Care este povestea Zalando, una dintre cele mai mari platforme de fashion din Europa, ajunsă acum şi în România
Amatorii de produse de îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii au primit cu bucurie vestea lansării şi pe piaţa din România a uneia dintre cele mai mari platforme online de fashion şi lifestyle din Europa, Zalando. Compania germană lansată cu doar câteva zile înainte de izbucnirea crizei financiare din 2008 este acum una dintre cele mai puternice de pe continent, iar fondatorii săi cred că succesul stă şi în faptul că ei sunt mereu prezenţi acolo şi ştiu procesul de la A la Z.
Povestea Zalando, pornită de la un articol de ziar
Fondată la Berlin, în 2008, Zalando a pornit în primă fază ca o platformă online de vânzări de încălţăminte. Ideea a aparţinut unor prieteni şi foşti colegi de facultate, Robert Gentz şi David Schneider, iar feedback-ul primit din partea celor din jur nu a fost tocmai cel aşteptat.
Să comanzi pantofi de pe internet? N-o să meargă niciodată.
Cu doar un an în urmă Robert Gentz era în vacanţă în Guatemala când a citit un articol despre preluarea unui site de către o companie pentru suma de 85 de milioane de dolari. După ce a trecut peste şocul proporţiei tranzacţiei i-a rămas în cap o întrebare de care nu reuşea să mai scape: cum poate valora un simplu site atât de mult?
Şi a decis că vrea să pună şi el bazele unei companii online. Avea 23 de ani, o diplomă în Management şi internship-uri la 2 firme de top şi un prieten cu aceeaşi viziune, David Schneider. În câteva luni au fondat Unibicate, o reţea socială pentru universităţi din Mexico, Argentina şi Chile. Cei mai mulţi potenţiali investitori le-au spus că povestea lor e sortită eşecului şi aşa a şi fost. Programatorii erau greu de găsit, banii tot mai puţini, aşa că după alte câteva luni au închis firma.
Erau deja 8 luni de când nu mai aveau nicio formă de venit, iar lucrurile nu arătau deloc bine. Nu mai aveau bani nici de bilete de avion ca să se întoarcă acasă, în Europa. S-au întors la unul dintre investitorii cu care discutaseră pentru proiectul lor, dar îi refuzase, Oliver Samwer, iar acesta a fost de acord să le plătească biletele de avion cu condiţia să lucreze pentru compania lui, o platformă ce se ocupa cu compararea preţurilor diverselor produse.
Eşecul nu le-a scos însă din cap ideea unui business online. Au căutat să afle unde greşiseră şi să se reorienteze spre altceva.
Mi-a fost clar că nu trebuia să mai încercăm să creăm o nouă reţea socială. Era o afacere imprevizibilă şi greu de crescut.
Robert Gentz
Aşa a apărut ideea unui magazin online de încălţăminte, inspirat de unul din Statele Unite, cumpărat ceva mai târziu de Amazon. Nici acum n-au fost prea mulţi care să-i încurajeze. Diferenţa a fost în atitudinea lui Alexander Samwer, fratele mai mic al lui Oliver Samwer, care a văzut oportunitatea din ideea lor şi a decis să investească în proiect: 50.000 de euro şi acces la programatori ai companiei fondată de cei 3 fraţi Samwer, Rocket Internet.
Au testat piaţa cu un magazin online cu papuci.
Eram mereu atât de fericiţi când ne suna un client. Puteam să-l întrebăm ce merge bine pe site şi ce nu.
Robert Gentz
În toamna lui 2008 îşi mutau sediul într-un apartament micuţ din centrul Berlinului şi fondau, oficial, Zalando. Aici erau birourile, tot aici era şi depozitul. Părea că lucrurile se aşează în sfârşit, însă în câteva zile a început celebra criză economică care şi-a făcut simţite efectele mulţi ani de la acel moment. Afacerea lor a mers în pierdere şi cu toate astea, în 2010, au reuşit să îl convingă să li se alăture pe un alt fost coleg de facultate, Rubin Ritter, care devenea astfel cel de-al treilea membru al Consiliului de Administraţie.
Cei 3 parteneri lucrau acum cot la cot. Numerele lor de telefon deveniseră numerele la care se preluau comenzile sau se rezolvau diversele probleme apărute în rândurile clienţilor. Ei împachetau, ei duceau coletele la poştă. Secretul afacerii – ofereau livrare gratuită şi până la 100 de zile drept de returnare a produselor, iar clienţii apreciau asta. Atât de mult încât în scurt timp au început să mărească echipa şi au fost nevoiţi să îşi mute sediul într-un spaţiu mai generos.
Succesul din Germania i-a încurajat să se extindă şi pe alte pieţe. Austria şi Elveţia au fost primele, iar Olanda a fost prima ţară în care ajungeau şi unde nu se vorbea germana. Tot Olanda le-a adus şi o lecţie valoroasă în ceea ce priveşte publicitatea. Reclama care prinsese excelent la publicul german, „Scream with joy – Ţipă de bucurie” în Olanda a fost premiată de 2 ori drept cea mai enervantă.
Aşa au învăţat să adapteze serviciile de marketing şi comunicare specificului fiecărei pieţe în parte. Şi a funcţionat. Le-a luat 6 ani să intre pe profit, dar acum sunt prezenţi în 25 de ţări din Europa şi numai anul trecut au avut vânzări de peste 10 miliarde de euro, în creştere cu 30% faţă de 2020. Zalando are 17.000 de angajaţi şi un profit net de 250 de milioane de euro. Pe platforma din România sunt disponibile acum peste 350.000 de produse de la mai bine de 1.700 de branduri.