Cele mai bune filme italienești: La dolce vita vs. Queer - LIFE.ro
Sari la conținut

Cele mai bune filme italienești: de la La dolce vita, la noul film al lui Luca Guadagnino

La dolce vita, noul film al lui Luca Guadagnino sau un documentar despre realitatea digitală, care sunt cele mai bune filme italienești?
Share this article

Italia are o moștenire cinematografică extraordinară, influențând profund istoria filmului mondial. De la neorealismul italian la capodoperele contemporane, cineaștii italieni au redefinit arta cinematografică prin povești memorabile, imagini spectaculoase și personaje de neuitat. Dacă ar fi să alegem cele mai bune trei filme italienești din toate timpurile, acestea ar trebui să îndeplinească criterii precum impactul cultural, inovația artistică și influența asupra cinematografiei mondiale. Iată trei capodopere care continuă să fascineze publicul de pretutindeni.

Cele mai bune filme italienești: „La dolce vita” (1960) – Federico Fellini

Dacă există un film care definește epoca de aur a cinematografiei italiene, acesta este „La dolce vita”. Regizat de genialul Federico Fellini, filmul este o frescă a Romei anilor ’60, surprinsă prin ochii unui jurnalist monden, Marcello Rubini (interpretat de Marcello Mastroianni). „La dolce vita” explorează superficialitatea, hedonismul și deziluzia unei societăți obsedate de celebritate și excese.

Filmul este renumit pentru stilul său vizual hipnotizant, atmosfera decadentă și scenele iconice, precum celebra baie a Anitei Ekberg în Fontana di Trevi. De asemenea, „La dolce vita” a dat naștere termenului „paparazzi”, inspirat de un personaj secundar, un fotograf pe nume Paparazzo.

Din punct de vedere tehnic și narativ, Fellini a revoluționat cinemaul printr-o structură episodică și o estetică de vis, influențând generații întregi de cineaști, de la Martin Scorsese la Paolo Sorrentino. Deși inițial controversat, filmul a câștigat Palme d’Or la Festivalul de la Cannes și rămâne un reper fundamental al cinematografiei mondiale.

Citește și: Viața lui Federico Fellini. De la tânărul fugit de la facultatea de Drept, la tragedia pierderii unicului fiu și până la cel mai mare regizor european al tuturor timpurilor

Cele mai bune filme italienești: „Cinema Paradiso” (1988) – Giuseppe Tornatore

Puține filme au reușit să surprindă atât de poetic magia cinematografiei precum „Cinema Paradiso”. Regizat de Giuseppe Tornatore, acest film este o odă adusă filmului ca artă și ca experiență colectivă. Povestea îl urmărește pe Salvatore, un regizor de succes care își amintește copilăria petrecută într-un mic sat sicilian, unde și-a descoperit pasiunea pentru cinema datorită proiecționistului Alfredo.

„Cinema Paradiso” este o combinație perfectă de nostalgie, emoție și umor, ilustrând puterea filmului de a conecta oamenii și de a transforma vieți. Relația mentor-discipol dintre Alfredo și Salvatore este una dintre cele mai înduioșătoare din istoria cinematografiei, iar finalul filmului este considerat unul dintre cele mai emoționante momente de pe marele ecran.

Muzica semnată de Ennio Morricone amplifică farmecul filmului, consolidându-l ca o capodoperă. „Cinema Paradiso” a câștigat Premiul Oscar pentru Cel mai bun film străin și rămâne unul dintre cele mai iubite filme italienești din toate timpurile.

Citește și: Viața actriței Monica Bellucci, frumusețea italiană ce a cucerit Hollywood-ul. De la familia săracă, dar iubitoare, la cariera de avocat, model și până la cinematografie

Cele mai bune filme italienești: „8½” (1963) – Federico Fellini

Nu putem vorbi despre cinematografia italiană fără a menționa „8½”, un film revoluționar care a influențat profund arta regizorală. Federico Fellini ne introduce în mintea unui cineast în criză creativă, Guido Anselmi (interpretat de Marcello Mastroianni), care oscilează între realitate, vis și amintiri.

„8½” este un film despre cinematografie, despre blocajul creator și despre dilemele unui artist. Stilul său oniric, secvențele suprarealiste și montajul inovator l-au transformat într-un punct de referință pentru regizori precum Ingmar Bergman, Woody Allen și Terry Gilliam.

Titlul filmului face referire la cariera lui Fellini în acel moment – realizase anterior șapte lungmetraje și un scurtmetraj de anvergură, așa că a considerat acest film ca fiind al „optulea și jumătate”. „8½” a câștigat Premiul Oscar pentru Cel mai bun film străin și este considerat una dintre cele mai mari capodopere ale cinematografiei.

Visuali Italiane 2025 aduce în România cele mai noi filme italiene: Queer, noul film al lui Luca Guadagnino în avanpremieră

Festivalul „Visuali Italiane – Noua Cinematografie Italiană în România”, ajuns la a patra ediție, revine în martie cu o selecție remarcabilă de 11 lungmetraje și patru scurtmetraje, oferind publicului român o perspectivă autentică și proaspătă asupra filmului italian actual.

Festivalul va avea proiecții în șase orașe din România: București (3 – 9 martie, Cinema Muzeul Țăranului), Cluj-Napoca (13 – 16 martie, Cinema Victoria), Craiova (21 – 23 martie, Cinema Patria), Timișoara (27 – 30 martie, Cinema Studio), Iași (29 – 30 martie, Cinema Ateneu) și o secțiune dedicată în cadrul ESTE Film Festival, Sibiu (28 mai – 1 iunie).

Deschiderea festivalului la București, care va avea loc pe 3 martie, la Cinema Muzeul Țăranului, va fi marcată de proiecția filmului „Vermiglio, mireasa muntelui”, regizat de Maura Delpero, câștigător al Marelui Premiu al Juriului la Festivalul de la Veneția și propunerea Italiei pentru Premiile Oscar 2025. Un film care aduce pe ecran o poveste emoționantă despre supraviețuire și legături umane într-un sat alpin din 1944 și care impresionează prin autenticitatea peisajelor și profunzimea personajelor. Filmul va fi distribuit în România de Culoar Films, începând cu 7 martie.

Un alt moment de referință al festivalului este avanpremiera filmului „Queer”, cel mai recent proiect al renumitului regizor Luca Guadagnino. Adaptare îndrăzneață a romanului cult semnat de William S. Burroughs, „Queer” îl aduce pe marele ecran pe Daniel Craig într-o interpretare impresionantă, într-o poveste intensă despre dorință, singurătate și complexitatea relațiilor umane. Filmul va fi distribuit în România de Transilvania Film din 21 martie.

Festivalul propune și o reîntâlnire cu filmul care i-a adus recunoaștere internațională lui Luca Guadagnino: „Io sono l’amore”. Cu o distribuție remarcabilă, în fruntea căreia se află fascinanta Tilda Swinton, filmul rămâne un reper al cinematografiei contemporane, captând prin eleganță, intensitate emoțională și o regie meticuloasă.

Ce sa nu ratezi la Visuali Italiane 2025

  • „IDDU – L’ULTIMO PADRINO”

Filmele despre mafie sunt adesea asociate cu un stil clasic, dar Antonio Piazza și Fabio Grassadonia creează un cinema care depășește granițele genului. Cei doi regizori sicilieni au devenit cunoscuți cu „Salvo” (2013), un thriller intens despre un asasin al mafiei, care a câștigat Marele Premiu al Semaine de la Critique la Cannes. Au continuat cu „Sicilian Ghost Story” (2017), un film ce îmbină realitatea cu fantezia, inspirat de cazul real al unui băiat răpit de mafie.

La Visuali Italiane 2025, Antonio Piazza vine la București pentru a prezenta „IDDU – L’ULTIMO PADRINO”, un thriller despre vânătoarea unuia dintre cei mai puternici lideri ai Cosa Nostra, capturat după 30 de ani de fugă, considerat ultimul mare boss al organizației prins de autorități. Inspirat din viața și urmărirea lui Matteo Messina Denaro, cunoscut drept Diabolik, filmul aruncă o lumină nouă asupra codului secret al Cosa Nostra – faimoasele pizzini, bilețele criptate folosite de mafioți pentru a comunica.

Toni Servillo și Elio Germano, două dintre cele mai mari nume ale cinematografiei italiene, interpretează personaje-cheie într-un film care reimaginează genul filmelor despre mafie printr-o combinație de comedie absurdă, tensiune și realism brutal.

📍 Cinema Muzeul Țăranului

📅 7 martie, ora 20:00

🔹 Q&A Antonio Piazza

  • Hey, Joe – un film noir electrizant cu James Franco

Cunoscut pentru stilul său realist și explorarea lumii tinerilor marginalizați, Claudio Giovannesi vine la Visuali Italiane cu „Hey, Joe”, un film noir plasat în Napoli-ul anilor ’70, unde crima organizată, istoria și drama personală se împletesc într-o poveste captivantă.

James Franco joacă rolul unui veteran american care se întoarce în Italia pentru a-și cunoaște fiul abandonat cu 25 de ani în urmă. Dar tânărul crescut printre delincvenți nu este interesat de această reîntâlnire, iar Napoli-ul epocii devine fundalul unei povești despre destin, identitate și violență.

Cu o estetică inspirată din melodrama italiană și filmul noir american, „Hey, Joe” aduce o perspectivă proaspătă asupra relațiilor de familie complicate și a orașului Napoli, surprins într-o lumină hipnotică.

📍 Cinema Muzeul Țăranului

📅 8 martie, ora 20:00

🔹 Q&A Claudio Giovannesi

  • Warm-up One World Romania #18: „Real” de Adele Tulli – un documentar despre realitatea digitală

Într-o lume în care relațiile, munca și percepția realității sunt tot mai influențate de tehnologie, „Real”, cel mai recent documentar al Adele Tulli, pune întrebări fundamentale despre cum ne raportăm la lumea digitală. Filmul va fi prezentat sâmbătă, 8 martie, ora 18:00, cu o introducere specială susținută de Andreea Lăcătuș, director artistic al One World Romania.

BIEFF – scurtmetraje care definesc viitorul cinematografiei italiene

În parteneriat cu BIEFF, Visuali Italiane aduce în 2025 patru scurtmetraje care anunță viitorul cinematografiei italiene. Sub titlul De Aici Încotro, publicul e invitat pe 9 martie, de la ora 16:00, la o selecție curajoasă și diversă, care testează limitele storytelling-ului vizual. Oana Ghera, director artistic al BIEFF, va face o prezentare a acestor filme.

🔹 Allégorie Citadine (r. Alice Rohrwacher & JR) – Mitul peșterii reinterpretat în Parisul contemporan. 

🔹 Z.O. (r. Loris G. Nese) – O animație despre realitatea dură a periferiei din Caserta. 

🔹 Majonezë (r. Giulia Grandinetti) – Strigătul de libertate al unui sat albanez. 

🔹 Las memorias perdidas de los árboles (r. Antonio La Camera) – Un poem cinematografic despre memorie și natură.

F-SIDES CINECLUB: patru perspective feminine asupra lumii

În colaborare cu F-SIDES Cineclub, Visuali Italiane prezintă patru filme semnate de regizoare italiene, fiecare abordând teme esențiale legate de identitate, memorie și rezistență.

  • „Vermiglio” (r. Maura Delpero) – Un film despre traumele războiului și despre felul în care trecutul modelează generațiile viitoare. 
  • „Il Tempo Che Ci Vuole” (r. Francesca Comencini) – Un portret intim al relației complicate dintre un tată și o fiică, inspirat din experiența personală a regizoarei, fiica celebrului cineast Luigi Comencini.
  • „Gloria!” (r. Margherita Vicario) – O dramă muzicală explozivă despre un grup de tinere muziciene din Veneția secolului XVIII, care sfidează regulile unei societăți rigide.
  • „Sulla Terra Leggeri” (r. Sara Fgaier) – Un film despre memorie, pierdere și fragilitatea amintirilor, construit într-o estetică vizuală hipnotică.

Biletele sunt disponibile pe Eventbook.

Share this article

Citește mai multe


Creșterea taxelor | Ce se întâmplă cu banii de pensii ai românilor și cu investițiile la bursă
Cu investiții totale de 23,5 mld. lei pe bursă – adică aproape un sfert din banii de pensii private ai românilor – fo...
Creșterea taxelor | Biriș pune punctul pe ”i”: Pierdem miliarde din PNRR sau supărăm mediul de afaceri?
Pus în fața unui deficit bugetar scăpat de sub control, Guvernul României are în prezent de ales: crește impozitele ș...
Cum se simte oboseala cauzată de cancer. Apare aproape în toate tipurile de neoplasme avansate
Cum se simte oboseala de la cancer? Oboseala este un simptom comun al cancerelor avansate, însă acest tip de oboseală...
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu Sectorul fu...
Animalul de companie are o respirație urât mirositoare? Iată câteva cauze
Nimic nu se compară cu afecțiunea câinelui, cu excepția cazului în care animalul de companie are un caz grav de halit...
Cum dansează pe manele mireasa lui Oțil și nașa Roxana Ionescu. Ramona Olaru și Diana Munteanu, campioane și ele
Dani Oțil și Gabriela Prisăcariu au făcut cununia religioasă duminică, 30 iulie, la 2 ani de când au devenit soț și s...
Spune-le și altora