Povestea Orient Express a ajuns și în România: de la Agatha Christie și misterele trenului, la epopeea luxului și o călătorie fascinantă - LIFE.ro
Mergi la conținut

Istoria Orient Express este o epopee tehnică, industrială și artistică. A fost o linie feroviară internațională de lux creată prin negocieri extraordinare cu toate statele prin care trecea. Numele acestui tren a devenit sinonim cu o călătorie luxoasă. De altfel, trenul era cunoscut pentru dotările sale luxoase și era unul dintre cele mai populare mijloace de călătorie pentru turiștii bogați, membrii familiei regale, diplomați și spioni. Iată care este, de fapt, povestea acestui tren legendar și ce se știe despre el în zilele noastre!

Trenul a traversat România. Incident neplăcut

Pe 4 iunie 2023, trenul a intrat în România pe la Curtici. Vizita legendarului tren în țara noastră s-a întâmplat mai devreme anul acesta. Trenul a făcut o oprire la Teiuș și a staționat apoi mai bine de două ore la Sinaia. Următoarea oprire a fost la București unde turiștii au fost cazați, peste noapte, la hotel. Orient Express a traversat România în călătoria sa de la Paris la Istanbul. Un bilet costă peste 17.000 de lire sterline, dar experiența este unică. În mod normal, Orient Express traversa țara noastră la final de august și început de septembrie. 

Legendarul tren a fost implicat într-un incident neplăcut în timpul călătoriei sale din septembrie 2012. Traversa România și se afla în zona Sighișoara când a fost atacat cu pietre. Trei geamuri au fost sparte atunci, iar șeful de tren a raportat incidentul la 112. 

Cum a luat naștere trenul Orient Express

Fără doar și poate, că Orient Express a fost mai mult decât un simplu tren. A devenit un tren legendar care făcea legătura între Europa și Asia și, ca atare, a fost imortalizat în ficțiune și în cinematografie. Totul a pornit de la un tânăr inginer belgian pe nume Georges Nagelmackers care, după o suferință în dragoste, a fugit în Statele Unite. Acolo avea să descopere căile ferate cu primele vagoane de dormit din lume. Întors în Europa, a realizat proiectul vieții sale: lansarea unor trenuri de lux care să ducă la Porțile Orientului. Georges Nagelmackers a fondat Compagnie Internationale des Grands Hôtels. De la Paris la Peking, de la Istanbul la Cairo, Orient-Express a călătorit prin diferite țări și a deschis pe parcurs hoteluri-palat somptuoase, transformând o simplă călătorie cu trenul într-o experiență modernă și luxoasă.

Citește și: Cum să-ți planifici vacanța perfectă – ghidul complet pentru călătorii

A fost primul tren din Europa Continentală care avea vagon-restaurant. Cușetele erau inspirate din cele construite de inginerul și industriașul american Pullman. Cele două orașe de la capetele liniei sale erau Paris și Istanbul, orașe legate la început. Până în 2007, Orient Express mai unea, într-o călătorie nocturnă, Paris cu Viena, însă ultima călătorie pe această rută a avut loc pe data de 8 iunie, 2007.

Definiția luxului și a opulenței

Simpla menționare a „Orient Express” evocă opulența și luxul. Fiind unul dintre primele trenuri de pasageri pe distanțe lungi, făcea legătura între Paris și Istanbul, poarta de intrare în Asia, misteriosul Orient (de unde și numele). După lansarea sa în Belle Epoque, traseul iconicului tren s-a schimbat în anii următori, dar, în principiu, trecea prin marile orașe europene, printre care Viena, Budapesta, București și Belgrad. 

Prima călătorie în lume

În 1883, belgianul Georges Nagelmackers a decis să organizeze prima călătorie a Orient Express. Noul tren a fost proiectat pentru a reproduce stilul trenurilor Pullman din SUA, punând accent în special pe confort și stil. Prima călătorie Orient Express a început la 5 iunie 1883, cu plecare din Paris și sosire la Viena, pe un traseu de 2.243 de kilometri. Tractat de o locomotivă cu aburi, trenul a continuat pe același traseu timp de câteva luni, înainte de a schimba ruta. 

La 4 octombrie 1883, cel mai fascinant tren din lume a plecat din Paris spre Istanbul (sau Constantinopol, cum era cunoscut pe atunci), cu 40 de pasageri la bord. A trecut prin Germania, Austria, România și Bulgaria, într-o călătorie care dus-întors a durat 7 zile. 

Cu această ocazie, geografia Europei a fost dată peste cap, iar noțiunea de călătorie pe distanțe lungi a fost complet redefinită. În următorii cincizeci de ani, Orient Express și-a consolidat poziția de cel mai bun tren de lux din lume, neegalat în ceea ce privește intriga, romantismul și eleganța.

Crimă în Orient Express

La 1 ianuarie 1934 a fost publicat romanul polițist „Crimă în Orient Express”, scris de britanica Agatha Christie. Cartea sa avea să inspire numeroase adaptări cinematografice și să alimenteze imaginația călătorilor timp de aproape un secol. În celebrul roman, călătoria cu Orient Express se transformă brusc într-una dintre cele mai interesante investigații ale lui Hercule Poirot. Noaptea, când trenul este nevoit să se oprească, deoarece șinele sunt acoperite de zăpadă, are loc o crimă. Un american este găsit fără suflare, iar ancheta care începe din acest moment se întoarce mult în timp și dezvăluie adevăruri dureroase. 

Perioada de glorie

În anii 1930, Orient Express a atins culmile succesului, cu trei servicii paralele funcționale: Orient Express (traseul clasic), Simplon Orient Express (prin Italia) și Arlberg Orient Express, care circula via Zürich și Innsbruck spre Budapesta cu vagoane de dormit, rulând de acolo spre București și Atena. Principalii clienți erau persoanele din familii regale, diplomați, nobili și oameni de afaceri.

Trenul Orient Express în prezent

În anii 1970, americanul James Sherwood, fondatorul Belmond, a cumpărat mai multe vagoane la o licitație. Până în 1982, el a restaurat – la măreția lor de odinioară – suficiente vagoane originale pentru a forma Venice Simplon-Orient Express, care funcționează și astăzi.

Trenul Veneția-Simplon, un proiect privat al companiei Belmond care folosește vagoane originale CIWL din anii 1920 și 1930, continuă să circule spre și dinspre diverse destinații din Europa, inclusiv pe ruta originală de la Paris la Istanbul. Prețurile pentru Venice Simplon-Orient-Express încep de la 2.920 £/3.600 $/3.450 € de persoană pentru o cabină dublă și de la 8.400 £/10.350 $/9.800 € de persoană pentru un Grand Suite.

Sursa foto: Depositphotos.com

Share this article

Citește mai multe


Creșterea taxelor | Ce se întâmplă cu banii de pensii ai românilor și cu investițiile la bursă
Cu investiții totale de 23,5 mld. lei pe bursă – adică aproape un sfert din banii de pensii private ai românilor – fo...
Creșterea taxelor | Biriș pune punctul pe ”i”: Pierdem miliarde din PNRR sau supărăm mediul de afaceri?
Pus în fața unui deficit bugetar scăpat de sub control, Guvernul României are în prezent de ales: crește impozitele ș...
Cum se simte oboseala cauzată de cancer. Apare aproape în toate tipurile de neoplasme avansate
Cum se simte oboseala de la cancer? Oboseala este un simptom comun al cancerelor avansate, însă acest tip de oboseală...
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu Sectorul fu...
Animalul de companie are o respirație urât mirositoare? Iată câteva cauze
Nimic nu se compară cu afecțiunea câinelui, cu excepția cazului în care animalul de companie are un caz grav de halit...
Cum dansează pe manele mireasa lui Oțil și nașa Roxana Ionescu. Ramona Olaru și Diana Munteanu, campioane și ele
Dani Oțil și Gabriela Prisăcariu au făcut cununia religioasă duminică, 30 iulie, la 2 ani de când au devenit soț și s...
Spune-le și altora