Românii se bazează pe numerar, dar sunt tot mai deschiși la soluțiile de plată digitală
Spre deosebire de locuitorii țărilor mai dezvoltate din Europa, unde plățile digitale domină piața de retail online și offline, românii încă preferă plățile cu bani cash. Plata cu cardul este preferată în special la cumpărăturile mai mari, unde manipularea numerarului devine mai complicată și o grijă în plus în materie de siguranță.
Totuși, în mod uzual, sunt folosite tot mai des și soluțiile de plată digitale larg răspândite, precum terminalele POS contactless, indică un raport care analizează evoluția plăților digitale la nivel național.
Conform Indicelui Plăților Digitale, dezvoltat de Mastercard, nivelul de cunoștințe al consumatorilor români cu privire la metodele de plată digitale înregistrează 55 de puncte din 100. Astfel, se poate spune că există un nivel de cunoștințe de bază la nivel statistic, însă potențialul de îmbunătățire a gradului de înțelegere de către utilizatori a plăților digitale este cu siguranță semnificativ.
Plățile cu cardul, opțiunea simplă și sigură
În ultimii ani, băncile și celelalte companii implicate în procesele de plăți fără cash au susținut numeroase campanii de informare și educare a publicului. În paralel, dezvoltarea internetului și a soluțiilor digitale în general a adus consumatorii de produse și servicii și mai aproape de tehnologia plăților digitale.
Simple, sigure și mereu la îndemână, acestea facilitează accesul rapid la conținutul dorit inclusiv în mediul online. De la rezervări de bilete de avion, cazare și alte servicii de turism, până la plata abonamentelor pe platforme de streaming cu filme și seriale, totul se realizează instant atunci când folosești cardul – fie el și virtual, în aplicația de mobile banking.
Similar, cardul este cel mai eficient instrument și în cazul achiziției de pe internet de servicii de divertisment precum bilete la concerte, festivaluri, spectacole culturale și alte evenimente. De asemenea, deschide o mulțime de oportunități în lumea jocurilor video – achiziții de titluri și achiziții în aplicații. La jocuri de noroc de tip cazino și pariuri sportive, transferul de bani cu cardul în contul de client și retragerea de bani înapoi pe card reprezintă cea mai simplă și rapidă metodă de plată pentru respectivele servicii de divertisment destinat publicului adult (18+).
Respectând indicațiile clare de folosire a plăților digitale, acestea vor fi 100% sigure de fiecare dată. Utilizatorii trebuie doar să acorde atenție tuturor detaliilor, să aibă grijă de datele de conectare la platformele de internet banking și să-și protejeze în sine datele sensibile asociate cardurilor. Tentativele de phishing (cele mai ingenioase fraude informatice) sunt numeroase, dar cei care știu să le recunoască sunt deplin feriți de pericole inclusiv pe internet.
Românii și plățile digitale – o relație în plină dezvoltare
Utilizatorii de servicii financiare din România consideră că plata în numerar, plata cu cardul la POS și transferul cont-la-cont sunt tipurile de tranzacții cele mai sigure și comod de utilizat. În schimb, serviciile de tip Buy Now Pay Later, plățile cu coduri QR și cu smartwatch-uri atrag reticența unei mari părți a publicului.
Realizatorii studiului mai sus menționat explică faptul că instituțiile implicate în domeniul plăților digitale au rolul de a ajuta oamenii să se familiarizeze inclusiv cu soluțiile inovatoare, pentru a crește gradul de confort în utilizare. Acest lucru se poate face prin acces la informații și implicarea în inițiative de educare, inclusiv prin a crea contexte de utilizare a cardului și a opțiunilor moderne de plată, explică cei de la MasterCard.
Toți indicatorii folosiți pentru Indicele Plăților Digitale au înregistrat îmbunătățiri în 2023 (pe baza datelor colectate anul trecut), ceea ce arată că populația din România cunoaște tot mai bine soluțiile de plată digitale și potențialul acestora în viața de zi cu zi. Generația mai tânără (18-30 ani) și cu studii superioare este deschisă la soluții mai noi, astfel că 41% folosesc portofele digitale și 24% au declarat că au plătit deja cu un smartwatch sau cu o soluție de tip cod QR.