Cătălin Manea este proprietarul şi dezvoltatorul MotorPark România, cel mai nou circuit de viteză auto-moto din Sud-Estul Europei şi singurul de la noi din ţară. Aici se desfăşoară Cupa Moto RC sau Campionatul Internaţional de Anduranţă, aici se pregătesc pentru circuit unii dintre cei mai buni piloţi din circuit. Am fost curioşi să aflăm cum se naşte pasiunea pentru motoare, pentru viteză, pentru adrenalină…
Cum s-a născut pasiunea dvs. pentru acest domeniu?
Pasiunea s-a născut odată cu mine. De mic făceam curse cu maşinuţa Moskvich cu pedale, cu biciclete şi cam cu orice prindeam. La 12 ani, cu un prieten de 14 ani, am „luat” maşina surorii lui şi ne-am plimbat până am consumat jumătate de rezervor. În cele din urmă, după curse nebune prin Bucureşti, ne-au oprit taximetriştii în parcarea Ateneului Român…
Cum s-a transformat dintr-o pasiune în business?
Întotdeauna am considerat că banii pot fi cheltuiţi pe lucruri mai importante decât motociclismul. Faimosul „2% din impozitul pe venit” eu îl dau la un cămin de copii şi o organizaţie caritabilă care ajută copiii cu autism. Şi atunci, pentru pasiune, a trebuit să creez un sistem care să se autosusţină. Nu se autosusţine încă, dar vom ajunge şi acolo. Sportul este într-o creştere evidentă, iar afacerile conexe au luat avânt, astfel încât sunt „pasionaţi” care s-au lăsat de munca lor zilnică şi acum se ocupă doar de motociclism şi o duc mai bine decât atunci când lucrau la multinaţionale.
Dincolo de viteză şi adrenalină vorbim despre multe ore de antrenament. Ce vă place cel mai tare la acest sport?
Orele de antrenament nu sunt, din păcate, atât de multe. Sper la un moment dat să pot şi eu să mă ocup mai mult de familie şi pasiuni, dar încă nu am ajuns la acel moment.
O zi de competiţie moto oferă ce primeşti într-o săptămână de concediu. Adrenalina şi concentrarea te forţează să nu te mai gândeşti la altceva, şi acest lucru este foarte relaxant. Şi, dacă reuşeşti să ai şi ceva performanţe personale, ai şi o împlinire plăcută. Oricum, eu nu am văzut oameni să plece supăraţi după o etapă moto, chiar dacă s-a întâmplat să şi cadă în acea etapă.
Există un anume model de motor la care visaţi? Care este acela?
Acum merg pe BMW S1000RR. Este un model de motocicletă care îmi dă foarte multe satisfacţii. Nu visez la un anume model, dar mi-ar plăcea să încerc la un moment dat o motocicletă pregătită pentru „mondiale”… Dar vom vedea, poate la un moment dat vom pregăti chiar noi, în Romania, un astfel de motor.
Care sunt următorii paşi în pasiunea dvs. pentru motoare?
În viitorul apropiat trebuie să ducem circuitul MotorPark România la un nivel cât mai apropiat de cele din Vestul Europei, şi să creăm structurile, echipele etc. care să poată promova şi ajuta sportivii spre performanţă. Începând cu 2018, Moto RC, cel mai important campionat românesc de motociclism, va avea şi o şcoală moto, pentru cei care doresc să înveţe să-şi stăpânească motocicletele. Din păcate, la şcolile moto pentru carnetul de conducere, oamenii învaţă cât să obţină permisul de conducere, dar sunt total nepregătiţi pentru a stăpâni o motocicletă de 100+ de cai putere (până la 210CP).
Aţi văzut câte accidente sunt în trafic cu motociclete, multe dintre ele soldate cu decese. Este absolut necesar să educăm şoferii pentru a conştientiza că sunt şi motociclişti pe stradă şi să educăm motocicliştii să se comporte civilizat, fără a surprinde partenerii de trafic cu viraje bruşte sau cu viteză între coloanele de la semafor. Îi invităm la MotorPark pe cei care cred că au abilităţi de pilot să şi le testeze, eventual să le îmbunătăţească. Acestea nu sunt pentru stradă, ci pentru circuit. Iar circuitul este cel mai sigur loc pentru „a te da” cu o motocicletă. Cel mai sigur pentru pilot, vreau să spun.
Ce alte pasiuni mai aveţi?
De pasiuni nu duc lipsă… Muzica, în special chitara, este o altă pasiune la care spun eu că mă şi pricep… Apoi, îmi place să creez sisteme care să funcţioneze singure, pentru că nu prea-mi place munca fizică. În orice privinţă încerc să automatizez, să funcţioneze cu implicare umană, şi mai ales a mea, cât mai mică. Nu am urmărit niciodată câştigurile mari, ci pe cele sigure.
Acest articol face parte din campania LIFE is Passion în care vom arăta ce înseamnă cu adevărat să-ţi cultivi pasiunile. Campania se va încheia cu evenimentul LIFE is Passion în care pasiunile se vor materializa în experienţe pentru vizitatori.
LIFE is Passion se deschide pe data de 24 noiembrie cu un eveniment privat în vila Qreator by IQOS şi tot acolo va putea fi vizitată de publicul larg pe data de 25 noiembrie, între orele 10.00 şi 21.00.