Fondatorul Spotify. Cum o viață de lux te poate aduce în depresie, te face să renunți la tot și îți aduce în schimb o idee de milioane de dolari?
De câte ori asculți playlist-ul tău favorit pe Spotify, te-ai întrebat vreodată cine este fondatorul acestei aplicații care a schimbat modul în care oamenii din întreaga lume ascultă muzică? Și cum a apărut Spotify?
Daniel Ek a creat Spotify. El a inventat o aplicație inovativă ce urma să schimbe industria muzicală, dar care este și o reflectare a însăși reinventării prin care el însuși a trebuit să treacă.
Iată povestea celui care este fondatorul Spotify, o poveste impresionantă despre leadership și inovație.
Cum te folosești de pasiune pentru a inova
Daniel Ek era pasionat de tehnologie încă din copilărie. Daniel a fost crescut de către tatăl său vitreg, care la vremea respectivă lucra în domeniul tehnologiei informaționale. Fiind copil, Daniel reușea să programeze coduri simple în timp ce asculta muzică.
Pasiunea sa pentru muzică l-a transformat într-un veritabil antreprenor la o vârstă foarte fragedă.
La 14 ani, Ek crea website-uri în laboratorul de informatică al școlii sale, pe care le vindea apoi foarte ieftin. Folosindu-se de spiritul lui de leadership, a început să recruteze dintre prietenii săi pentru a-l ajuta în acest mic business. În scurtă vreme, Daniel ajunsese să câștige 15 mii de dolari pe lună, bani pe care, în cea mai mare parte, i-a investit în jocuri video. Mai târziu a început să investească în servere ce urmau să găzduiască paginile web pe care le crea. În felul acesta a devenit și mai vizibil pe piață, iar încrederea clienților a crescut și mai mult.
Citește și:
Nemulțumindu-se cu asta, la vârsta de 16 ani a încercat să se angajeze la Google deoarece era obsedat de viteza platformei. A fost respins deoarece nu avea o diplomă de programator. A încercat să-și creeze propriul motor de căutare, însă fără succes. Altfel am fi vorbit nu despre fondatorul Spotify, ci despre fondatorul unui alt business.
A venit vremea facultății, așa că Daniel s-a înscris la universitate pe care a părăsit-o după primul an deoarece era prea plictisitoare pentru el. S-a dovedit că oricum nu i-ar fi fost foarte folositoare deoarece, foarte curând a avut o idee ce i-a adus 2 milioane de dolari în cont.
Fondatorul spotify și povestea reinventării personale
La vârsta de numai 23 de ani, Daniel Ek avea o mașină Ferrari, un apartament de lux în Stockholm și primea invitații VIP la cele mai interesante evenimente din țară. Însă nu era fericit. Se simțea singur, înconjurat de oameni care nu erau interesați decât de banii lui. Din nefericire pentru el, se pare că banii nu i-au adus deloc fericirea.
Depresia l-a determinat să scape de tot și să lase în urmă acea viață. Tehnologia nu reușise să-l ghideze spre calea fericirii, așa că a căutat refugiu în a doua sa pasiune: muzica. Ek știe să cânte la chitară, la bas, la tobe, pian și armonică.
Pasiunea lui pentru muzică a început încă de când era în fașă. Cei doi bunici din partea mamei erau deja ancorați în industria muzicală: bunica sa era cântăreață de operă, iar bunicul lui era pianist de jazz. Prima sa chitară a primit-o cadou de la mama sa la vârsta de numai 5 ani.
Acum, în acea etapă a vieții sale, Daniel s-a împrietenit foarte bine cu Martin Lorentzon, director al unei companii cu care colaborase anterior prin intermediul business-ului său. Dar nici Lorentzon nu trecea prin cea mai fericită perioadă a vieții sale. Martin a renunțat la afacerile sale, a vândut tot și a încasat banii ce urmau să-l ducă într-o nouă aventură.
Daniel s-a lăsat pradă celor două pasiuni ale sale: muzica și tehnologia.
Fără nici o îndoială, leadership-ul inovativ uneori cere să ne reinventăm pe noi înșine.
Alteori, precum în cazul lui Ek și Lorentzon, reinventarea presupune o privire în interior pentru a descoperi ceea ce ne face cu adevărat fericiți. Te poate face să cauți o viață plină în locul unui portofel plin.
Spotify, de la o idee la o realitate de milioane de dolari
Era o idee absolut nebunească la vremea respectivă: milioane de cântece erau disponibile gratis, sau se puteau cumpăra la prețuri foarte mici cu abonamente premiu, exista posibilitatea de a distribui playlist-ul tău prietenilor, aveai acces 24 de ore din 24 și multe astfel de facilități. Un caz incontestabil de inovație.
Lorentzon a avut banii pentru a porni, iar lui Ek nu prea îi păsa de partea financiară. Amândoi erau în căutarea a ceva care să le ofere un alt fel de satisfacție, una mai puțin materială.
Ek a avut suficient spirit de leadership, răbdare și abilitățile necesare pentru a eticheta odiseea sa. Această mișcare a fost poate una dintre cele care au avut cel mai mare impact asupra succesului afacerii. Ideea inovativă a reușit să convingă și alte minți puternice să se alăture proiectului în calitate de investitori sau pe alte poziții.
În prezent, Spotify nu încetează să crească. Acest lucru se datorează angajamentului său de neclintit față de inovație și proactivitate. Acest caz este speță în școlile de business, iar aplicația a devenit una extrem de utilizată de către oameni de toate vârstele.
Conform statisticilor, Spotify are azi în jur de 160 de milioane de useri activi, în întreaga lume. 8 milioane de oameni plătesc pentru a-l folosi zilnic. Este, fără îndoială, o ideea de aur, extrem de solidă.