Cum poți să plantezi copaci în timp ce-ți faci cumpărăturile online? Verdoo, invenția unui tânăr antreprenor român ce funcționează în peste 10 mii de magazine din lumea întreagă și care va ajuta la reîmpădurirea planetei - LIFE.ro
Prima pagină » Cum poți să plantezi copaci în timp ce-ți faci cumpărăturile online? Verdoo, invenția unui tânăr antreprenor român ce funcționează în peste 10 mii de magazine din lumea întreagă și care va ajuta la reîmpădurirea planetei
Cum poți să plantezi copaci în timp ce-ți faci cumpărăturile online? Verdoo, invenția unui tânăr antreprenor român ce funcționează în peste 10 mii de magazine din lumea întreagă și care va ajuta la reîmpădurirea planetei
Mircea Giurcă este un tânăr în vârstă de 29 de ani care a avut ideea genială de a crea Verdoo. În urmă cu un an lucra în Berlin, în cadrul unei agenții de turism online. Pandemia l-a prins într-un studio de 25 de metri pătrați și într-o bună zi, când a dus gunoiul la ghenă, a văzut că nu poate trece de munți de ambalaje de la produsele comandate online. Câteva săptămâni mai târziu, în locul ambalajelor erau chiar produsele comandate, de care oamenii se săturaseră între timp. Atunci și-a dat seama că vrea și poate să facă ceva.
A dezvoltat o extensie de browser, Verdoo, care odată instalată, în momentul în care faci cumpărături online, va redirecționa un procent către o asociație ce se ocupă de împădurirea zonelor defrișate.
Verdoo funcționează pe mai bine de 10 mii de magazine din lumea întreagă și are ca scop plantarea unui miliard de copaci până la finalul anului 2023.
Un proiect ambițios pe care Mircea și partenerul său îl susțin din buzunarul propriu deocamdată, dar care, însă, promite să ne schimbe viitorul. Va recomand să citiți până la final această poveste care pe mine, personal, m-a făcut să visez lumea în culori mai vesele și să fiu mândră că l-am cunoscut pe Mircea 😀
Mircea, câți ani ai?
Am 29 de ani.
De unde vii?
Din Focșani 😀
Hai să vorbim despre Verdoo. Ce înseamnă?
Practic, la fiecare produs pe care tu îl cumperi online, fie că vorbim de un LEGO de pe E-Mag sau o jucărie de la un alt magazin, poți să compensezi pentru amprenta de carbon generată de transportul jucăriei din China, probabil, ambalaj sau livrare în aceeași zi, folosind Verdoo. Modul în care funcționează e foarte simplu: ori intri pe site-ul magazinului de la care cumperi jucăria și dai un click, sau au extensia noastră în browser și practic intri direct pe site-ul respectiv, dai un click pe extensie și lucrurile se întâmplă automat în spate. Nu plătești nimic în plus și plantăm copaci ca să compensăm pentru jucăria respectivă.
Ce înseamnă magazine online? Câte acoperiți din România?
Din România le acoperim momentan pe cele care au un program în rețeaua de afiliere 2Performant și Profitshare. Lucrăm cu ambele, iar numărul exact este undeva peste 500.
Și restul până la 10 mii?
Sunt din lumea întreagă.
Dacă ne gândim la cele folosite? De exemplu Amazon?
Cu Amazon suntem acum în discuții, Booking mai este un player foarte important, la fel și Hotels.com. Eu am un background în zona de turism și, mai ales acum, presimțim că lumea va fi foarte disperată după călătorii în perioada imediat următoare. Așa că am pus puțin focus pe zona asta pentru că vrem să evităm să se întâmple situația cu care ne-am confruntat în trecut: toată lumea zbura peste tot și nimănui nu-i păsa de mediu. Nu mă înțelege greșit, nu e nimic în neregulă cu călătoriile, dar practic ar trebui să ai și o modalitate de a compensa amprenta de carbon generată de zboruri, cazare și așa mai departe.
Ca să înțeleg exact: eu trebuie doar să instalez o extensie în browser și în rest fac ceea ce făceam de obicei atunci când cumpăram online?
Exact. Dai doar un click în plus. Când ajungi pe E-mag, de exemplu, îți va apărea un mesaj care te va anunța că ești pe un site partener și te va ruga să dai un click, iar noi ne vom ocupa de restul.
Cu ce target ați plecat la drum?
Avem un target foarte ambițios: până la finalul lui 2023 vrem să plantăm un miliard de copaci, iar până la sfârșitul acestui an vrem să ne extindem în Germania, Danemarca și Suedia.
Începeți să plantați în România sau veți planta oriunde în lume?
Momentan, ca să lansăm și ca să fie totul mult mai ușor lucrăm cu organizația cea mai de încredere la nivel mondial, Eden Reforestation, care plantează copaci peste tot. Dar urmează să am o întâlnire cu cei de la Asociația Mai mult verde, tocmai pentru că vrem să funcționăm și pe plan local.
La început, pentru extinderea globală, am ales un partener care să ne ajute pe plan global.
Mircea Giurcă, fondatorul Verdoo: „Până la finalul lui 2023 vrem să plantăm un miliard de copaci”
Aș vrea să mai înțeleg ceva: ai spus că nu plătesc nimic în plus când fac cumpărături online. Și atunci, de unde vin banii pentru a planta copaci?
Să luăm ca exemplu E-mag, că tot am vorbit de el. Acest site lucrează cu alte site-uri de recomandări, într-un sistem de afiliere. Tu intri pe E-mag, cumperi un feon de 100 de lei, iar noi primim 5% din această valoare, procent pe care îl investim în copaci. Primim 5 lei comision și la fiecare euro, noi plantăm un copac. Dacă vei cumpăra ceva mai scump, vom planta direct proporțional cu valoarea cumpărăturilor.
Dar E-mag de unde oferă acest procent? Din buzunarul lui?
Nu. Din programul lui de afiliere pe care îl are cu toți bloggeri, influencerii și așa mai departe. De exemplu, voi, LIFE.ro, daca scrieți un articol despre top 10 jucării LEGO și faceți legătura cu E-mag prin linkuri de afiliere, magazinul are de câștigat și un procent din câștigul lui ni-l dă nouă pentru a planta copaci.
Mircea, ai spus că ai 29 de ani. Pentru ce te-ai pregătit?
Am urmat facultatea de Geografie-Turism, gândindu-mă că nu-mi voi petrece viața în spatele unui calculator, fără să iau în calcul surprizele vieții.
Dar ce voiai să te faci? Ghid montan, profesor de geografie? 😀
Eram antreprenorial când eram în liceu și aveam un blog de turism ce ajunsese la o jumătate de milion de vizitatori. Așa că m-am gândit că ar merge mână în mână facultatea cu ceea ce făceam eu. Doar că între timp lucrurile s-au mai schimbat, Google a venit cu surprize, eu m-am mai schimbat și după terminarea facultății m-am gândit că mai am nevoie de experiență pentru a lansa ceva. La momentul respectiv lucram cu un bun prieten pe partea de inovații și am decis să ne angajăm fiecare dintre noi în companii mai mari, să prindem experiență, să înțelegem cum funcționează lucrurile și, aparent, au trecut destul de mulți ani de atunci.
Stai puțin. Să ne întoarcem la blogul tău de turism din liceu. Când se întâmpla asta? Și ce scriai pe el de ai ajuns la o jumătate de milion de vizitatori?
Eram prin clasa a XI-a și m-am ocupat de blog până prin primul an de facultate. Încercam să le oferim oamenilor sfaturi legate de cum puteau să călătorească mai ieftin, ce destinații să aleagă pentru că am fost tot timpul pasionat de zona aceasta. Motivul pentru care am decis să nu mai continui a fost pentru că părea cumva artificial totul. Nu scriam eu, aveam o echipă de scriitori care călătoriseră mult mai mult decât mine – eu fusesem doar în Franța și la banchet în Bulgaria până atunci – și chiar dacă reușeam să acoperim subiecte destul de vaste, mi se părea că ceva nu era la locul lui.
Adică tu erai un mic mogul media? 😀
😀Poți spune și așa. Operam din camera mea, cu părinții alături.
Și tu ce făceai aici? Te ocupai de promovarea acestui blog?
Da. Era proiectul meu pe care îl construisem de la zero.
Cine scria?
O echipă de scriitori.
Adică aveai angajați?
Free-lanceri. Parteneri să-i numim.
Tu făceai asta în clasa a XI-a? Găseai free-lanceri și îi plăteai la articol? Și ai făcut bani cu acest blog?
Am făcut, da 😀.
OMG! Eu aproape jucam pititea în clasa a XI-a 😀. Exagerez, dar nu mi-ar fi trecut vreo secundă prin cap acest spirit antreprenorial. Unde te-ai angajat prima dată?
Lucram pentru Tripsta, care era cea mai mare agenție de turism online din Europa, la vremea respectivă, ce concura cu Vola pe plan local, practic. Între timp a dat faliment, din păcate.
Nu din cauza ta, nu? 😀
Nu 😀. S-a întâmplat la patru ani după ce am plecat eu. Nici măcar nu am fost eu talismanul care a adus ghinionul.
Fodantorul Verdoo: „Am plecat nu chiar cu traista în spate, dar la 23 de ani cât aveam atunci, mi-am imaginat că lucrurile vor fi foarte simple”
Și după Tripsta ai luat-o pe calea antreprenoriatului?
Nu! După ce am lucrat nouă luni în țară, după ce îmi luasem și un apartament și drumul meu părea așezat, m-am gândit că e o cărare prea bătătorită și mi-am dorit o experiență în afară. Am plecat în Danemarca, unde m-am angajat la Momondo, care, la vremea respectivă era un start-up. Am stat acolo 4 ani și jumătate, deși plecasem pentru șase luni, visând la o experiență gen ERASMUS. A fost o experiență foarte bună, din toate punctele de vedere. Am cunoscut oameni din alte țări, am experimentat ce înseamnă diversitatea culturală, ce înseamnă să fii tolerant, ce înseamnă să construiești un brand cu o misiune și am avut ocazia să experimentez și comunicarea pe piața din România. Când am plecat acolo Momondo era destul de necunoscut, iar după un timp acolo am construit o echipă cu care am lucrat excelent pe piața din România.
Dar cum ai plecat în Danemarca? Știai că o să lucrezi la Momondo sau ți-ai luat rucsacul în spate și ai zis: văd eu ce o să fac pe mai departe”?
Am dat un interviu pentru Momondo, m-au anunțat a doua zi că mă vor și decizia a fost foarte spontană. Le-am zis alor mei că plec și ei au rămas șocați: „Păi cum, tu ai apartament aici, ai câine, cum să pleci?”.
„Ai rate”…
Oarecum pentru că mersese bine cu blogul 😀. Am plecat nu chiar cu traista în spate, dar la 23 de ani cât aveam atunci, mi-am imaginat că lucrurile vor fi foarte simple: ajung acolo, îmi închiriez un apartament și totul va fi ok. Mi s-au promis șase săptămâni de concediu și mă gândeam că o să încep cu o vacanță 😀. Nu a fost așa pentru că lucrurile sunt destul de diferite într-o țară străină. A fost o perioadă destul de lungă de adaptare la condițiile de acolo.
Bun, dar într-un final te-ai adaptat. De ce te-ai întors?
Din mai multe motive. În 2019 am plecat din Danemarca și m-am mutat în Berlin pentru că lucrurile nu mai erau ca înainte. Momondo a fost achiziționat, s-au făcut optimizări, piața din România nu mai era un focus și s-a destrămat cumva ce m-am chinuit eu să construiesc în cei patru ani. Așa că m-am angajat la Get Your Gide, în Berlin, tot pe partea de travel, companie la care lucrez și acum.
Practic m-am mutat în România pentru a optimiza fiscal volumul de venituri și cheltuieli deoarece lansarea unui start-up e un hobby scump. Nu ne așteptăm să facem prea mare venit cu Verdoo în următorul an, cel puțin și ca să facem ceva de calitate trebuie să susțin toată treaba asta. Un al doilea motiv la fel de important ar fi familia. Mama a avut niște probleme în perioada pandemiei și m-am gândit că după șase ani e timpul să mă întorc acasă. Nu regret nimic, a fost cea mai bună decizie.
Verdoo: Copacii sunt doar începutul, dar e un început bun
Când și cum a venit ideea de a crea Verdoo?
Momentul care m-a determinat să pornesc a fost perioada de lockdown de la începutul pandemiei. Locuind într-un studio de 25 de metri pătrați, cu o mulțime de vecini studenți și tineri corporatiști, am văzut că fiecare dintre ei ajunsese să comande enorm de multe lucruri, în special de pe Amazon. La un moment dat, țin minte că m-am dus să duc gunoiul și nu puteam să ajung la ghenă pentru că era un munte de ambalaje. Peste câteva săptămâni erau la gunoi lucrurile pe care le comandaseră, de care s-au plictisit și pe care le-au aruncat într-un final. Atunci m-am gândit că trebuie să facem ceva. Comerțul online a explodat și pentru că oricum eram închiși în casă, am spus că putem face ceva productiv cu timpul acesta. Faptul că am experimentat înainte acele aventuri antreprenoriale din liceu, m-a determinat să realizez că nu vreau să fac ceva care doar să aducă un venit, ci ceva care să aibă un scop mai important. Așa a venit ideea.
În țările nordice, după ce a fost cunoscută Greta Thunberg, oamenii nu au mai luat avionul, au început să folosească trenul și să aleagă drumul sustenabilității. Era o declarație a secretarului general al UN care spunea că efectul COVID deși e puternic și imediat, încălzirea globală se apropie de punctul în care va fi ireversibilă și va fi următoarea provocare ce ne așteaptă la nivel global.
M-am gândit că e un subiect suficient de greu care să merite efortul.
Cu cine ai pornit? Tot vorbești de „noi”…
Cu Mihai Cojocaru cu care am lucrat la Momondo. El a fost parte din proiect din prima secundă, de când i-am spus ideea. Noi ne știam din liceu și am mai făcut niște lucruri împreună, dincolo de job-ul de la Momondo.
Ați pornit la drum cu economiile voastre sau ați primit finanțare din alte părți?
Suntem acum într-un accelerator, însă de la început am plecat cu următoarea idee: vrem să facem asta, suntem pregătiți să ne asumăm acest sacrificiu financiar – de asta m-am și mutat în România – și indiferent dacă primim sau nu finanțare, noi o să facem asta.
Când ar trebui să scoateți și ceva bani, nu doar să băgați? Dincolo de hrana spirituală, bănuiesc că aveți un plan care să vă ajute să plătiți facturile…
Avem un plan și deocamdată de aceea ne păstrăm job-urile full time de corporatiști. Mihai lucrează acum la Amazon, eu la Get Your Gide și vrem să finanțăm cel puțin un an de acum încolo. Ne așteptăm ca investiția să crească destul de mult din septembrie, când vrem să ne extindem. Evident, dacă vrem să facem lucrurile bine în țările în care vrem să ne extindem, nu prea putem să o facem din banii noștri, așa că vom avea nevoie de finanțare.
Dar de ce copaci? De copaci e cea mai mare nevoie? Vorbind în termeni de ecologie și sustenabilitate…
Copacii sunt doar începutul, dar e un început bun. Ceea ce vrem noi practic cu Verdoo este să dezvoltăm o comunitate și să reușim să educăm oamenii să devină conștienți de impactul pe care îl au asupra mediului. O parte importantă a produsului este să te ajutăm să și economisești atunci când cumperi ceva. Noi vrem să adunăm toți oamenii care vor să cumpere cât mai mult și cât mai ieftin și să reușim să-i inspirăm ca pe parcurs să cumpere doar lucrurile de care au nevoie.
E și ceva simbolistică în spate pentru că un copac îți dă stabilitate și te ancorează în natură. Și de aici, odată extinsă comunitatea, sperăm să avem și ceva de spus în lucrurile care se întâmplă în jur.
Dar știi tu cum sună asta cu educarea oamenilor? În Germania nu s-au apucat oamenii să colecteze deșeuri că erau mai educați, ci de frica amenzilor. Și peste tot în lume, în țările civilizate, responsabilitatea socială s-a născut de frica sancțiunilor. Noi încă mai educăm oamenii…
Înțeleg ce spui… Poate că idealismul meu vine și din vârsta pe care o am, însă cred că backgroundul meu din marketing mă va ajuta să fac oamenii să rezoneze bine cu mesajul acesta. Forța o lăsăm în seama autorităților, noi doar vrem să sprijinim conștientizarea socială. Noi suntem un brand prietenos, nu certăm oamenii și ne dorim ca la un moment dat, când va fi suficient de mult dezvoltat produsul, tu să intri acolo și să spui: „anul acesta îmi doresc să poluez cu 5% mai puțin decât anul trecut”. Noi adunăm ce faci tu în fiecare an și la finalul anului, dacă vei reuși să-ți atingi obiectivul, vei fi pe lista noastră de oameni valoroși.