Pe 27 septembrie a început UNFINISHED, primul festival multidisciplinar din România. Timp de șapte zile, evenimentul va oferi participanților mici doze de încredere prin workshopuri, dezbateri, sesiuni de yoga, online dating și performance-uri susținute de peste 60 de speakeri, din 21 de țări, de pe întreg globul.
Artista Marina Abramović, autorii Priya Parker și Anand Giridharadas, activista cyborg Moon Ribas, fondatorul Kickstarter – Perry Chen, profesorul de matematică aplicată – Chris Wiggins și mulți alți profesioniști din diferite industrii vor deschide o conversație mai largă despre cum ne putem recăpăta încrederea în cei din jurul nostru, în lideri, în știri, în social media, în comunitate.
Dar dacă vorbim despre mici doze de încredere, atunci trebuie să vorbim despre generozitate. Iar dacă spunem generozitate, atunci ne bucurăm că Asha Curran ne-a acordat acest interviu în care am vorbit despre cum putem face schimbările pe care ni le dorim în lume. Am vorbit despre începuturile GivingTuesday, despre lidership și generozitate. Despre prezent și viitor.
În cuvintele sale, Asha Curran ne-a spus că „generozitatea este culturală, unică, dar universală în același timp. Cu cât o comunitate este mai generoasă, cu atât este mai stabilă și mai sănătoasă. A da este o metrică importantă a participării civice și este mult mai mult decât donații. Este vorba despre responsabilitatea pe care o simt membrii comunității unii pentru alții”.
GivingTuesday este astăzi un fenomen global. Care a fost parcursul acestui proiect și cum ați reușit să-l transformați într-o mișcare cu un asemenea impact social?
GivingTuesday a început în 2012 de la o idee simplă: o zi dăruită și convingerea că fiecare dintre noi are ceva de dat mai departe. Acum este o adevărată mișcare globală dedicată generozității care inspiră la foarte multe acte de bunătate, fie că se întâmplă doar într-o zi sau tot anul. Peste 70 de țări, sute de comunități locale și milioane de oameni și organizații dovedesc că generozitatea este cu adevărat o valoare umană universală. Toți acești oameni, lideri și organizații fac ca această mișcare să aibă un efect atât de important. Orice mișcare presupune implicarea unor oameni care duc o viziune comună mai departe, iar viziunea GivingTuesday este aceea a unei lumi mai generoase. Și credem că această viziune este mai importantă ca niciodată.
Ce ai învățat despre generozitate – care sunt diferențele și asemănările pe care le-ai descoperit – pe măsură ce GivingTuesday s-a extins în diferite regiuni din întreaga lume?
Faptul că odată cu acest proiect am văzut cum arată generozitatea în atâtea culturi și țări diferite, a fost poate cel mai important lucru pentru mine. Nici nu aș fi putut să-mi imaginez în 2012 că, în următorii 9 ani, voi petrece timp alături de lideri din sectorul social și organizatori ai unor comunității din zeci de țări, de la Brazilia și Rusia, până la Germania, Coreea și India. Ceea ce este și mai interesant pentru mine sunt diferitele tradiții atât de adânc înrădăcinate în diferite locuri, adesea de generații întregi. Spre exemplu, conceptul de „susu”, este o practică frecventă de economisit și dăruit prin rotație între grupuri mici de prieteni, familie sau membri ai unor comunități din Liberia, în special în rândul femeilor. În termeni mai simpli, membrii unei comunități contribuie la comun cu o sumă de bani, care este direcționată unui singur membru al comunității, iar apoi procesul se repetă și cu ceilalți. Concepte similare sunt aplicate și în alte țări din Africa, precum Guinea, Sierra Leone sau Ethiopia, cu multe alte implicații ce țin de la țară la țară. În cuvintele liderului nostru din Liberia, aceste tradiții „au la bază caracterul, încrederea, onoarea și angajamentul oamenilor, chiar și în locurile în care corupția este prezentă la nivelul Guvernului”.
Am fost în multe țări de pe tot Globul, în America Latină, Asia, India, Europa, și am fost întâmpinat cu diferite feluri de mâncare, dar și cu căldură și zâmbete; acestea sunt și ele niște forme de generozitate. Generozitatea este unică din punct de vedere cultural, dar în același timp universală. Cu cât o comunitate este mai generoasă, cu atât este mai stabilă și mai sănătoasă. A dărui este o unitate de măsură foarte importantă a participării civice și este mult mai mult decât o simplă donație. Este vorba despre responsabilitatea pe care o simt membrii comunității unii pentru alții.
Poți să ne împărtășești cea mai interesantă poveste care ți s-a întâmplat de când te-ai alăturat echipei GivingTuesday?
Anul acesta a fost un an plin de povești interesante, dar îmi place să îmi aduc aminte de lucruri ce au avut loc în primul sau chiar a doilea an petrecut la GivingTuesday, lucruri ce mi-au arătat care este potențialul din spatele acestei mișcări. Una dintre ele, a fost povestea unui bărbat care curăța geamurile, iar angajatorul lui i-a cerut să-și ofere serviciile pentru o casă de bătrâni în ziua de GivingTuesday. Dupăziua respectivă, bărbatul i-a spus angajatorului că plănuiește să facă continuie acest lucru în timpul său liber și că niciodată, până atunci, nu a mai fost „invitat să ia parte la lanțul dăruirii”. Nu o să uit niciodată această poveste. Este un lucru minunat să inviți oameni să ia parte la procesul dăruirii și să vezi apoi satisfacția din spate și sentimentele generate.
Un aspect al leadership-ului vine din abilitatea de a articula o viziune și o misiune care să îi inspire pe ceilalți. Dar cea mai importantă partea leadership-ului, pentru mine, în contextul GivingTuesday, este conceptul prin care mișcarea în sine devine „leader-ul” – simplu fapt că nu are un singur lider, ci mai mulți, mai mulți lideri locali, ce își exprimă propria lor viziune despre comunitate și au creativitatea, dar și abilitatea de a colabora, pentru a aduce totul la viață într-un mod complet unic și care să reflecte identitatea comunității. Într-o organizație poate fi vorba despre un singur lider (dar este discutabil acest lucru); într-o mișcare este vorba despre mai mulți.
Cred că această întrebare este una dintre cele mai interesante întrebări din lume pentru mine. Am lansat această întrebare și în comunitatea noastră de lideri globali, pe grupul de WhatsApp, iar unele dintre răspunsuri spuneau așa „generozitatea înseamnă să dai mai împarți cu cei din jur puțin din optimismul și veselia ta”; „să oferi mai mult decât ți se cere”; „empatia în acțiune”; „nu este un instinct, ci o valoare care este cultivată în multe culturi și religii. Și da, este vorba despre altruism, dar este cunoscut și faptul că, prin practicarea generozității, o persoană devine mai bună. Iar prin acest lucru, poate să îmbunătățească lumea, măcar puțin”. Nu în ultimul rând, unul dintre cele mai uimitoare lucruri despre generozitate este faptul că înseamnă ceva unic pentru fiecare persoană. Pentru mine, personal, generozitatea este în sincron cu ideea de solidaritate. Îmi pasă de tine, îți pasă de mine.
Cum putem face diferența? Și cum putem susține comunitățile din care facem parte?
Începeți ușor, cu pași mici. Vă puteți inspira chiar și de la cei din jur și faptele lor de generozitate și puteți chiar să le reproduceți. Generozitatea generează și mai multă generozitate pentru că vine la pachet cu foarte multă satisfacție. Pe măsură ce oamenii merg mai departe în călătoria generozității, acțiunile lor cresc, au un impact mai mare și devin mai creative.
Cu toții avem ceva de oferit și cu toții avem nevoie de ceva anume. Ce anume poți să oferi mai departe? Nu vorbim despre bani. Poate să fie vorba despre un strop de creativitate ce poate să aducă zâmbete și fericire celor din jurul tău. Poate fi vorba de pasiunea pe care o ai pentru organizarea unei comunități. Poate fi vorba despre bunătate. Orice lucru pe care îl ai, un lucru ce poate fi dat mai departe celor din jur, cu bucurie și fără obligații, devine un bun, un atuu, iar actul în sine de a-l dărui, devine un act de generozitate.
Și, la final, spune-ne cel mai incomod adevăr despre lume … și cele mai mari visuri ale tale pentru viitorul nostru 🙂
Adevărul crud despre lume se află chiar în fața noastră – am fost mereu extrem de precauți pentru a putea face față dezastrului cu care ne confruntăm fără să nu avem de a face și cu un colaps social și economic. Dar există și oportunități și mai ales speranță. Atunci când totul se destramă, avem posibilitatea să reconstruim lucrurile așa cum vrem noi să fie. Iar pentru a face acest lucru, este nevoie de generozitate, colaborare și solidaritate. O să rămână mereu întrebarea dacă putem face acest lucru. Dar GivingTuesday a intrat în această lume cu foarte mult optimism.