Alexandra Ilie este Head of Advisory Contact Center, adică unul dintre oamenii cheie din ING Bank, atunci când vine vorba despre elementele de consultanță specifică pentru clienți. Dincolo de sarcinile de fiecare zi din bancă, Alexandra devine un prieten și un partener de joacă al copiilor, dar și o mână de ajutor neprețuită pentru organizațiile caritabile ce au nevoie de voluntari.
Ce te-a inspirat să începi activitățile de voluntariat și cum ți-ai cultivat acest mindset de implicare?
Alexandra Ilie: Totul a venit natural în cazul meu, asta și pentru că mi-am petrecut mare parte din copilărie cu bunicii, la țară. Acolo, toată lumea știa pe toată lumea și, mai ales, toată lumea ajuta pe toată lumea 😊. Atunci am simțit prima dată „hormonul fericirii”, acela care apare atunci când ajuți pe cineva. Și a fost cu atât mai puternic, cu cât eram copil și, implicit, sentimentul era înzecit. Simțeam că pot face ceva util!
„Cred că cel mai important este că ne învață să fim mai buni ca indivizi, să ne bucurăm mai mult de ce avem și să înțelegem că fiecare gest, oricât de mic, contează” – Alexandra Ilie, ING
Cum ai descoperit inițiativa Donează ziua de naștere și ce reacții ai primit de la cei care au contribuit?
Alexandra Ilie: Am mai avut câteva tentative de voluntariat, înainte de a descoperi Donează ziua de naștere, dar procesul era un pic greoi, nu neapărat pentru mine, cât mai ales pentru cei care doreau să contribuie. Așadar, am fost foarte încântată când am aflat, dintr-un newsletter trimis de colegii noștri de la Sustenabilitate, că avem această opțiune. Reacțiile celor care au contribuit au fost, de asemenea, pozitive, căci, pe lângă faptul că procesul este mult mai simplu decât cumpărarea unui cadou, simți că faci nu un lucru, ci două lucruri bune: îl faci fericit pe aniversat și, în același timp, ajuți și o cauză socială.
Care este impactul pe care crezi că îl au acțiunile de voluntariat precum Swimathon sau Adoptă un proiect asupra comunităților locale?
Alexandra Ilie: Cred că cel mai important este că ne învăță să fim mai buni ca indivizi, să ne bucurăm mai mult de ce avem și să înțelegem că fiecare gest, oricât de mic, contează. Mulți dintre cunoscuții mei spun că ei nu s-au implicat în activități de voluntariat, pentru că, în viziunea lor, termenul implică un impact foarte mare și, implicit, și un efort pe măsură.
Exact aici cred că ajută foarte mult aceste tipuri de inițiative, pentru că așa conștientizezi că, de fapt, fiecare ajutor, oricât de mic, contează; înțelegi mai ușor că mic + mic = mare.
Cum ai reușit să integrezi educația financiară în proiectele de voluntariat? Ce lecții ai învățat din predarea acestor cursuri?
Alexandra Ilie: Mi s-a reconfirmat teoria în care cred: poți învăța ceva nou de la orice persoană pe care o întâlnești. De la copii înveți o mulțime de lecții. Am predat doar la clasele primare, o experiență absolut minunată, pe care o recomand tuturor. Te încarci de energie, copiii sunt extraordinar de deschiși, dinamici, avizi de informații. Eu am învățat cu ei, împreună. Pe lângă metodica și abordarea lecției, am învățat din nou despre răbdare, despre conectare și, mai ales, despre bucuria lucrurilor simple!
Spuneai că multe dintre proiectele tale sunt ad-hoc. Cum alegi cauzele sau inițiativele în care te implici? Și cum renunți la unele în favoarea altora?
Alexandra Ilie: Cel mai greu îmi este să renunț, căci rezonez cu viziunea prezentă în orice răspuns clasic de tip Miss Univers, „world peace și oameni fericiți peste tot”. Așa că încerc să aduc un pic de fericire acolo unde pot, chiar dacă înseamnă câteodată să renunț la ceva al meu (timpul, în special). Și, absolut de fiecare dată când am tras linie, satisfacția adusă de susținerea acestor cauze mi-a adus beneficii peste efortul investit. Cauzele susținute au, în principal, legătură cu copiii. Văd în ei viitorul nostru și trecutul meu, în care și eu am fost ajutată să cresc de oameni providențiali: profesori, prieteni ș.a.m.d.
Cum îi convingi pe colegii sau prietenii tăi să se implice în activități de voluntariat? Ai un exemplu de succes în acest sens?
Alexandra Ilie: Nu cred că îi motivez eu, mai degrabă ne mobilizăm unii pe alții. Îmi vine în minte un moment în care am reușit să ne organizăm, împreună cu toți colegii din Contact Center, să preluăm scrisorile pentru Moș Crăciun de la un centru social din București. A fost foarte fain: ne-am împărțit între noi scrisorile și responsabilitățile și am primit cu toții bucuria copiilor. Logistic, nu a fost chiar cel mai simplu eveniment la care am participat, dar am reușit să ne coordonăm foarte bine și am dus, în plus față de cele cerute de copii, timpul și atenția noastră, atât de apreciate de copii.
Cum vezi rolul companiilor precum ING în încurajarea și susținerea voluntariatului în rândul angajaților?
Alexandra Ilie: Cred că fiecare dintre noi este expus la un moment dat la un mediu în care au loc acțiuni de voluntariat, fie că vorbim de școală, comunitatea în care am crescut ș.a.m.d. Când expunerea se întâmplă și la locul de muncă și, mai ales atunci când organizația încurajează aceste acțiuni (prin zile libere dedicate, acces facil la platforme și informații despre sustenabilitate, diverse evenimente la care ai acces rapid etc.), atunci fiecăruia dintre noi îi este mai simplu să se implice și, desigur, noi ca societate putem crește mai rapid.
Care a fost cea mai emoționantă sau transformatoare experiență pe care ai trăit-o în timpul unui proiect de voluntariat?
Alexandra Ilie: Fiecare caz și fiecare cauză sunt emoționante. Pentru mine există cel puțin un moment de „piele de găină” absolut de fiecare dată. Și cred în transformări marginale, nu neapărat în big bang-uri; cred că proiectele de voluntariat, indiferent de magnitudinea lor, reușesc să planteze o sămânță de bine, care să te încurajeze să mai plantezi și data viitoare și tot așa.
Dacă ai putea transmite un singur mesaj tuturor românilor despre voluntariat, care ar fi acela și de ce?
Alexandra Ilie: Pentru că suntem români, cred că mulți dintre noi zic că un mic e mereu binevenit 😊. Așa și în voluntariat, cred că este important să începem cu un mic gest, care să ajute cât de puțin. Să nu ne propunem neapărat din prima obiective mărețe, ci să începem cu pași fezabili, în cauze în care credem. Căci astfel șansele să ne implicăm și data viitoare cresc și, implicit, cresc și șansele noastre la o societate în care să ne ajutăm mai mult între noi și să fim mai fericiți!
Să faci banking-ul accesibil pentru toată lumea, oriunde și oricând? Fără cozi și timp pierdut? Pare ceva ce ar face un coleg și care lucrează în tech, la ING. Hai și tu în echipă, uite ce job-uri disponibile avem: https://www.ing.jobs/Romania