Ce locuri de muncă de acasă sunt pe piața muncii și care sunt avantajele lor
Până de curând nu erau prea mulți ce căutau locuri de muncă de acasă. În principal era vorba de mame cu copii mici, care preferau să rămână cât mai aproape de ei sau de persoane pentru care, din varii motive, deplasarea presupunea prea multe probleme. Pentru cei mai mulți locul de muncă nu reprezintă doar locul de unde iau niște bani, ci și locul în care întâlnesc alți oameni, fac schimb de idei, râd sau au discuții în contradicție, e locul în care ajung uneori să petreacă mai mult timp decât petrec acasă. Sau mai bine spus, era.
Munca de acasă – Avantaje și dezavantaje
Pandemia a schimbat radical modul în care e privită munca de acasă, și aici mă refer atât la angajați, cât și la angajatori. Primii au descoperit că-și pot face munca la fel de bine fără să mai petreacă ore interminabile în trafic, fără să mai cheltuie mai mult decât își planificaseră pe mâncare și gustări, benzină sau abonament la metrou, haine și încălțăminte, dar și cu mai puține discuții ineficiente. Angajatorii, la rândul lor, au văzut că lucrurile nu sunt atât de negre pe cât și-ar fi imaginat dacă oamenii nu sunt prezenți la birou în timpul programului și că cei care munceau bine înainte, o fac la fel de bine și de acasă, poate chiar mai bine. În plus, cel puțin la nivel teoretic, stresul este mai mic. Asta dacă nu ai copii prin preajmă și o garsonieră în care trebuie să vă găsiți cu toții locul. Și pentru că tot a venit vorba de familie, nu e deloc de neglijat faptul că ești mai aproape de membrii ei și crește timpul pe care li-l poți dedica în comparație cu momentele în care plecai de la job la 6 seara și în cazul fericit erai acasă la 7.
Așa se face că ultima perioadă a făcut să crească și cererea, dar și oferta pentru locuri de muncă de acasă. Sigur că rămân încă o mulțime de joburi care nu se pot muta acasă oricât și-ar dori cineva, și aici vorbim printre altele de producție, transport public, construcții, sănătate, HoReCa sau chiar partea de front-office din instituțiile bancare. Există însă și destule joburi care se pot face din fața laptopului, de acasă, fără să mai necesite drumul la un birou. E adevărat, România a fost și rămâne pe locurile codașe în ceea ce privește munca de la domiciliu. În timp ce în state precum Țările de Jos, Luxemburg și Finlanda vorbim de procente de 14%, 12,7%, respectiv 12,3%, la începutul pandemiei în România erau doar 0.4% angajați care își executau activitățile de acasă.
Există, în mod evident, și dezavantaje în munca de acasă. Unul dintre ele este cel pe care îl menționam mai sus – un spațiu prea mic și prea mulți membri în el pot constitui o provocare pentru cel care rămâne să lucreze de acasă. Riscul ca, având biroul acasă, să nu mai respecți programul de lucru și să reduci considerabil timpul liber. Sigur, în egală măsură există riscul, pentru unii, să nu se poată concentra în mediul de acasă și să se lase distrași de alte lucruri precum vasele din chiuvetă, rufele ce trebuie puse la spălat sau noul sezon din Crown, pe Netflix. Lipsa de socializare poate și ea să își pună amprenta asupra psihicului angajatului rămas acasă.
Ce locuri de muncă de acasă poți găsi
Lucrurile s-au schimbat radical din momentul declarării pandemiei de coronavirus și pare că va fi nevoie de o restructurare pe termen lung în ceea ce privește acest subiect. Angajații din IT par primii avantajați la acest capitol, cei mai mulți dintre aceștia neavând nevoie de prezență fizică la un birou ca să își poată duce proiectele la bun sfârșit. Nici designerii web nu au vreo piedică în munca de la domiciliu, la fel de liniștiți din acest punct de vedere fiind și cei care se ocupă cu administrarea de site-uri sau bloguri. În aceeași categorie intră și traducătorii, redactorii sau editorii din presa scrisă sau online, copywriterii și content writerii, precum și specialiștii în Social Media.
Angajații din call-center-uri și chiar agenții de vânzări pot și ei să își coordoneze activitatea de acasă, iar magazinele online pot funcționa și ele în același sistem. Psihologii și-au mutat și ei activitatea în mediul online, ședințele de terapie fiind efectuate prin intermediul programelor de întâlniri video, proiectanții pot lucra și ei fără să mai meargă la birou, la fel și consultanții în accesarea de fonduri europene. De voie, de nevoie, și cursurile de tot felul s-au mutat în mediul virtual, așa că profesorii și coach-ii își desfășoară activitatea tot prin intermediul întâlnirilor în mediul online. Specialiștii în marketing, brokerii de asigurări, specialiștii în comunicare sunt și ei pe lista celor care pot lucra fără să mai ajungă la birou.