarte mult la părinții din echipa noastră să vedem cum gestionează ei lucrurile. Pentru noi era drăguț să mai vedem câte un copilaș apărut în call-uri și făcând cu mâna, dar pentru ei a fost o perioadă foarte obositoare, așa că am adus în platformă tot mai multe lecturi pentru copii, dar și joculețe sau diverse printuri pe care le pot da descărca și imprima acasă, să le dea copiilor să facă puzzle, rebus, să-i țină ocupați într-un mod educativ.
Înțeleg că v-ați reorientat repede și că nu ați avut pierderi?
Nu, nu am avut. Noi ne făceam niște calcule la momentul respectiv și ne gândeam cum să facem să limităm pierderile. Ce am reușit în perioada pandemiei a fost să ne menținem la numărul de abonați – evident că nu am reușit să creștem, dar nici nu am scăzut – și a durat cam o lună de zile până am pus pe picioare livrarea acasă.
Câți sunteți voi în echipă acum?
Suntem undeva la 52 de colegi, 20 dintre noi lucrează pe partea de logistică și transport al cărților din platformă, iar ceilalți sunt împărțiți în departamentele clasice – vânzări, account management, retenție abonați, IT și cam aceștia suntem în zona de birouri. Acum suntem în căutarea unei noi case pentru noi pentru că am renunțat la birourile noastre când a început pandemia. Acum am început să mergem timid la muncă pentru că ne era dor unii de ceilalți.
Teodora, câți ani ai?
Am 31 de ani 😀
Mulți înainte! Arăți de 19 😀
It’s the story of my life 😀
Ceea ce nu e rău deloc 😀
Da, asta e concluzia la care am ajuns 😀. Când eram mai mică, tot timpul îmi spuneam: „Măi, dar nimeni nu mă ia și pe mine în serios?”. Am fața asta de copil și până în momentul în care o persoană ajunge să mă cunoască, i se pare că sunt foarte micuță, fragilă și junioară 😀
Și când mergi la o întâlnire cum te prezinți? Teodora Rădulescu, CEO la Bookster?
Teodora de la Bookster. De vreo șase ani de zile doar așa mă prezint.
Dar tu ai o poziție foarte mare la Bookster…
Da, doar că nu mă identific neapărat cu poziția, sau nu simt nevoia să o scot în față sau să o menționez. Sunt într-un punct în care am ocazia să contribui și mai mult pentru Bookster și pentru echipă decât până acum și încă mă simt super onorată 😀. A trecut un an de când am poziția asta, dar nu simt nevoia să o menționez.
Al cui este business-ul?
Business-ul este al lui Octavian Radu, antreprenor al cărui nume este legat de Diverta.
Și te-a ales pe tine să-l conduci?
Da, m-a ales pe mine să-l conduc 😀
Dar cum?
Cum m-a ales? Cred că prima dată când m-a văzut, a zis: „ia uite-o și pe fetița asta!” 😀. După care am început să povestim. La momentul respectiv eu aveam un rol în zona de retenție abonați și mă ocupam practic de toată partea asta, de campaniile de lectură, de comunitatea de abonați, de platformă și cred că ce l-a convins a fost toată pasiunea cu care am povestit despre lucrurile pe care le facem cu drag pentru oamenii care își doresc să citească, dar și faptul că sunt foarte atentă la echipă. Asta a fost totdeauna ceva ce a apreciat.
Spune-mi, te rog, în câteva cuvinte, cum funcționează business-ul: de unde luați cărțile și cum gândiți ce cărți trimiteți către fiecare?
Funcționăm în felul următor: o companie alege să ofere acces la experiența Bookster angajaților ei. Din momentul acela facem o campanie de lansare în compania respectivă ca să-i informăm pe angajați că au acces la serviciul nostru și le povestim puțin despre ce găsesc efectiv în platformă. După care sunt invitați să-și facă un cont, în măsura în care doresc. Cam 30% din angajații unei companii ajung să-și facă cont și să-l folosească în mod frecvent. Compania plătește pentru serviciu doar pentru cei care îl folosesc, nu pentru toată lumea. Abonații găsesc în platformă cărți de la mai multe biblioteci cu care noi colaborăm, din domenii diferite – de la beletristică, la cărți pentru copii, cărți de dezvoltare personală și profesională, articole online și videoclipuri, o zonă restrânsă de e-book-uri. Ei intră în platformă, dar la început experiența de care au parte nu e foarte personalizată, asta până ajungem să le cunoaștem obiceiurile și nevoile. Noi avem niște algoritmi care învață pe măsură ce tu explorezi. De aceea primul nostru îndemn este să explorezi cât mai mult, să adaugi în wish list sau în biblioteca personală cărțile pe care le-ai citit, astfel încât noi să înțelegem preferințele de lectură și să putem să-ți facem recomandări. Angajații se hotărăsc dacă vor să împrumute ceva sau nu, își setează adresa de livrare și urmează să primească acele cărți. De fiecare dată încercăm să trimitem cărțile cu o surpriză. De exemplu, în perioada asta am făcut niște felicitări cu mesaje răzuibile. Nouă ne place să scriem poezii și în toate campaniile noastre găsim un loc în care să scriem câteva versuri. Am mai făcut un model de felicitare cu un mesaj optimist, în culorile galben și albastru, pe care îl trimitem pentru a le transmite oamenilor să încerce să fie optimiști în vremurile acestea, atât cât se poate.
Trebuie să ceri 😀. Tu folosești serviciul Bookster?
Da, îl folosesc chiar dinainte să lucrez pentru Bookster. De fapt acesta a fost unul dintre factorii care m-a făcut să spun că vreau să lucrez aici. Acum opt ani m-am angajat într-o companie multinațională, la departamentul de marketing. Compania respectivă ne-a oferit acces la Bookster și au venit reprezentanții Bookster la noi și ne-au povestit cu super multă pasiune. Iar mie mi se părea wow. „De ce nu a existat chestia asta și înainte? De ce nu s-a mai gândit nimeni la asta?”. Am intrat imediat, mi-am făcut cont și l-am folosit vreo doi ani, înainte să mă angajez. Ce mi s-a părut extraordinar era faptul că primeam în fiecare săptămână o recenzie foarte personală și foarte potrivită. Și mă gândeam: „Măi, dar ăștia de unde au știut că mie îmi place cartea asta? De unde au știut că eu în momentul acesta trec printr-o perioadă mai aglomerată și aveam nevoie să-mi spună cineva asta?”. După ce am ajuns la Bookster mi-am dat seama că există un algoritm care învață pe ce dau eu click și ajunge să mă cunoască.
Cred că a fost un context foarte favorabil ca eu să ajung la Bookster pentru că la job-ul anterior voiau să creeze un centru regional în Praga și eu trebuia să aleg între a mă muta în Praga pentru a crește în carieră și a rămâne în România, dar cu niște limitări pe zona de creativitate. Deși eram foarte atașată de colegii de acolo și de șeful de acolo, am spus că nu sunt confortabilă cu niciuna dintre variante și am vrut să mă uit puțin în exterior. Prietenul meu de atunci, soțul meu de acum mi-a spus: „Ăștia de la Bookster au un job deschis, nu vrei să te duci?”. M-am gândit că nu știu dacă sunt potrivită, dacă o să pot să ajung eu acolo. Lucrasem într-o corporație și trebuia să mă mut către un start-up în care evident că lucrurile se fac puțin diferit, resursele sunt limitate, e un alt mod de lucru… Dar am avut noroc.
Tu ce ai terminat?
Am terminat Marketing la ASE, mi-am luat licența acolo și apoi am făcut un master în Managementul Marketingului.
Ești din București?
Nu, sunt din Alexandria, orașul care, cel puțin când eram eu mică, nu avea nicio librărie.
Serios?
Da. Cred că acum există o librărie, însă când eram eu mică nu aveam de unde să-mi cumpăr cărți. Era o singură tarabă care aducea cărți în Alexandria și era foarte pândită. Când venea noul volum Harry Potter, se făcea coadă mare în fața tarabei.
Dar aveați bibliotecă?
Da și mergeam la bibliotecă, doar că ce găseam acolo nu erau cărțile pe care ni le doream noi să le citim.
Pe vremea mea se citeau Cireșarii, nu Harry Potter 😀
Am citit și eu Cireșarii și chiar mi-a plăcut foarte mult, dar îți dai seama că ne doream și noi cărți mai moderne.
Care e cartea ta preferată de până acum?
Sunt multe. Mă gândeam că o să mă întrebi asta și cred că una dintre cărțile care m-a ajutat într-un moment în care eram puțin demotivată, este „Învățare”, de Tara Westover. Este o poveste de motivație și reziliență care a venit fix într-un moment în care aveam nevoie de asta și de aceea poate mi-a rămas așa la suflet. Altfel, mai sunt multe cărți care mi-au plăcut. Una dintre cărțile pe care o recomand cu drag oricui este „Cum îți vei măsura viața” de Clayton Christensen. Mi se pare că este o carte care îți spune cum ai putea să-ți trăiești viața astfel încât să extragi tot ce e mai bun din ea.
Îmi pare rău că în ultima vreme am citit mai degrabă cărți de business și nu pot să spun că am o preferată din domeniul acesta, dar sper ca în curând să merg într-o vacanță și să-mi iau, ca pe vremuri, o carte de beletristică și să citesc.
Când văd câte apariții sunt, tot timpul mă întreb cum să fac să citesc mai mult…
Să-ți faci abonament la Bookster 😀
Am. Mai mult decât atât, noi avem în fiecare zi o jumătate de oră pauză de lectură, dar nu-mi ajunge timpul să citesc și cărțile de business și ceva beletristică.