Căutare

Share this article

Nu o dată l-am auzit pe primarul ales al Bucureștiului, Nicușor Dan, vorbind despre specialistul american cu care vrea să lucreze pentru fluidizarea traficului din Capitală, motiv pentru care ne-am întrebat cu toții cine este Mihai Horodniceanu.

Când vorbesc despre el, americanii îi spun Dr. H, deoarece poartă titlul de doctor inginer. Apropiații și colegii de birou îi spun Michael, dar asta pentru că le este mai ușor să-i pronunțe acest nume englezesc, nu pentru că nu ar ști că poartă unul românesc. Dimpotrivă, Mihai Horodniceanu se mândrește tot timpul cu originile sale, motiv pentru care nici după 50 de ani de când a emigrat din România nu a uitat limba țării în care s-a născut.

Foto: Gândul

Dar cine este Mihai Horodniceanu și cum a ajuns să i se spună Michael?

Cu câteva zile înainte de sfârșitul celui de-al doilea Război Mondia, pe 4 august, se năștea la București, într-o familie de evrei, Mihai Horodniceanu. Până la vârsta de 16 ani a crescut ca un adevărat român, a urmat școlile românești și cursurile liceului Caragiale. La vârsta de 16 ani, împreună cu familia, a emigrat în Israel. Aici și-a continuat studiile în domeniul tehnic, marea sa pasiune și a absolvit facultatea de inginerie Civilă la Technion Israeli Institute of Technology.

Viața sau soarta au făcut ca lucrurile să ia o altă turnură pentru el, astfel încât nu avea să-și facă meseria nici în țara mamă, nici în țara adoptivă. La scurt timp după absolvire a emigrat, tot împreună cu familia, în Statele Unite ale Americii. Era începutul anilor ’70 când familia Horodniceanu se stabilea în America, iar Mihai se înscria la Columbia University care îl aștepta cu porțile deschise pentru a-și continua studiile. La finalul anilor de studiu, Mihai Horodniceanu obținea un Master degree în Management, iar ulterior un doctorat în Ingineria și Planificarea Transporturilor la NYU Polytechnic.

Cine este Mihai Horodniceanu și cum a ajuns să fie „tăticul” metroului din New York?

Cu puțin timp înainte de finalizarea studiilor doctorale, Mihai Horodniceanu a fondat grupul Urbitran, al cărui CEO a fost din 1980 până în 1986. A renunțat la această poziție după ce a fost numit director al departamentului Trafic din cadrul Primăriei New York.

Din 2008 s-a aflat în funcția de președinte al MTA Capital (divizia de construcții și infrastructură a metropolitan Transportation Autority). Din această poziție a prezentat presei locale cel mai mare proiect de infrastructură pentru transportul în comun pe care l-a văzut vreodată orașul New York.

Foto: fanatik.ro

“Denumirea înseamnă pur şi simplu că realizăm conexiunea magistralei Long Island cu Estul Manhattanului. Este în prezent cel mai mare proiect de tranzit aflat în desfăşurare în Statele Unite!”, își începea el prezentarea. Proiectul a debutat în anul 2007 și are ca termen de finalizare anul 2022.

Planul este de extindere și redirecționare a magistralei de cale ferată care face legătura între Long Island și Manhattan, chiar sub Grand Central Terminal, cea mai tranzitată stație feroviară și de metrou din New York.

Cine este Mihai Horodniceanu și ce poate face pentru București?

Ultima dată a fost în România în urmă cu trei ani. Nelly Năstase a organizat un zoom meeting cu Nicușor Dan, în urma căreia primarul ales al Bucureștiului i-a cerut ajutorul și sfaturile pentru a fluidiza traficul din Capitală. Recent, cu puțin timp înainte de alegerile locale, Nicușor Dan, în plină campanie electorală spunea cine este Mihai Horodniceanu și ne asigura că acesta și-a oferit ajutorul pro bono pentru a-l consilia în problema traficului sufocant din București.

„Nicușor mi-a trimis un raport pe care l-am studiat și din care am înțeles că și în București se poate aplica același sistem ca și la New York. Soluțiile problemelor transportului bucureștean sunt complexe și vor necesita o aprofundare detaliată a specificului de transport general și local. Pe moment, înainte de a da soluții specifice am nevoie să mă documentez și să aprofundez problemele generale și locale ale Bucureștiului. Îmi este clar că va fi necesară rezolvarea problemelor prin schimbări ale traficului, al urbanisticei și regiei de transport înainte de a face și implementa schimbări a infrastructuri care vor necesita investiți semnificative”, a declarat Dr. H pentru LIFE.ro.

Foto: Gândul

Vă anunț că în echipa de experți cu care vom lucra la Primăria Capitalei, după 27 septembrie o să vină o personalitate mondială a transportului public, domnul Michael Horodniceanu, de origine română, a studiat la Liceul Caragiale. A acceptat să fie consilierul primarului general pentru chestiuni de trafic”, a transmis Nicușor Dan.

Conform unui studiu, Bucureștiul este orașul european cu cel mai înfiorător trafic. Șoferii din Capitală petrec cu până la 90 % mai mult timp la volan la fiecare 30 de minute de condus în orele de vârf din cursul dimineţii și serii. Între timp, Bucureștiul are congestii de trafic mai mari ca în Mumbai, cel mai aglomerat oraş din lume, Mexico City, Istanbul, New Delhi, Bangkok, sau New York.

La ultima sa vizită, Mihai Horodniceanu spunea că planul său pentru New York se poate aplica și în București, însă este nevoie de mulți bani, bani pentru care Nicușor Dan nu se plânge deocamdată că nu i-ar avea. Așa că nu putem decât să sperăm că în următorii patru ani capitala noastră va deveni un oraș respirabil.

Până una alta, deși are 76 de ani, Mihai Horodniceanu spune că nu se gândește la pensie deoarece mai are multe de făcut și i se pare important să-și aducă contribuția pentru societate.

Un singur regret are și anume că fiii lui nu vorbesc românește. Dar și o speranță: nepoata sa, în vârsta de 13 ani cunoaște câteva cuvinte și chiar i-a cântat „Mulți ani trăiască!” la ultima aniversare. Mai spune că atâta vreme cât au trait părinții lui, împreună au vorbit doar românește, însă acum o face doar cu foști colegi și prieteni, pe unii dintre ei nemaivăzându-i de câteva decenii.

Mihai Horodniceanu vorbește alte trei limbi, gândește în engleză, dar tot timpul calculează în română.

read
next
promoted
articles
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO