Preot, dascăl sau director de școală, trei apelative care întruchipează același om: George Lili Berceanu:„Schimbarea trebuie să vină cu fiecare dintre noi” - Pagina 2 din 4 - LIFE.ro
Mergi la conținut

Sunteți la cârma acestei unități școlare și doriți să creșteți calitatea. Ce proiecte ticluiți în prezent?

 În viziunea noastră creșterea calității educației în Școala Conteșți înseamnă reducerea la 0 a abandonului școlar și creșterea participării școlare, diminuarea analfabetismului funcțional, tranziția tuturor elevilor către învățământul liceal și punerea la dispoziția acestora în mod echitabil a unui necesar educațional pentru a-și atinge potențialul maxim. Ne dorim să schimbăm principiul egalității cu acela al echității și să transformăm școala într-un spațiu incluziv în care elevii să se simtă bine, în siguranță și la care să vină cu plăcere. Astfel, în această perioadă, până în luna octombrie a anului curent desfășurăm  proiectul “Clasa mea dinafara clasei”,  în parteneriat cu Fundația Agenția de Dezvoltare Comunitară „Împreună”, Școala Gimnazială “Sfinții Voievozi” Bragadiru și Școala Gimnazială Pietroșani, finanțat prin POCU. Obiectivele proiectului sunt “Reducerea părăsirii timpurii a școlii prin dezvoltarea unei culturi școlare incluzive în fiecare dintre cele 3 școli, promovând dezvoltarea de activități non-formale și outdoor” și  “Îmbunătățirea competențelor personalului didactic prin participarea a 38 de profesori din 3 școli la un curs acreditat de perfecționare pe tema educației non-formale în sistem outdoor.” 

În același timp încercăm să realizăm niște activități „un pic altfel” dedicate elevilor de clasa a VII-a și a VIII-a prin care să-i atragem cât mai mult către disciplina Limba și literatură română, să-i motivăm să își facă temele și să pregătească lecțiile pentru a doua zi. Astfel, o dată la două săptămâni, la ora de limba română de la aceste clase, analiza gramaticală se face pe texte din melodii alese de elevi. Pot fi alese melodii din orice gen muzical care să nu conțină expresii licențioase. Am fost foarte surprinși de implicarea și pregătirea pentru oră a unor elevi care de obicei erau „invizibili”, analizând părți de vorbire din melodii ale lui Smiley, Delia, Liviu Vasilică sau chiar Florin Salam. Prezența la ore a crescut până la 100 % și aproape toți elevii și-au făcut tema pentru acasă.

Damian Drăghici, unul dintre susținătorii elevilor

Ce lipsuri ați găsit când ați preluat conducerea?

În 2012 când am ajuns în școală, am observat că echipamentele electronice (laptopuri, videoproiectoare lipseau în totalitate). Biblioteca școlii avea foarte multe cărți vechi, deteriorate, echipamentele sportive erau deteriorate, pereții decorați cu portrete ale domnitorilor sau scriitorilor, mobilierul școlar era vechi, școala nu era “prietenoasă”. 

Citește și: https://life.ro/intr-o-lume-intunecata-si-plina-de-prejudecati-profesoara-nevazatoare-laura-stifter-aduce-lumina-in-sufletele-elevilor-sai/

Care au fost provocările cele mai mari?

Provocarea era să încercăm să transformăm spațiul școlii într-unul în care elevii să vină cu plăcere, nu pentru că învățământul este obligatoriu. Era nevoie ca școala să fie atractivă să ofere tuturor spații în care atât elevii, cât și profesorii să dea randament cât mai bun. Era normal să oferim mai întâi noi ceva, ca apoi să începem să le cerem și elevilor. 

Ce proiecte au demarat sub egida dvs în tot acest timp?

În 2012 nu erau oportunități de finanțare, sau nu le știam eu. Pentru a găsi potențiali donatori, am căutat topul celor mai profitabile companii din România. Am scris câte un email acestora prezentând situația rea în care ne aflam și dorința de a face ceva pentru a trezi în ochii copiilor acea strălucire generată de starea de bine. Nu aveam nimic de pierdut. Mi-au răspuns două companii din domeniul IT (Intel și IBM) și una din domeniul bancar (Raiffeisen). De la acestea am primit 20 de calculatoare, o imprimantă multifuncțională și mobilier. A fost extraordinar. Am amenajat laboratorul de informatică, am început să lucrăm altfel. Am ținut legătura cu reprezentanții companiilor și în 2014 am organizat o vizită la acestea la care au participat 15 dintre cei mai buni elevi ai școlii. Ne doream că ei să vadă că poți avea un loc de muncă foarte bine plătit, la care ai acces fără să fie nevoie de „pile”, dacă înveți foarte bine. Elevii au fost încântați. Tot atunci am vizitat și alte instituții cu care colaboram în alte proiecte (UNICEF România, Institutul de Științe ale Educației, Banca Mondială, etc). Pentru copii a fost o experiență unică. Îmi aduc aminte că au fost uimiți de tehnologia, condițiile de muncă și relaxare din locurile vizitate, impresionante pentru anul 2014.  

După dotarea cu echipamente, ne-am dat seama că viitorul nu stă doar în a cere ajutor unor companii mari ci este necesară căutarea finanțărilor și proiectelor cu parteneri din rândul OMG-urilor. Astfel împreună cu Asociația Komunitas și alte 6 școli din țară am derulat proiectul „Dă culoare școlii tale” în urma căruia am realizat o pictură murală de 40 metri pătrați pe un perete din holul școlii. În acest proiect elevi ai școlii noastre au creat niște personaje fantastice pe care le-au pus într-o poveste, iar pe aceasta au ilustrat-o într-o înșiruire de benzi desenate. Fiecare poveste se încheia prin promovarea unui drept al copiilor. 

Împreună cu UNICEF am participat la Campania de prevenire a abandonului școlar „Hai la școală” în perioada 2014-2016. În cadrul acesteia s-au desfășurat activități de formare a cadrelor didactice, de lucru cu părinții și elevii pentru a-i atrage pe aceștia la școală și a diminua numărul de absențe la clasă. A fost primul proiect în cadrul căruia am primit un buget pentru finanțarea activităților. 

George Lili Berceanu

Cea mai mare finanțare am obținut-o prin participarea în 2015 la un concurs național organizat de o companie multinațională (Kaufland) în urma căruia am primit 20.000 de euro. Cu acești bani am construit grupuri sanitare în interiorul școlii, am dotat fiecare clasă cu laptop, videoproiector, sistem audio, am instalat internet de mare viteză, am cumpărat mobilier pentru bibliotecă și echipamente sportive. 

În perioada 2018-2021 am fost parte a proiectului INSCHOOL – (Inclusive Schools: Making A Difference for Roma Children) – finanţat de Consiliul Europei cu sprijinul Uniunii Europene în Rep.Cehă, Ungaria, România, Slovacia și Marea Britanie. Proiectul a avut două faze în cadrul cărora s-au desfășurat activități dedicate elevilor aflați în risc de abandon școlar și părinților acestora. S-au făcut excursii, s-a betonat curtea școlii (înainte era doar nisip și pământ), s-au organizat sesiuni de educație parentală, s-au achiziționat materiale didactice, s-au organizat activități remediale. Îmi aduc aminte că cea mai apreciată activitate a fost “Concursul intergalactic de pescuit”. Elevii aflați în risc major de abandon școlar puteau participa la partidele de pescuit de pe răul Vedea, doar dacă nu aveau mai mult de 10 absențe pe lună. De asemenea, primii trei cu cele mai puține absențe primeau ca premiu o undiță. 

George Lili Berceanu:„Ansamblul folcloric este folosit ca mijloc de combatere a absenteismului ”

Share this article

Pe aceeași temă

Citește mai multe


Creșterea taxelor | Ce se întâmplă cu banii de pensii ai românilor și cu investițiile la bursă
Cu investiții totale de 23,5 mld. lei pe bursă – adică aproape un sfert din banii de pensii private ai românilor – fo...
Creșterea taxelor | Biriș pune punctul pe ”i”: Pierdem miliarde din PNRR sau supărăm mediul de afaceri?
Pus în fața unui deficit bugetar scăpat de sub control, Guvernul României are în prezent de ales: crește impozitele ș...
Cum se simte oboseala cauzată de cancer. Apare aproape în toate tipurile de neoplasme avansate
Cum se simte oboseala de la cancer? Oboseala este un simptom comun al cancerelor avansate, însă acest tip de oboseală...
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu Sectorul fu...
Animalul de companie are o respirație urât mirositoare? Iată câteva cauze
Nimic nu se compară cu afecțiunea câinelui, cu excepția cazului în care animalul de companie are un caz grav de halit...
Cum dansează pe manele mireasa lui Oțil și nașa Roxana Ionescu. Ramona Olaru și Diana Munteanu, campioane și ele
Dani Oțil și Gabriela Prisăcariu au făcut cununia religioasă duminică, 30 iulie, la 2 ani de când au devenit soț și s...
Spune-le și altora