A inventat butonul “Like” iar acum a renunţat la Facebook. De ce a făcut Justin Rosenstein asta?
„Este foarte comun pentru oameni să dezvolte lucruri cu cele mai bune intenţii care să aibă consecinţe neintenţionate, negative„, îi citează The Independent pe Justin Rosenstein, omul care a creat în 2007 funcţia “Like” pentru Facebook, şi care acum a şters aplicaţia de pe telefonul mobil.
Bărbatul în vârstă de 34 de ani a ajuns să fie convins că toate aplicaţiile pot avea efecte psihologice negative asupra oamenilor din întreaga lume. Aşa încât a renunţat, nu doar la Facebook, ci şi la Reddit şi la Snapchat. Şi-a cumpărat un iPhone nou şi şi-a rugat asistentul să creeze o funcţie care să-l împiedice să descarce orice fel de aplicaţie.
„Toată lumea este distrasă. Tot timpul„, spune Rosenstein care a ajuns să considere propria creaţie – ademenitorul „Like” de la Facebook” – un simbol al „pseudo-plăcerii”. Prin această decizie radicală de a spune „adio” oricărui fel de aplicaţii, Rosenstein atrage atenţia asupra unui aspect pe care-l consideră îngrijorător: pe lângă faptul că social media îi face pe utilizatori dependenţi influenţând sănătatea lor mintală, această preocupare din ce în ce mai mare legată de social media îi face pe oameni mai puţin deştepţii. Sunt studii care spun că folosirea aplicaţiilor limitează capacitatea de concentrare şi influenţează scăderea IQ-ului.
Un astfel de studiu, din 2016, arată, spre exemplu, că petrecerea unui timp îndelungat pe reţelele de socializare poate fi cauza unor serioase depresii. Dintre cei supuşi acestui test, tinerii care şi-au verificat în mod regulat aplicaţiile au fost de 2,7 ori mai predispuşi la depresie decât cei care au făcut-o mai rar. Este notoriu exemplul Selenei Gomez care a renunţat la Instagram pe motiv că o consuma emoţional.