Căutare

Share this article

Art Safari București, cel mai amplu eveniment dedicat artei din România, își deschide porțile, toamna aceasta, pentru cea de-a 6-a ediție, într-o clădire-monument a Capitalei – Palatul Oscar Maugsch BCR, din Piața Universității. În spatele proiectului care aduce în același loc artă românească de patrimoniu, alături de arta zilelor noastre și artă internațională se află o serie de provocări – de la transportul operelor, până la asigurarea acestora și amenajarea expozițională a clădirilor-monument în care poposește muzeul temporar Art Safari, în fiecare an.

Iubitorii de artă vor putea admira, în cadrul acestei ediții, patru expoziții curatoriate, în patru Pavilioane expoziționale distincte, cu o arhitectură semnată de Attila Kim, comisarul României la Bienala de Veneția, începând cu ediția 2016 și până în prezent. Pavilionul Muzeal „Tonitza și geniul copilăriei” cuprinde cea mai mare expoziție dedicată pictorului Nicolae Tonitza din ultimii 50 de ani, iar în Pavilionul Central, publicul va vedea expoziția „Repvblica. Despre umbre în sculptură”, o radiografie a sculpturii din România, de la 1800 până în 2019.

Fetița acrobatulu, Nicolae Tonitza, Art Safari 2019

Pentru prima dată, Art Safari va găzdui și Pavilionul Supercontemporan „Young Blood. Arta timpului tău”, dedicat artei create din 2000 până în prezent, precum și o expoziție cu artă chineză contemporană, o premieră în România – „Made in China. Călătorie în arta chinezească contemporană”. Aceasta este dedicată sărbătoririi a 70 de ani de relații diplomatice dintre China și România.

Programul educațional – Art Safari Kids aduce ca în fiecare an, noi cursuri de artă pentru copii, dar și tururi ghidate. La Art Talks, organizat în parteneriat cu Institutul de Management al Artei, se vor dezbate lucruri interesante despre artă, în timp ce în cadrul Programului Internațional, publicul are șansa să admire importante lucrări de artă internațională.

Irina Dragomir, Red Queen, acrilic pe panza Art Safari 2019

Ioana Ciocan, curator și Directorul general Art Safari București, ne-a povestit mai multe despre lucrurile mai puțin știute privind cel mai mare eveniment dedicat artei din țara noastră, susținut de Primăria Municipiului București, prin Expo Arte.

  1. Transportul operelor de artă, asistat de Jandarmerie

Multe dintre lucrările de artă expuse la Art Safari București sunt încadrate la categoria „tezaur”, motiv pentru care este nevoie de un transport special al acestora. „Cum multe dintre lucrările marilor pictori români provin din colecțiile muzeelor din țară, deci sunt bunuri ale statului român, mașinile cu care sunt transportate au un convoi special de pază. Mai mult, se poate înnopta cu operele în mașinile dedicate doar în unitățile militare din teritoriu”, spune Ioana Ciocan. În cadrul ediției 2018 Art Safari, lucrările din cadrul expoziției „Altceva despre Ceaușescu”, provenite din colecția Muzeului Primăverii, au fost păzite permanent de Jandarmerie, chiar și în sălile de expunere din Piața George Enescu.

VIDEO Cum ajung lucrările la Art Safari:

  1. Condiții stricte de expunere a lucrărilor de artă

Lucrările de artă trebuie panotate respectând o serie de condiții stricte privind umiditatea, temperatura și iluminarea operelor, stabilite prin lege, pentru lucrările care fac parte din patrimonial cultural național.

„Umiditatea relativă trebuie să fie cuprinsă în general între 50-65%, iar temperatura nu trebuie să depășească 22 de grade Celsius. Nivelul iluminării lucrărilor se reglează în funcție de gradul lor de sensibilitate la degradarea fotochimică și nu trebuie să depășească nivelul maxim admis de lucși: 50-80 de lucși, pentru cărți, documente, miniaturi, acuarele, grafică, textile, lemn pictat, os, fildeș și 150-200 de lucși, pentru picturi și obiecte de lemn. Și componenta UV emisă de sursele de iluminat nu trebuie să depășească 75 ᅫW/lm (microwatt/lumen). Art Safari București respectă întocmai aceste standarde de lumină și umiditate”, adaugă Ioana Ciocan.   

Condiții de expunere, panotare
  1. Asigurarea lucrărilor de artă foarte valoroasă se încheie pe oră

Lucrările de artă nu pot fi expuse la Art Safari fără asigurare de artă. Anul trecut, lucrările au fost asigurate pentru o valoare de aproximativ 10 milioane de euro. În cazul operelor foarte valoroase, precum operele lui Brâncuşi, asigurarea se încheie pe oră. De aceea, cele mai valoroase opere expuse la Art Safari vin ultimele și pleacă primele, atunci când se încheie evenimentul. „Am avut la ediția din 2016, desfășurată la Palatul Dacia-România de pe Lipscani, o operă pe care am ţinut-o doar o zi, „Ecorșeul”, de Constanțin Brâncuși. După ce a fost la Art Safari, s-a întors într-un depozit. Acolo stă și acum! Este bine păzit!“, mai spune Ioana Ciocan.

Condiții de depozitare la Art Safari
  1. Cea mai valoroasă lucrare prezentă la Art Safari București

Cea mai valoroasă lucrare din istoria Art Safari a fost „Bust de copil”, o sculptură semnată de Constantin Brâncuşi, asigurată pentru peste 1 milion de euro, care aparţine unui tânăr colecţionar român, sub 30 de ani. Lucrarea a putut fi admirată de public în cadrul ediției Art Safari din 2018, desfășurată în Piața George Enescu din București. Și în 2017, în cadrul Art Safari a fost expusă lucrarea „Două fete”, semnată de Ștefan Luchian, în valoare de 320.000 de euro – recordul absolut al artei românești, doborât ulterior, în 2018, de lucrarea lui Nicolae Grigorescu „Țărăncuţă cu basma albă” – adjudecată cu 340.000 euro, în cadrul unei licitații. Recordul în 2016 a fost reprezentat de trei opere ale lui Victor Brauner, fiecare evaluată la 500.000 de euro.

Lucrarea „Bust de copil”, Constantin Brâncuși, Credit foto: Diana Oroș
  1. Reintroducerea unor clădiri uitate în circuitul public

Încă de la început, Pavilionul de Artă București – Art Safari, cel mai mare eveniment dedicat artei din România, ajuns acum la a 6-a ediție, aflat sub patronajul Primăriei Municipiului București – a readus în circuitul public spații minunate, dar uitate, recâștigându-le pentru București și profitând de ocazie ca să împrietenească oamenii cu arta. Din 2014, Art Safari construiește muzee temporare în unele dintre cele mai frumoase și faimoase clădiri din București, încărcate de artă și istorie: Garajul Ciclop de pe Magheru, Palatul Dacia-România de pe Lipscani, Galeriile Kretzulescu de pe Calea Victoriei și, acum, în 2019, în Palatul Oscar Maugsch din Piața Universității – o clădire-monument din centrul Capitalei, construită în 1906, fiind situată chiar vizavi de Universitatea din București și aflată în uz continuu de la inaugurare până în prezent.

Art Safari 2018

Fosta clădire BCR a fost construită pe locul vechii grădini a Palatului Suțu, având ca model palatele de pe celebrul Bd. Haussmann din Paris. Arhitectul său este de origine germană – Oscar Maugsch – s-a născut la 1857 la Iași, a studiat la Dresda și a fost arhitect al Ministerului Cultelor și Instrucțiunii Publice. A locuit în București, într-o casă proiectată chiar de el, pe strada Schitu Măgureanu nr. 47.

„Ne atașăm atât de tare de spațiile în care se desfășoară Art Safari, încât pe toate le visăm în a fi permanente! Ne-am bucura, desigur, să avem un spațiu permanent, pentru că de fiecare dată este un consum de energie și resurse fantastic să recondiționăm spațiile, uneori să creăm lucruri de la zero în clădirile în care mergem, dar, pe de altă parte, credem că această surpriză pe care o pregătim an de an publicului – oare unde va fi anul acesta Art Safari!? – a devenit parte din spiritul evenimentului și ne bucurăm că putem facilita accesul oamenilor, bucureștenilor și nu numai la patrimoniul nostru cultural”, spune directorul Art Safari București.

Art Safari Galeriile Kreztsulescu 2017
Share this article
read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO