Inspiraţia din spatele celor mai cunoscute logo-uri ale unor branduri de lux
Logo-ul unui produs, serviciu sau al unei corporaţii trebuie să fie atât de bun încât să fie recunoscut cu uşurinţă numai aruncând o privire pasageră. Un director de creaţie, îmi spunea cândva că un logo trebuie să conţină în el identitatea brand-ului, chiar dacă acesta are doar un semn grafic, sau doar un simplu scris de mână.
A explora logo-urile brandurilor de lux şi inspiraţia din spatele lor înseamnă a scoate la iveală istoria consolidată de noţiunea de excelenţă. Faptul că au au rezistat de-a lungul timpului este ceva. Însă faptul că au înflorit de-a lungul anilor, este cu totul altceva. Iată care a fost inspiraţia creaţiei unor logo-uri ale celor mai cunoscute branduri de lux din lume.
Capul Medusei din logo-ul Versace
Medusa în mitologia greacă a fost o fiinţă descrisă ca o femeie hidoasă ce avea şerpi în loc de păr şi care avea puterea de a pietrifica pe oricine o privea în ochi. După ce i-a fost tăiat capul, Atena, l-a întipărit pe egida ei, folosită drept platoşă. De fapt, însăşi Atena a fost centrul intenţiilor lui Gianni Versace când a creat logo-ul casei sale de modă în 1978. Emblema Medusei aleasă de Versace a devenit un motiv iconic în modă deoarece evocă autoritate, atractivitate şi fascinaţie fatală, trei atribute de bază ale Medusei. Într-un interviu, Donatella Versace a spus că atunci când l-a întrebat pe Gianni Versace de ce a ales capul Medusei el a răspuns că s-a gândit că „oricine se îndrăgosteşte de Medusa, nu mai poate fugi de ea”.
Literele YSL
Adolphe Jean-Marie sau pur şi simplu Cassandre, un pictor de origine franceză şi ucraineană, mare designer pasionat de fonturi, a creat logo-ul Yves Saint Laurent în decembrie 1961, cu câţiva ani înainte de a se sinucide. Aşa cum unii au spus, provocarea pentru Cassandre a fost cum să îndrăznească să încalce regula nescrisă a designului şi anume să nu amesteci în acelaşi cuvânt două tipuri de caractere care, în principiu sunt incompatibile.
Spiritul extazului de la Rolls Royce
Spiritul extazului din emblema Rolls Royce, denumit şi „Emily”, „Doamna de Argint” sau „Doamna Zburătoare” a fost creat de către sculptorul englez Charles Robinson Sykes şi a fost menit să spună în mod discret povestea pasiunii secrete dintre John Walter Edward Douglas-Scott-Montagu (al doilea lord Montagu of Beaulieu şi pionier auto) şi iubita sa Eleanor Velasco Thornton care i-a servit ca model.
Caleaşca de la Hermès
Hermès a început ca un mic atelier de hamuri în Paris, dedicat pentru a servi nobililor europeni care doreau să-şi cumpere hamuri şi căpestre de lux pentru caii ce le trăgeau trăsurile.
Logo-ul Hermès reprezintă o caleaşcă regală şi un cal şi foloseşte fondul Memphis uşor modificat.
Cei doi „C” intercalaţi ai lui Chanel
Logo-ul Chanel a fost creat chiar de Coco Chanel în 1925 şi a rămas neschimbat până azi.
O poveste foarte populară spune că s-a inspirat din vitraliile unei capele din Aubazine, vitralii ce imaginau curbe intercalate, iar capela a găzduit un orfelinat unde Cococ Chanel şi-a petrecut ultimii ani ai copilăriei.
O altă legendă spune că faimoasa creatoare a văzut cei doi „C” intercalaţi la Château Crémat, castelul din Nice pe care l-a cumpărat o bună prietenă de-ale ei, Irène Bretz.
O ultimă anecdotă îl are în centru pe Boy Capel, marea dragoste a vieţii lui Chanel şi sursa business-ului şi al primului său boutique. Aşa cum scriitorul Justine Picardie sugerează ”Nu a existat un contract de business care să-i lege, la fel cum nu a existat un certificat de căsătorie; cu toate acestea ei au fost împreună la fel cum sunt cei doi „C” din logo; Chanel şi Capel; împreunaţi, dar în acelaşi timp, spate în spate.”
Tridentul din logo-ul Mserati
Fraţii Maserati s-au inspirat din statuia zeului Neptun ce se afla în piaţa centrala din Bologna, regiunea italiană unde compania Maserati a început să funcţioneze. În timp ce Mario Maserati, artist, a fost responsabil de logo-ul original, el nu a participat niciodată la designul legat de motoare sau automobile.
Monograma Louis Vuitton
Monograma Louis Vuitton a fost introdusă pentru prima dată în 1896 după ce a fost creată de către fiul lui Louis, Georges Vuitton. Descrisă ca fiind un motiv floral de inspiraţie japoneză, scopul original al monogramei a fost acela de a contracara produsele contrafăcute. A fost unul dintre primele exemple de branding în fashion. Modelul pătratelor alternative de maro şi bej a fost denumit Damier (numele franţuzesc al tablei de şah).
Căluţul de la Ferrari
Enzo Ferrari a spus povestea căluţului falnic de pe maşinile sale o singură dată: „Calul a fost pictat pe fuselajul avionului de luptă al lui Francesco Baraca, un erou aviator al Primului Război Mondial. În 1923 l-am întâlnit pe contele Enrico Baraca, tatăl eroului şi pe mama sa, contesa Paulina, care mi-au spus într-o zi: Ferarri, pune calul mândru al fiului nostru pe maşinile tale. Îţi va aduce noroc. Calul a fost şi a rămas negru, iar eu am adăugat doar galbenul canar pe fundal, care este culoarea regiunii Modena.”
Coroana Rolex
Emblema Rolex reprezintă o extensie a sloganului companiei „O coroană pentru fiecare realizare” (A Crown for Every Achievement) ce a fost folosit încă de la începuturile ei, din anul 1903. Pentru fondatorii companiei, Hans Wilsdorf şi Alfred Davis, coroana reprezintă prestigiu, victorie şi perfecţionism.
Cavalerul Prorsum Burberry
Brandul Burberry este unul dintre cele mai puternice branduri de modă britanice ce a luat fiinţă în 1856 la iniţiativa lui Thomas Burberry, un tânăr de 21 de ani ce fusese ucenicul unui postăvar.
În 1901, din nevoia de publicitate şi promovare, apare pentru prima dată logo-ul care s-a păstrat până azi, logo ce reprezintă imaginea unui cavaler ecvestru, însoţită de latinescu „prorsum” care înseamnă „înainte”. Armura cavalerului, speculează foarte mulţi, reprezintă de fapt acel material descoperit de Burberry, rezistent la apă şi patentat sub numele de gabardină, material ce se foloseşte şi azi pentru fabricarea hainelor de exterior.
Dublu G în logo Gucci
Recognoscibil instantaneu, logo-ul Gucci reprezintă iniţialele fondatorului brand-ului Guccio Gucci şi a fost creat de către fiul acestuia, Aldo în 1933. Deşi indubitabil este similar cu logo-ul Chanel, nimeni nu s-a plâns vreodată de acest lucru şi sunt recunoscute de către oricine în orice moment, probabil datorită istoriei brand-urilor.
Jucătorul de polo al lui Ralph Lauren
Ralph Lauren a creat o linie de costume de damă inspirate din stilul clasic bărbătesc în anul 1970, când a fost pentru prima dată vizibilă emblema Polo (cu doi ani înainte de apariţia tricoului clasic polo bărbătesc). Pentru a înţelege emblema, trebuie să aflăm de ce Ralph a ales numele „polo”. El era interesat să promoveze stilul de viaţă şi sportul polo ce întruchipează o lume a eleganţei şi a stilului.