Ghid de interpretare a dress code-urilor bărbătești. By SARTO
În ciuda faptului că lista dress code-urilor poate fi foarte lungă, ea se sintetizează în trei categorii sau clase și se aplică în consecință, plecând de la ocazia de purtare sau tema unui eveniment.
Dacă vorbim despre ocazii formale, de lucru sau de timp liber, cele mai întâlnite coduri vestimentare sunt: black tie, cocktail, business, business casual, smart casual și casual. În plus, în sezonul sărbătorilor (de iarnă) și al petrecerilor, trebuie să ținem cont de codurile vestimentare circumstanțiale, cum ar fi festiv sau creativ.
Black tie este cel mai des întâlnit dress-code, fiind destinat evenimentelor speciale sau de gală, unde o ținută elegantă se impune. Este caracterizat prin formalism accentuat, însemnând că domnii vor purta obligatoriu costum format din sacou și pantaloni negri sau în tonuri închise de bleu-marin sau gri cărbune, sacoul va avea reverele satinate, cămașa va fi obligatoriu albă, dintr-o țesătură simplă sau ceremonioasă (micro-reliefuri), iar accesoriile vor fi papion și batistă albă, așezată în stil President Fold. Alternativele pot fi fracul sau costumul la trei piese, însă niciodată sub nivelul sus-menționat. Nu se acceptă cravata sau pantofii colorați, ci doar cei negri, preferabil din piele polișată sau lăcuită.
Cocktail este destinat petrecerilor după ora 18 și caracterizat de un plus de eleganță față de ținutele de zi. Se disting nuanțe închise, costume din două sau trei piese, formate fie din sacou și pantaloni, fie din sacou, pantaloni și vestă din aceeași țesătură, de culoare închisă. Sunt permise pattern-urile fine, ca dungile subțiri în țesătura costumului, micro-structurile, micro-carourile și jacquard-urile subtile, de seară. Cămașa este în continuare recomandat să fie albă, la fel și batista. Se renunță la papion sau se păstrează unul jovial, destins, se poate accesoriza și cu o cravată subtilă și se completează cu o pereche de pantofi în tonuri închise la culoare, din piele lucioasă sau semi-lucioasă.
Business sunt ținutele de zi cu zi, întâlnite cel mai frecvent în mediile de afaceri, corporații sau instituții financiare, unde se impune o rigoare estetică. În funcție de vârsta purtătorului și de restricțiile evenimentului sau locului de muncă, în ținută pot fi introduse accesoriile sau culorile, însă acest dress code este caracterizat de sobrietate și senioritate. Ținuta va fi în continuare dominată de un costum din două sau trei piese, confecționate din aceeași țesătură, însă cromatica acestuia va depinde de sezon, orele de purtare și de etichetă. În timp ce un costum all-seasons business se confecționează din țesătura bleumarin de o grosime medie. Un costum de vară poate fi bej, din in, iar unul de iarnă, gri, din flanel. Cămășile pot fi în culori blânde, în acord cu țesătura costumului, însă nu mai intense decât aceasta, accesoriile sunt cravata și butonii, iar batista este acceptată numai în anumite medii. Pantofii sunt în ton și intensitate de culoare cu costumul și în stil cu sezonul.
Business casual pleacă de la ținutele business, însă își coboară rigorile, fiind caracterizat de o accesorizare mai joviala, accentuată cu culori vii, calde și chiar puternice, cu contrast între sacou, pantaloni și detalii curajoase.
Smart casual poate fi orice ținută care include un sacou, delimitându-se de ținutele casual printr-un plus de formalism, ca mix-ul dintre pantaloni de tip jeans sau chino și sacouri, cu cămăși în dungi, carouri sau chiar colori tari. Cravata este uitată, batista este opțională, butonii sunt inexistenți, pantofii sunt de asemenea opționali, iar sneakers-ii sunt bineveniți dacă sunt îngrijiți și în concordanță cu vârsta purtătorului.
Casual este cel mai relaxat stil, unde o pereche de blugi și un tricou se completează perfect cu o pereche de teniși.
Toate cele de mai sus pot fi ajustate corespunzător prin circumstanțierile de tip festiv sau creativ, unde festiv ne leagă de o anumită temă și ne îndeamnă să integrăm ceva din festivitatea ocaziei în tema ținutei (cum ar fi bretelele cu reni pentru petrecerea de Crăciun, unde dress-code-ul este Cocktail), iar creativ ne îndeamnă să ne aducem contribuția proprie și să punem un strop de imaginație în conturarea ținutei.
Acest material face parte din campania de susținere a proiectului #NoiFacemUnSpital. Romanian Golf Association cu sprijinul life.ro organizează pe data de 10 decembrie RGA Gala 2018 un eveniment caritabil. Banii adunați din vânzarea biletelor și din organizarea unei licitații cu obiecte ale unor sportivi celebri vor fi donați Bursei de Fericire. Sarto susține campania #NoiFacemUnSpital.
Donează și tu pe Bursadefericire.ro, banii tăi înseamnă șanse la viață pentru copiii diagnosticați cu cancer!