„Curiosity is the key of creativity” este citatul celebru pe care fondatorul Sony, Akio Morita l-a lăsat moștenire pasionaților de inovație.
După cel de-al doilea Război Mondial, companiile japoneze au invadat piața americană cu foarte multe produse ieftine și prost făcute, motiv pentru care americanii asociau eticheta „made in Japan” cu produsele de proastă calitate. Cel care a schimbat această percepție a fost Akio Morita.
Akio Morita a adus pe piața americană o companie japoneză ce a fost imediat asociată cu produsele inovative și de bună calitate, în întreaga lume.
Fondatorul Sony și povestea vieții sale
Akio Morita s-a născut în 1921 în Nagoya, Japonia. Familia sa producea sake și sos de soia de 14 generații. Fiind cel mai mare dintre copiii familiei Morita, pe umerii lui Akio era pusă responsabilitatea de a prelua afacerea familiei, însă el era mult mai interesat de meșterit și electronică.
Datorită pasiunii sale, Akio Morita a obținut o diplomă în fizică la Osaka Imperial University. În timpul celui de-al doilea Război Mondial, Akio a fost locotenent în armata marinei japoneze unde a cunoscut un inginer electronist, pe numele său Masru Ibuka.
După Război i s-a oferit un post de profesor la Institutul de Tehnologie din Tokyo, însă a citit un articol în ziar despre faptul că Ibuka, fostul său camarad de pe front, deschide un laborator de cercetare. Akio a uitat de postul de profesor și s-a dus să-și viziteze partenerul, iar în timpul acestei vizite, cei doi au decis să devină parteneri de afaceri.
În 1946 Morita și Ibuka au pornit compania Tokyo Telecommunications Engineering, Corp într-un magazin cu bombe aflat printre ruinele orașului Tokyo postbelic.
Ibuka s-a concentrat pe inginerie și design de produs în timp ce Morita se ocupa de marketing, HR și finanțare. Primul lor produs a fost un dispozitiv automat pentru gătirea orezului, însă nu a avut prea mare succes.
Nu prea exista piață de consum în Japonia acelor vremuri deoarece economia fusese devastată de război, motiv pentru care Morita a început să privească spre vest pentru a găsi piață de desfacere pentru produsele sale.
Multe companii japoneze au căutat un succes modest oferind produse ieftine pieței din vest, însă Morita și-a dorit să dezvolte un produs inovativ propriu.
Cei doi asociați și-au dorit să producă un casetofon, însă nu au găsit o sursă bună pentru banda magnetică. Au fost nevoiți să-și facă propria bandă prin măcinarea magneților și lipirea pulberii pe benzi de hârtie, astfel încât să își poată testa prototipurile. Așa au perfectat primul casetofon cu bandă magnetică japonez, în anul 1950 și după o campanie de marketing agresivă condusă de Morita, au reușit să se bucure de un succes modest.
Până în 1955, Morita a încercat să producă un radio de buzunar pentru piața americană, însă cel mai mic radio pe care au reușit să-l inventeze era tot prea mare. A rezolvat această problemă prin faptul că i-au croit vânzătorului o cămașă cu buzunare mai mari în care putea strecura radioul în timpul demonstrațiilor.
Radiourile pe care le-au vândut astfel au devenit primele tranzistoare ce s-au bucurat de un succes comercial și de o mare popularitate în întreaga lume.
Cum apare Sony?
După acest succes, Morita a realizat că identificarea cu numele brandului era la fel de importantă precum calitatea produselor pentru succesul companiei. Tokyo Telecommunications Engineering, Corp era un nume mult prea lung, iar Morita realiza că are nevoie de ceva ușor de pronunțat și pe care să ți-l amintești rapid. Toată lumea a spus că este nebun că vrea să schimbe numele unei companii de succes, însă în 1958 și-a botezat compania Sony. Denumirea venea de la cuvântul latin „sonus” ce înseamnă sunet, iar sonny era forma prietenoasă a acestui termen care suna asemănător cu „sun” (soare).
În 1960 a pus bazele unei subsidiare în America numită Sony Corporation of America.
În 1961 Sony a fost prima companie japoneză al cărei stoc era listat la Bursa din New York.
În 1963 Morita și-a mutat toată familia în New York City. El voia să învețe tot ce putea mai bine despre americani și cultura lor, astfel încât compania lui să poată crea produse potrivite pieței de peste ocean. A petrecut foarte mult timp socializând cu elita oamenilor bogați și puternici și a reușit astfel să-și creeze relații de durată cu mulți oameni de afaceri și politicieni americani.
De la fondatorul Sony la inventarea walkmen-ului
În anii 1970 casetofoanele portabile erau foarte populare în America, însă erau mari și grele și deloc la îndemână. Morita a avut ideea unui casetofon portabil mic, cu căști și ce funcționa pe bază de baterii, astfel încât cel ce-l folosea să aibă libertatea de mișcare.
Mulți oameni din industrie au crezut că un casetofon fără funcție de înregistrare nu va avea priză la public, însă Morita știa că poate face acest dispozitiv mult mai mic și mult mai „portabil” fără această funcție. Instinctele lui au fost bune pentru că Walkman-ul Sony a fost cel mai de succes produs electronic personal al tuturor timpurilor, cu peste 250 de milioane de unități vândute de la momentul apariției sale pe piață în 1979.
Sony a fost prima companie japoneză care a construit o fabrică în Statele Unite ale Americii. În timp, Morita a deschis și alte fabrici în marile centre nord americane, în Europa și în Asia. El credea că Sony ar trebui să contribuie la economia țărilor în care era poziționate cele mai mari piețe ale sale.
Akio Morita a fost un om prietenos, vesel și mereu deschis la minte. Mulți spuneau că avea o strălucire naturală cu care acapara atenția tuturor celor care intrau în contact cu el. Excelentele sale aptitudini de comunicare și șarmul său i-au permis să străbată podul cultural dintre Japonia și vest. Era workaholic însă tot timpul își făcea timp pentru sport și alte activități fizice. Pe la vârsta de 60 de ani era un înrăit practicant al schiului nautic, scuba diving sau wind surfing.
Însă marea sa pasiune era inovația. Sony a creat primul televizor portabil cu baterie, Triniton picture tube, un produs de mare succes ce a stabilit noile standarde de calitate pentru televizoarele color, dar și primul video recorder color destinat uzului casnic, numit Betamax.
Sony a mai stabilit și alte câteva standarde media: discheta de 3 ½ inch, caseta video de 8 mm și CD-ul audio creat printr-un efort comun cu Phillips.
În 1993 Akio Morita a suferit un accident vascular cerebral în timpul unui meci de tenis, lucru care l-a trimis într-un scaun cu rotile pentru tot restul vieții. A murit de pneumonie în 1999 la vârsta de 78 de ani.
La moartea sa, Akio Morita era cel mai cunoscut japonez din lume, iar Sony era brandul de consum numarul 1 în America.