Cele mai bune sfaturi pentru a începe o afacere mică în România
Ai un job bun, extrem de satisfăcător atât din punct de vedere profesional, cât și material, dar ai vrea să-ți deschizi o afacere în România, care să te ajute să devii independent din punct de vedere financiar, nu?
Ei bine, nu ești singurul. Ca tine gândesc mii de persoane lunar în toată țara.
Alegerea unei căi antreprenoriale și lansarea unei idei de afaceri este, cu siguranță, mult mai riscantă decât deținerea unui loc de muncă cu program standard, de la 9 la 5.
Va fi nevoie să faci o mulțime de sacrificii, și nu doar materiale. Dar probabil știi asta deja.
Pe de altă parte, odată ce vei începe să realizezi că muncești pentru tine, că ești propriul tău șef și când, finalmente, vei fi reușit să produci mai mulți bani decât o făceai reușit când erai un simplu angajat, îți vei da seama că toată munca și efortul depus nu au fost în zadar.
Care sunt pașii de parcurs ca să începi o afacere în România?
Alege domeniul de activitate
Dacă nu ai încă o idee de afacere, dar vrei să treci de la statutul de angajat la cel de antreprenor, poți începe gândindu-te la ceea ce știi deja să faci sau la o pasiune pe care o ai. Apoi e bine să-ți testezi ideea pentru a o valida și să definești publicul căruia i te vei adresa cu produsele sau serviciile tale.
Următorul pas este să analizezi cu mare atenție domeniul de activitate în care urmează să se înscrie business-ul tău, sau, în termeni mai specifici, piața. O bună cunoaștere a concurenței te va ajuta să-ți ajustezi și să îți adaptezi ideea, să stabilești prețul, precum și strategia de vânzare și pe cea de promovare. Este, așadar, un pas pe care nu ar trebui să îl treci cu vederea.
Un alt aspect important în ceea ce privește domeniul de activitate, este cunoașterea legislației specifice. Dacă vrei, de exemplu, să vinzi burgeri într-o rulotă, de stradă, va trebui să obții niște avize și autorizații din partea mai multor autorități ale statului, iar asta durează de obicei câteva luni.
Stabilește cât ești dispus să investești
Este important să știi de câți bani ai nevoie pentru a-ți pune în aplicare ideea pentru ca apoi să poți să identifici și sursele de finanțare. Stabilirea investiției inițiale depinde foarte mult de specificul business-ului tău. Dacă urmează să faci producție, trebuie să iei în calcul costurile cu utilajele, închirierea sau cumpărarea unui spațiu, materiile prime, utilitățile și salariile. Aceste date vor reieși destul de clar din planul de afaceri, pe care iată de ce este util să îl faci.
În cazul în care business-ul tău se axează pe oferirea de servicii, atunci investițiile pot fi mai mici, dar este la fel de important să ai o estimare a costurilor.
Creează acum un plan de afaceri
Planul de afaceri este necesar pentru că te ajută să ai o viziune de ansamblu asupra afacerii tale și îți poate fi de folos mai ales în momentele dificile, dar te poate ajuta și pentru a-ți stabili etapele de dezvoltare.
Planul de afaceri devine obligatoriu însă în situația în care cauți investitori sau vrei să accesezi un credit bancar sau finanțare europeană. Găsești pe internet mai multe modele de unde poți să te inspiri, iar în cazul în care aplici pentru un credit sau un program de finanțare guvernamental cum este Strat-up Nation, poți primi chiar un model pe care trebuie să îl completezi.
Alege locația în funcție de business
În funcție de specificul business-ului tău, spațiul unde urmează să îți desfășori activitatea ar putea fi în topul priorităților tale. Dacă intenționezi, de exemplu, să-ți deschizi un restaurant, probabil cu asta ar trebui să începi, ca să iei în calcul chiria și eventualele amenajări atunci când îți calculezi costurile. Ține cont de faptul că, de obicei, proprietarii cer chiria în avans pe 1-3 luni sau garanții. Cu aceeași situație te vei confrunta și în cazul în care cauți un spațiu de producție sau de depozitare.
Dacă ai în plan să oferi servicii sau te gândești la un business online, spațiul nu va reprezenta o problemă, mai ales dacă locuiești într-un oraș mare, unde sunt disponibile multe spații de birouri. Dar chiar și așa, trebuie să analizezi piața și să ceri mai multe oferte, iar asta necesită timp.
Parcurge pașii legali pentru a înființa firma
Pentru a te apuca de treabă e nevoie să dobândești personalitate juridică, adică să îți înființezi o firmă. Dacă nu vrei să pierzi timpul cu aspectele birocratice, poți apela la o firmă specializată. Găsești lista cu documentele necesare înființării unei firme în continuare.
Indiferent de varianta pentru care optezi, trebuie să alergi un nume pentru firmă și să verifici dacă este disponibil, să vezi dacă e un domeniu .ro disponibil, să stabilești ce tip de firmă deschizi (PFA, întreprindere individuală, SRL sau SA). Dacă nu știi care formă este mai potrivită pentru afacerea ta, te poți consulta cu un contabil. În plus, trebuie să stabilești obiectul de activitate principal și secundar, potrivit codului CAEN.
Marketing și branding
Chiar dacă nu ai un business online, trebuie să ai prezență online. Asta înseamnă că trebuie să ai un site de prezentare a companiei și a produselor sau serviciilor pe care le oferă, precum și prezență în social media. Pentru că ești la început de drum și trebuie să ții sub control costurile, poți apela la freelanceri, atât pentru designul site-ului și al logo-ului, cât și pentru administrarea paginilor de social media.
Logo-ului și numelui de brand trebuie să le acorzi cea mai mare atenție pentru că reprezintă identitatea ta vizuală, adică imaginea și numele cu care te vor asocia viitorii clienți. Nu este obligatoriu ca numele de brand să coincidă cu numele firmei.
Dacă bugetul îți permite, nu ar fi rău să apelezi la o agenție specializată pentru o viziune integrată și o mai bună coerență a imaginii și comunicării pentru compania ta.
Acte necesare să începi o afacere
Documentele necesare înființării unei firme depind de tipul de companie pe care îl alegi. Dar în principiu, trebuie să întocmești următoarele documente:
- rezervarea denumirii firmei la Oficiul Național al Registrului Comerțului;
- act constitutiv;
- cazier fiscal al asociaților și administratorului;
- contractul de sediu social (închiriere, subînchiriere, leasing imobiliar, comodat);
- acordul asociației de proprietari și al vecinilor (dacă e cazul)
- copie buletin al asociaților și al administratorului;
- specimen de semnătură al administratorului firmei;
- declarații pe proprie răspundere ale asociatului/ administratorului că poate îndeplini calitatea respectivă;
- dovada depunerii capitalului social la o bancă.
Concentrează-te pe planul de afacere
Un plan de afaceri diferă în funcție de domeniul de activitate și de specificul activității companiei tale, dar ar trebui să cuprindă cel puțin următoarele elemente:
Rezumat: prezentarea pe scurt a afacerii și a obiectivelor companiei tale.
Prezentare generală: oferi mai multe detalii despre ideea ta de business, despre soluția identificată pentru o problemă reală sau o nevoie, dar și care sunt avantajele tale competitive care te vor ajuta să te diferențiezi pe piață.
Analiza pieței: evaluare, definirea publicului țintă, trenduri, principalii competitori.
Strategia de marketing și vânzări.
Echipa de management și operațiuni: detalii cu privire la felul în care este organizată compania și stilul de management.
Analiză financiară: estimarea cheltuielilor, a veniturilor, necesarul de flux de numerar și alte aspecte financiare
Anexe: CV-uri, brevete, licențe sau scrisori de referință (dacă e cazul).
Sursa foto: depositphotos.com