Bere la pompă? Da. Ca la benzinărie? Da. Bere bună? Da, de la cei mai cunoscuți producători de bere artizanală din România și republica Moldova. Și pot să-ți faci singur plinul? Nu, că nu știi să folosești dispozitivul, dar pentru asta e ,,băiatul de la pompă”.
Era mijlocul săptămânii, pe la ora 16.00, când m-am oprit pe Șoseaua Pantelimon în dreptul unui chioșc deschis la parterul unui bloc. Scria pe ușă „Stația RomBeer”, iar înăuntru mă aștepta Igor Leșan care mă invitase să văd cum funcționează un astfel de business. În magazin era un domn, care până deunăzi, până să descopere berea artizanală la pompă, când ieșea de la serviciu se oprea la buticul din colț și cumpăra bere îmbuteliată pe care ulterior o consuma cu prietenii săi. Am înțeles din discuții că era a doua oară la RomBeer și gusta din sortimentele de bere de la pompă ca să-și amintească de care cumpărase data trecută. Până la urmă a plecat cu 2 litri de bere artizanală produsă de Zăganu, dar nu înainte de a-l felicita pe Igor și a-și exprima admirația pentru ideea lui.
După ce a plecat, Igor care m-a citit imediat, mi-a oferit un pahar cu bebe artizanală ce avea un gust excelent, fructat. L-aș fi băut pe tot dacă nu eram cu mașina, astfel că am preferat să-l pun deoparte și să mă ocup de ceea ce știu eu mai bine, adică să-l iau la întrebări.
De fapt, nici nu trebuia să întreb mai nimic pentru că Igor parcă citea în mintea mea și venea cu răspunsurile. Așa am aflat că el vinde „bere vie”, bere artizanală nefiltrată, nepasteurizată, bere ce nu are conservant. Acestea fiind spuse, m-a dus în spatele magazinului unde erau butoaiele de aluminiu pline cu bere, cele din care se alimentau pompele. Dar camera asta nu era o cămară, era o camera frigorifică unde temperatura este controlată la 5,5 grade și este controlată din 3 direcții. Fiecare butoi era conectat la un robinet din față, adică la o pompă.
Am aflat apoi că Igor este cel care a patentat acest model de business în România, acum vreo 5 ani când având deja un magazin de vin vărsat, s-a gândit că ar putea să îmbutelieze și bere pentru acasă, așa că a adus din străinătate doi robineți. Îi cunoștea pe băieții de la Zăganu, a luat de la ei 10 butoaie cu bere din care a vândut numai 7, restul fiind nevoit să arunce. Berea face multă spumă, robineții funcționau pe sistemul draftului și astfel se irosea enorm. A perfecționat sistemul iar acum are 27 de robineți patentați prin care curge licoarea minune. Ce înseamnă că a perfecționat sistemul? ”Berea începe să joace în momentul în intră în contact cu oxigenul. Elimin oxigenul din sticlă, bag 3 atmosfere de presiune și dau drumul la bere. Așa nu face spumă și nici nu se strică aproximativ 3 zile”, îmi povestește Igor în timp ce execută mișcările de îmbuteliere a berii.
Îl întreb apoi cât vinde și dacă nu și-ar fi găsit locul în centru, unde chiar se consumă bere artizanală?
„Noi suntem un business de cartier, nu unul de centru. În centru oamenii se duc la terase. E un business ce pornește de la 3 după-amiază, când ies oamenii de la lucru. Mai avem un val de clienți la 10 dimineața, atunci când vine provincia”.
Un lucru destul de important aș spune eu, berea artizanală de la pompă, e mai ieftină decât cea care se vinde la sticlă, în magazin. Cei care și-au cultivat gustul unei beri bune, o pot cumpăra cu un preț decent și savura în sufrageria lor sau, la iarbă verde. Pe timp de vară, în weekend, e coadă uriașă la RomBeer.
Franciza berii la pompă
În scurt timp am ajuns cu discuția la franciză. Igor mi-a povestit că a gândit din start business-ul acesta ca o franciză. Mai pe scurt: el a înființat prima stație de bere, a demonstrat că merge, că este cerere, iar anul acesta, în ianuarie, a scos la bătaie franciza. Speră ca în București, în următorii 3 ani să fie 50 de stații. Un magazin de tipul acesta este calculat la 20 de mii de familii.
Interesant este că bere vrac în România nu se vinde decât la RomBeer. „Ne-a asociat cineva cu sifonăriile de cartier”, râde Leșan.
Ți-a fost greu să-i aduci pe producătorii de bere artizanală la pompă?
„În 2017 când am deschis stația din Pantelimon, aveam 27 de robineți la care nu aveam ce pune. Am început cu Zăganu. Noi am avut 3 magazine până anul trecut. Pe celelalte două le-am închis și apoi am lansat franciza”.
Cât ai investit aici?
„Per total cred că 100 de mii de euro.”
Cât a costat magazinul acesta?
„În jur de 35 de mii. Dar l-am amortizat în mai puțin de un an. Eu am ajuns să vând 5 tone de bere într-o lună.”
Trăiești bine din pompa de bere?
„Nu mă plâng. E un business de suflet și asta valorează și mai mult.”
Când ai făcut primii bani?
În ultimul an de facultate m-am angajat pentru prima dată. În anul doi de facultate m-a sunat tata și mi-a zis că sunt niște șlapi ieftini în Republica Moldova pe care aș putea să-i vând prin facultate. Am zis că eu nu pot să fac așa ceva. Mai târziu am avut primul faliment cu vinul, apoi am vândut de toate.
La RomBeer găsim aproape toți producătorii locali de bere artizanală, de la Csiki Sor la One Beer Later, de la Sikaru la Nemțeana.
Igor Leșan are 37 de ani, are doi copii și un business de succes, primul PECO de bere din România.