Am descoperit iRolls întâmplător, într-un video pe YouTube. Mi s-a părut extrem de interesant şi am invitat-o pe Irina Roman, cea care a adus acest brand în România, la un eveniment life.ro. Tehnica de preparare a fost impresionantă, însă gustul a desăvârşit profund această idee.
Este una dintre cele mai bune îngheţate pe care le-am mâncat vreodată şi, mai mult decât atât, nu conţine E-uri, conservanţi sau coloranţi, se prepară cu produse proaspete şi poţi să-ţi faci în câteva minute aroma dorită. Irina avea 26 de ani când a descoperit această îngheţată în Tailanda, a vrut să o aducă pentru invitaţii de la propria nuntă, însă a ajuns prea târziu în România. Şi dacă tot depusese atâtea eforturi s-a gândit că nu ar strica să încerce un business din îngheţata tailandeză şi să încerce să o vândă altor persoane ca şi ea. A fost în Tailanda, a învăţat cum se face, a adus aparatură şi, împreună cu soţul şi cumnata ei, a pus pe picioare iRolls, „îngheţata înfăşurată cu suflet”. Iată povestea ei în interviul de mai jos.
Îţi place îngheţata?
Foarte mult.
Dar ciocolata?
În principiu îmi plac cam toate dulciurile, recunosc, sunt o împătimită a dulciurilor, sunt dependentă de dulciuri, însă ştiind că nu sunt atât de sănătoase, încerc să le evit pe cât pot.
Cum ţi-a venit ideea acestui business: iRolls?
Ideea acestui business mi-a venit anul trecut, în 2016, când am făcut nunta şi pentru că era vară, mi-am dorit ceva mai fresh, nu acel candy bar care mi se pare destul de greu. Vroiam foarte mult îngheţată deoarece mi se părea că se potriveşte cu tema nunţii, cu locaţia. Am vrut ceva care să se potrivească foarte frumos, nu acea tonetă de îngheţată, ceva mai deosebit. Astfel am început să căutăm şi am găsit aceste idei de îngheţată din Tailanda care ne-au plăcut foarte mult. Am vrut să o aducem pentru nuntă, însă din păcate nu a ajuns în timp util, a ajuns cu două săptămâni după nuntă. Apoi, m-am gândit că dacă noi nu am reuşit, poate există persoane care au aceleaşi idei ca şi noi şi ar putea să se bucure ei de această îngheţată.
Înţeleg că e un business de familie?
Da, este un business de familie. Aşa am început, suntem eu, soţul meu şi sora lui, iar de ceva timp, uşor, uşor, am început să avem şi angajaţi. Dar în primă fază, aşa am început, noi trei.
Am văzut că tu faci îngheţata. Tu o prepari…
Şi eu prepar îngheţată, în momentul de faţă avem destul de multe cereri şi nu pot să fiu eu la toate, însă, în principiu, îmi selectez unul dintre evenimente la care eu să particip pentru că-mi place foarte mult. E o satisfacţie, împlinire când vezi îngheţata cum se face, când vezi feţele oamenilor că sunt fericite atunci când gustă, îmi place foarte mult.
Aţi adus din Tailanda doar ideea sau toată aparatura?
Şi aparatura. În principiu, nu prea se găseşte în Europa. Sunt doar vreo două firme care însă nu vând doar aparatura, ci vând un fel de franciză. Noi nu am vrut franciză, am vrut să fie brandul nostru: ideea noastră, culorile noastre, totul pe gustul nostru.
A fost o investiţie mare?
Am început cu o idee măruntă şi s-a ajuns la ceva mai mare. A depăşit puţin bugetul pe care îl avea alocat, însă sperăm noi ca uşor, uşor să-l amortizăm.
Cum a primit publicul din România îngheţata voastră, căci din câte ştiu nu mai sunt alţii care fac aşa ceva?
Mai sunt vreo două firme care fac, dar nu la fel ca noi. Noi am mers foarte mult pe ideea de îngheţată autentică tailandeză, am făcut training-ul acolo şi am văzut exact ce înseamnă şi tehnica şi gustul. Am vrut să aducem cât mai mult din Tailanda aici. Noi spunem că am reuşit. Cine a mâncat la noi şi a mâncat şi acolo ne-a spus că este comparabilă, poate chiar mai bună în unele locuri. Noi am făcut training-ul o lună de zile şi am fost câte o săptămână în câte o locaţie şi am învăţat de la fiecare şi am adus doar ce ne-a plăcut nouă mai mult.
Cei care mai fac acum, au îngheţata uşor diferită. Noi, de exemplu, le dăm oamenilor posibilitatea să-şi facă îngheţata cum doresc, să-şi pună câte ingrediente vor, reţeta noastră de bază este din Tailanda. Recunosc, nu avem ingredientele fix din Tailanda pentru că este foarte greu să le aducem, dar le-am adaptat la produsele româneşti. Pentru gust, am combinat ingredientele ca să fie cât mai aproape de cel de acolo. La iaurt, de exemplu, în Tailanda iaurtul este foarte dulce, nu acrişor şi astfel a trebuit să creăm noi un iaurt care să aibă gustul acela.
Publicul de aici este destul de încântat. Prima oară e mai dificil, până înţeleg ce facem, până înţeleg cum să-şi creeze îngheţată (pentru că dându-le posibilitatea să-şi facă îngheţata cu ce ingrediente vor, îi pierdem câteodată), durează ceva. Dar, uşor, uşor vin spre noi. Revin, ne caută, avem un feedback pozitiv de fiecare dată.
Este o îngheţată care se consumă doar la evenimente în aer liber?
Nu neapărat în aer liber. Se consumă la evenimente, inclusiv indoor.
Adică aveţi ce face şi iarna?
Da, am avut până în noiembrie evenimente, inclusiv festivaluri. Am avut un public larg, oameni care au fost încântaţi şi au venit în fiecare zi să mănânce îngheţata noastră.
Câte tonete de îngheţată aveţi?
Avem 3 tonete în momentul de faţă şi 3 rulote care au fost special gândite pentru festivaluri.
Mergeţi şi în ţară?
Da, ne deplasăm absolut oriunde. Am avut o cerere inclusiv pentru Thassos, Grecia, dar, din păcate, costurile erau prea mari şi nu merita. Ca şi distanţe, în România, mergem, de exemplu la Arad, Iaşi, Cluj, Suceava…
Care sun clienţii voştri cei mai fideli? Copiii sau adulţii?
Sinceră să fiu: şi şi. Nu aş putea să spun că avem un public ţintă. Noi spunem că ne adresăm tuturor categoriilor. Chiar ieri am avut la festival un domn trecut de 60 de ani care a venit în prima zi şi apoi a mai venit o dată ca să-şi facă provizii. Şi copiii vin spre noi. Uşor-uşor reuşim să convingem şi copiii să mănânce îngheţată de la noi.
Ar putea fi spus că îngheţata voastră e mai sănătoasă decât cea din comerţ?
Nu ştiu cum sunt făcute celelalte, însă noi ştim că nu punem nimic nenatural în îngheţată.
În afară de zahăr…
Zahăr, dar în cantitate foarte mică pentru că dăm posibilitatea cuiva să-şi facă îngheţata cum doreşte şi, având deja topping-urile de ciocolată, deja dulci, preferăm să punem mai puţin zahăr. Noi punem undeva la 8-10 grame de zahăr într-o porţie, ceea ce nu e foarte mult. Iar dacă o faci cu fructe, e şi mai bine.