Efectele întârzierilor asupra planurilor de călătorie: gestionarea zborurilor perturbate
Nimic nu poate fi mai frustrant decât să planificăm o vacanță și, odată ajunși în aeroport, să descoperim că zborul a fost întârziat cu câteva ore. Dacă luăm în calcul pregătirea dinaintea călătoriei, rezervarea biletelor, programarea concediului și, eventual, banii economisiți pentru a petrece o călătorie completă, un zbor întârziat sigur va da startul creșterii nivelurilor de stres.
Din fericire, există câteva lucruri pe care le putem face pentru a naviga această situație, asigurându-ne că totuși nu rămânem fără vacanță și că recuperăm măcar o parte din investiție. Cunoscându-ne drepturile și oferind puțină atenție circumstanțelor, ne protejăm atât vacanța, cât și nervii.
Impactul întârzierilor de zbor asupra călătoriilor
O călătorie necesită multă planificare prealabilă. Zilele de concediu, cazarea, transportul și activitățile de la destinație sunt printre principalele preocupări. Însă există un lucru care poate da peste cap absolut totul. Un zbor întârziat la momentul nepotrivit. Ca un efect de domino, un zbor întârziat poate deraia chiar și cele mai bine puse la punct planuri. Din cauza acestuia puteți rata check-in-ul gratuit la cazare, puteți pierde un autobuz care să vă ducă la destinație, sau chiar și activități rezervate în ziua sosirii.
Pe lângă efectele negative pe care le poate avea asupra aspectului financiar, cu siguranță impactul emoțional tradus prin anxietate, frustrare și stres va fi mai mare. Până la urma urmei, nimeni nu-și dorește să-și înceapă concediul cu stări negative.
Cauzele zborurilor întârziate
În general, zborurile pot fi întârziate din cauza a doi factori principali. Fie compania aeriană la care ați rezervat biletele de avion este direct responsabilă de întârziere, fie au intervenit circumstanțele excepționale. Cele din urmă, nu numai că sunt situații definitive, ci există posibilitatea să nici nu puteți obține o despăgubire pentru neplăcerilecauzate.
Când compania aeriană este responsabilă de întârziere, motivele sunt cât se poate de variate. În aceste cazuri vorbim de lipsa de personal aerian, probleme tehnice minore, suprarezervarea sau problemele administrative. În aceste cazuri, compania nu și-a îndeplinit pe deplin responsabilitățile față de pasageri.
În cazul circumstanțelor excepționale, situațiile sunt în afara puterii decizionale a companiei aeriene. Acestea fiind spuse, când ne referim la aceste circumstanțe ne gândim la condiții meteorologice precare, situații politice instabile, probleme de securitate sau restricții ale traficului aerian.
Drepturile pasagerilor în caz de zbor întârziat
Deși depindem de compania aeriană pentru a ajunge la destinație, asta nu înseamnă că nu avem drepturi pe care le putem solicita de la aceasta. Regulamentul 261 din 2004 este o directivă europeană care vizează protejarea drepturilor și compensarea pasagerilor în situații în care zborul lor a fost perturbat. Conform acestei legi, aveți dreptul să solicitați de la compania aeriană o despăgubire de până la 600 de euro pentru un zbor întârziat mai mult de 3 ore.
Suma compensației pentru întârzierea unui avion este calculată luând în considerare atât distanța dintre aeroportul de plecare și aeroportul de sosire, cât și durata întârzierii. Astfel, cu cât durata și distanța sunt mai mari, cu atât aveți mai multe șanse să obțineți o compensație financiară.
Cum vă protejați drepturile în aeroport
Unul dintre cele mai importante lucruri pe care le puteți face cât încă sunteți în aeroport este să aflați motivul întârzierii. Nu numai că acest lucru vă va ajuta să plănuiți următorii pași, ci este esențial pentru a stabili eligibilitatea zborului pentru a obține o despăgubire.
Nu ezitați să faceți poze panoului de zbor în care sunt notate datele zborului dvs. și eventual despăgubirea. Este un detaliu important care vă va ajuta atunci când veți completa o solicitare de compensare. În speranța că angajații companiei aeriene sunt prezenți la fața locului, comunicați cu ei. Aceștia vă pot oferi informații importante despre decursul zborului, motivul întârzierii și ce urmează să se întâmple.
Rețineți, totuși, că angajații companiei lucrează în beneficiul companiei. Există posibilitatea ca aceștia să vă ofere cupoane pentru zboruri viitoare la schimbul renunțării la dreptul de a solicita o despăgubire. De aceea, este recomandabil să citiți cu atenție orice document primit în aeroport înainte de a-l semna. După cum prea bine știm, transparența nu este unul dintre punctele forte ale companiilor aeriene atunci când apare o situație tensionată la aeroport.
Nu cedați stresului în aeroport
Într-adevăr, așteptarea nu poate fi decât un chin atunci când visăm la o vacanță binemeritată. Însă nu vă lăsați doborâți de circumstanțe. Descoperiți aeroportul și magazinele acestuia, profitați să beți o cafea sau să luați o gustare.
În cazul în care compania aeriană nu vă oferă vouchere la restaurantele aeroportului pentru mese și băuturi răcoritoare, atunci păstrați bonurile fiscale și chitanțele pentru tot ce ați consumat în timpul perioadei petrecute în aeroport din cauza întârzierii. Când solicitați despăgubirea, puteți solicita și rambursarea acestor cheltuieli.
Dacă zborul întârziat devine un zbor anulat, compania aeriană vă poate oferi un zbor alternativ la o oră mai târziesau în ziua următoare. Acest lucru nu neagă posibilitatea de a obține o despăgubire. Regula spune că puteți solicita o compensație pentru un zbor întârziat atâta timp cât ajungeți la destinație cu cel puțin 3 ore de întârziere față de ora inițială programată. Așadar, chiar dacă ați ajuns într-un final la destinație, încă puteți fi compensați.
Concluzie
Un zbor întârziat este un impas pentru orice călător, în special când planurile de vacanță au fost mult așteptate. Dacă vă cunoașteți drepturile și le aplicați în consecință, aveți posibilitatea să recuperați o parte din investiție și să fiți compensați pentru timpul pierdut.
Este esențial să fiți răbdători și să nu lăsați emoțiile negative să vă copleșească. Faceți poze, păstrați toate comunicările din partea companiei aeriene și nu uitați să trimiteți o cerere de solicitare a despăgubirii cât mai repede posibil!