Faith Popcorn: Vom avea 7 joburi în acelaşi timp, muncind aproape 24 de ore pe zi. Care sunt trendurile care ne vor decide viitorul?
Trenduri care încep precum un vânt cald de vară se pot transforma rapid în adevărate tornade. Unele care să ne decidă viitorul. Gândiţi-vă doar la social media care acum câţiva ani părea doar o joacă de adolescenţi. Iar astăzi a pus stăpânire pe aproape toată comunicarea noastră. Şi nu doar a noastră, ci şi a business-urilor sau a guvernelor noastre.
Viitorul înseamnă tehnologie. Iar asta va duce la o schimbare a societăţii. Unele tendinţe se văd şi astăzi. Altele vor începe să acţioneze în următorii ani. Însă, un lucru este sigur, în virtutea tuturor problemelor actuale cu războaie, inegalităţi sociale, dezastre naturale, lupte politice, viitorul va fi diferit. Iar oamenii îşi doresc deja pacea unei schimbări.
Şi cu toate astea, natura pare să fie cea mai greu de controla. Trendurile ne arată că în viitor este posibil să avem locuri fără apă, pe când în altele cu prea multă. Aşa că, este responsabilitatea noastră să folosim toate tehnologiile prezentului şi ale viitorului să avem grijă de planetă.
Cum va arăta viitorul nostru? Aflăm împreună de la cei care studiază trendurile în ce oraşe vom trăi. Şi cum vor arăta casele noastre. Unde vom mai muci. Şi pentru cine.
Cum ar putea arată viitorul nostru acasă
Este clar că lumea se va schimba, iar noi vom trebui să ţinem pasul cu ea. În acest sens, vizionarea Sheryl Connelly vorbea în cadrul podcastului On The Modern Customer despre 2018 Looking Further with Ford Trends Report din care sublinia faptul că societatea noastră va fi una aproape eminamente urbană. Oraşele cresc. Nu mai puţin de 75% din populaţia lumii va trăi la oraş până în 2050. Iar pentru a-şi putea atinge potenţialul de care oamenii viitorului au nevoie, oraşele vor trebui să fie inteligente. De altfel, acum mai bine de 90% din populaţia lumii consideră că oraşele ar trebui să aibă o mai bună infrastructură.
Evident, nu doar oraşele noastre vor fi inteligente, ci şi casele sau maşinile noastre. Am început deja să avem home assistants (ex: Alexa sau Google Home) cu care să vorbim şi să le cerem să facă anumite lucruri pentru noi. Prin Alexa poţi să îţi faci deja cumpărături. Trendurile arată că acest comportament va deveni regulă. Aşa ne vom face cumpărăturile. Nu vom mai avea post it-uri pe frigider cu liste de cumpărături, ci aplicaţii prin care ni le vom organiza, împărţind direct costurile între cei implicaţi. Iar la final, cumpărăturile le vom face dictându-i-le unui obiect mic din sufragerie, asta în timp ce ne vom îmbrăca sau vom mânca.
Pe de altă parte, oamenii vor renunţa la regulile tradiţionale. Mariajul şi patriarhatul nu vor mai fi normă. Oamenii nu se vor mai simţi constrânşi să facă parte dintr-o relaţie. De altfel, aceeaşi Connelly arată că oamenii single au devenit majoritari în SUA. Un trend uşor de prezis având în vedere studiul OECD Family Database care sublinia trendul vizibil descendent al ratei mariajului la nivel mondial. Dar şi al creşterii vârstei la care oamenii decid să facă acest pas.
Mai mult decât atât, se va schimba şi modul în care vom ajunge să ne începem relaţiile sau să comunicăm în ele. Dacă nu s-a întâmplat deja lucrul acesta. Aproape totul va fi digital. Brian Solis arată în Future of Business că 29% dintre Millennials îşi găsesc dragostea pe Facebook. În timp ce, 33% dintre relaţiile lor se termină printr-un mesaj în aceeaşi reţea socială.
Se va schimba şi modul în care relaţionăm cu prietenii noştri. Şi asta pentru că şi aici spaţiul virtual o să domine. Ştim tot din studiul lui Solis că 66% dintre Millennials află ce fac prietenii lor din activitatea pe care o au aceştia pe reţelele de socializare. Aşa că, prieteniile viitorului ar putea lua forma avatarurilor din jocuri ori a poveştilor bazate pe realitate virtuală.
Cumva povestea din filmul lui Spike Jonze, Her, în care un scriitor singuratic ajunge să se îndrăgostească şi să aibă o relaţie cu Smantha, vocea unui sistem de operare cu inteligenţă artificială, nu mai pare deloc departe de noi.
Cum ar putea arată viitorul nostru la birou(uri)
Dacă acasă vom fi dependenţi de tehnologie, la birou vom fi mai competitivi ca niciodată. Şi nu doar între noi. Ci şi între noi şi roboţii. Automatizările vor duce la schimbări dramatice în descriere funcţiilor. Mulţi dintre muncitori îşi vor pierde joburile actuale în favoarea unor roboţei, fiind nevoiţi să se adapteze şi să înveţe alte meserii. Mult mai multe informaţii despre joburile viitorului găsiţi într-un articol anterior.
Trendurile pe care deja începem să le simţim pe piaţa muncii, chiar şi în România, vor deveni o constantă în viitorul nu foarte îndepărtat şi anume că: viitorul este freelancing-ul. În SUA 1 din 3 oameni de pe piaţa muncii este freelancer, producând un profit de nu mai puţin de un trilion de dolari, aşa cum arată un studiu realizat de Freelancers Union împreună cu poate cea mai cunoscută platforma pentru aşa ceva, Upwork. Iar procentul creşte în fiecare an. Şi va continua să o facă într-un ritm din ce în ce mai accelerat.
În acest context, viitorul este unul foarte clar – freelancing-ul. Faith Popcorn este de părere că un om va lucra pentru mai multe companii în acelaşi timp, făcând poate chiar şi 7 joburi diferite în aceeaşi zi. Mai mult, pentru a ţine pasul cu performanţele roboţilor, oamenii vor ajunge să muncească chiar şi 24 de ore pe zi. Iar tehnologia şi uşurinţa cu care vom comunică la nivel global vor ajuta foarte mult. De altfel, putem observa deja acest trend. Viaţa profesională şi cea personală sunt la cel mult un click distanţă una de cealaltă.
De altfel, Popcorn susţine că marile companii deja au acceptat dominaţia freelancerilor, construindu-şi birourile cu mai puţine locuri pentru angajaţi. Aceasta dă ca exemplu compania Citibank care şi-a construit sediul din Long Island City, Queens cu doar 150 de locuri, în ciuda faptului că are 200 de angajaţi. Mai mult, aceştia nu au făcut birouri dedicate pentru fiecare membrul al personalului său.
Completând decizia luată de Citibank putem vorbi despre un concept prezentat de Friederike Fabritius şi Hand W. Hagemann în cartea lor The Leading Brain care se referă la modul în care abordăm task-urile de la birou. Ei spun, pentru început, să tăiem răul din rădăcini: multitasking = bad. Apoi, cei doi propun o nouă abordare asupra abordări fiecărui task: atunci când termini o acţiune să te ridici din locul în care ai lucrat şi să te apuci de următoarea într-un alt loc. În felul acesta, creierul va înţelege că a terminat o acţiune şi că acum se apucă de altceva complet nou. Ştim cu toţii satisfacţia pe care o avem atunci când terminăm ceva. Ei bine, acelaşi lucru se întâmplă şi creierului nostru. Aşa că, să îi dăm, măcar din când în când, această satisfacţie.
Cum se va schimba societatea
Aşadar, din trendurile de pe piaţa de muncă observăm că oamenii vor dori să aibă mai multă libertate şi flexibilitate. Să fie proprii lor şefi. Şi să poată decide pentru cine, când şi de unde să lucreze. Ţinând cont de lucrul acesta şi punându-l în contextul în care unul dintre cele mai importante subiecte din acest moment se referă la inegalitate (de la educaţie la piaţa muncii), cum va arăta viitorul nostru? Sheryl Connelly vorbea despre faptul că mai mult de 80% dintre cei 9,000 de respondenţii din cele 9 ţări aflate în toate colţurile lumii care au fost subiecţi în studiul 2018 Looking Further with Ford Trends Report sunt preocupaţi de aceste diferenţe sociale. Mai mult decât atât, un număr din ce în ce mai mare de companii şi antreprenori încearcă să găsească soluţii pentru a remedia această situaţie.
Iar în acest sens, #metoo este cu atât mai relevant. Trendul relevant din societatea de astăzi, respectiv egalitatea de pe piaţa de muncă, devine şi mai important. Companiile cu o proastă reputaţie vor ajunge să sufere şi mai mult raportat la piaţa de muncă. Şi atunci vor trebui să se adapteze: femeile vor începe să ocupe din ce în ce mai multe locuri de conducere. Iar ideea că emoţiile nu are ce să caute în birou va dispărea. Ceea ce înseamnă un accent foarte mare pus pe inteligenţa emoţională şi foarte multe emoţii discutate deschis în birouri. Iar puşi în faţa pericolului numit automatizare, Faith Popcorn susţine că oamenii îşi vor arăta sentimentele, fricile şi anxietăţile şi mai mult în spaţiile lucrative.
Cum vom alege ce vom cumpăra?
În final, am văzut deja că oamenii vor deveni mai responsabili şi mai atenţie la toate lucrurile pe care le vor face (sau nu le vor face) companiile. Ei bine, aceştia vor fi şi mai implicaţi decât sunt acum.
Ne aflăm într-o perioadă în care noile tehnologii au pornit proteste sau revoluţii. Dar viitorul ne arată că tocmai aceste tehnologii vor duce la schimbări şi mai importante în gândirea consumatorului, ducând la modificarea raportului dintre acesta şi companiile. În raportul lui Connelly se arată că 75% dintre subiecţi cred că oamenii pot face diferenţa în lume. Mai mult decât atât, Popcorn susţine că oamenii vor vrea ca lucrurile pe care guvernele nu le fac, să fie realizate de companii. Astfel că vorbim despre un consumator activist care se va implica în a crea o lume mai bună. Şi astfel este clar că oamenii nu vor mai cumpăra decât de la companiile cu a căror filosofie rezonează.
Pentru companii nu o să mai fie suficient să îşi îmbunătăţească zona de relaţii cu publicul. Se ştie deja că 70% dintre alegerile noastre de cumpărare sunt bazate pe experienţele pe care le-am avut în interacţiunea cu serviciile companiei respective (McKinsey): de la cum ne tratează în magazine, la cum ne răspund pe site-uri sau reţelele sociale (foarte importantă această parte şi asta pentru că trendurile din client service arată că zona clasică de call center va fi mutată aici, în digital). Dar în viitor nu o să mai fie suficient să ai o relaţie bună cu consumatorul direct, ci şi modul în care compania ta se raportează la lume. Vom vorbi nu doar despre oameni activi în susţinea unei(unor) cauze, ci şi despre companii care vor trebui să facă acest lucru.