Stereotipurile masculine în modă şi creaţiile care enervează, dar îşi pun amprenta
Societatea e plină de stereotipuri şi prejudecăţi. Creştem auzind că fetele au părul lung şi se îmbracă în roz şi că băieţii trebuie să fie puternici şi să nu plângă niciodată. Mulţi dintre tinerii de azi nu mai ţin cont însă de ceea ce li se spune că ar trebui să fie şi caută singuri să descopere ce le place şi care le este stilul. Nu e tocmai uşor, nici măcar când vine vorba de cea mai liberă şi creativă zonă, cea de creaţie vestimentară. Stereotipurile masculine în modă încă există, iar în unele ţări se încearcă chiar stoparea noului val care ignoră diferenţele impuse social în această privinţă.
Cele mai des întâlnite stereotipuri în moda masculină
Prin însăşi misiunea ei, moda se presupune a fi un domeniu în care să te poţi simţi liber, lipsit de prejudecăţi şi în care să poţi da frâu liber creativităţii. Oamenii nu sunt toţi la fel, iar hainele sunt o metodă prin care ne putem afirma personalitatea. Judecăţile celor din jur şi etichete precum „ciudat” sau „inadaptat” reuşesc să pună însă multe frâne inclusiv la acest capitol.
Într-o societate care se vrea deschisă şi evoluată copiii încă află că, dacă sunt fete, trebuie să se joace cu păpuşi, iar dacă sunt băieţi, cu maşini. Pe măsură ce cresc li se transmite, chiar induce faptul că femeile trebuie să fie delicate şi elegante, iar bărbaţii, neînfricaţi şi sobri.
Aşa se face că multă vreme moda masculină s-a adaptat acestor stereotipuri. Cămăşile şi costumele clasice erau obligatorii pentru bărbaţii care voiau să se încadreze în tipare, în timp ce genţile erau un simbol al feminităţii şi erau excluse din start din garderoba domnilor. Rozul, movul şi alte culori din această sferă au fost şi ele multă vreme drept culori nepotrivite pentru bărbaţi, la fel şi materialele fine sau imprimeurile viu colorate.
Designerii care schimbă moda şi luptă împotriva ideilor preconcepute
Odată cu revoluţia sexuală lucrurile au început să se schimbe şi pe podiumurile de modă. Designerii şi-au lăsat imaginaţia să lucreze şi au adus tot mai multe schimbări în abordarea modei masculine. Cum era de aşteptat, mai toate au fost comentate din plin, de la pantalonii strânşi pe pulpă la cei cu turul lăsat, de la fuste şi poncho-uri strălucitoare la bluze din plasă şi pantofi cu ciucuri. Şi totuşi, unele dintre ele au fost preluate rapid, în special de tinerii care nu pun atât de mare preţ pe gura lumii, ci mai mult pe ceea ce simt că li se potriveşte sau îi defineşte.
Subiectul masculinităţii şi al lucrurilor care o definesc continuă totuşi să stârnească multe discuţii, unii oameni considerând că evoluţia modei şi tendinţa de efeminare ştirbeşte misiunea bărbaţilor şi le influenţează negativ calităţile considerate caracteristice.
Dacă în cele mai multe locuri lucrurile acestea rămân la nivelul de discuţii şi contradicţii, în China autorităţile par de-a dreptul panicate de noul val din moda masculină. Şi nu doar că nu-l agreează, dar au trecut la măsuri menite să-l stopeze.
Citeşte şi: Prezentare de modă printre morminte – LIFE.ro
Televiziunea de stat nu mai difuzează nicio producţie care prezintă personaje efeminate, oficialii din educaţie vin cu propuneri care să combată feminizarea în şcoli, iar presa critică „estetica bolnăvicioasă ” pe care o promovează tinerii catalogaţi drept nesiguri pe propria identitate sexuală.
Efectele nu au întârziat să apară, iar designerii precum fondatorii Pronounce, o marcă ce s-a făcut remarcată prin colecţiile sale androgine, care sfidează clasificările, spun că autorităţile chineze nu au nici cea mai mică idee despre lumea din zilele noastre şi ceea ce-şi doresc tinerii de acum.
Când eram tânăr aveau loc aceleaşi discuţii. Masculinitatea şi ideea că băieţii trebuie să devină bărbaţi – aceste subiecte au existat dintotdeauna în cultura noastră asiatică. – Yushan Li pentru CNN
Deşi este considerat un brand masculin, fiind primul din China care şi-a prezentat colecţiile în cadrul celui mai prestigios eveniment din Italia dedicat modei masculine, Pitti Uomo, designerii acestuia consideră că hainele lor sunt potrivite pentru oricine este curios şi vrea să aibă încredere în propria persoană. Tocmai de aceea folosesc atât modele masculine, cât şi feminine în prezentările lor.
Mai mult, cea mai nouă colecţie a lor, inspirată din hainele tradiţionale ale locuitorilor din Tibet şi Mongolia, este o declaraţie clară de luptă împotriva stereotipurilor.
Bărbaţii sunt super puternici, sunt tari. Dar am descoperit că şi femeile mongoleze sunt foarte rezistente. Pe de o parte se joacă cu copiii şi în acelaşi timp cresc animale şi construiesc case. Este mai presus de gen, mai presus de generaţii. E parte din ADN-ul lor. – Yushan Li pentru CNN
Nu sunt singurii care gândesc în acest fel.
Nume grele din industrie precum Balenciaga, Dolce&Gabbana, Dior, Fendi sau Louis Vuitton au decis să ducă pe podium creaţii considerate de mulţi drept ciudate, care însă doresc să transmită ideea de a fi liber şi de a purta hainele după bunul plac, nu după legi nescrise ale societăţii.