Este la facultate, dar studiile se îmbină armonios cu motorsportul. Și nu, nu e vorba despre un tânăr, ci o tânără pe nume Patricia Sîrbu-Mărculeț. În copilărie, când se difuza Formula 1, era partenera perfectă a tatălui său. La 15 ani a gustat din prima experiență, iar de atunci acest sport cu motor puternic și hotărâtor a devenit bucată din ea.
Tipic fetelor, a făcut și dans și gimnastică ritmică, dar nu la nivelul de a obține titluri, premii sau cupe. A practicat pentru dezvoltarea sa armonioasă. În schimb, acest sport o satisface pe deplin și îi va rămâne fidelă. La 15 ani, când a început să meargă la braț cu motorsportul, a învățat să aibă nervi puternici și să-și exerseze mușchiul adrenalinei și al vitezei. Acum, însă, îi dăm cuvântul!
Patricia la concurs
Patricia Sîrbu-Mărculeț: „Pasiune pentru domeniul auto și pentru mașini pot spune că am avut de mică”
Patricia, te salut cu drag! Unde te găsesc în această perioadă?
Bună ziua, mulțumesc frumos pentru această oportunitate! Momentan sunt în vacanța de vară, dar munca nu se oprește niciodată. Pe lângă activitatea mea competițională, în aceste luni de vară sunt în practică la AutoBias, un dealership auto situat lângă București — locul ideal pentru achiziția unei noi mașini. Această practică îmbină perfect domeniul meu de studiu de la facultate, adică Inginerie Mecanică și Management, cu pasiunea mea pentru mașini.
Cum arată viața unei tinere care face motorsport?
Viața mea este tot timpul împărțită: fie că sunt la facultate, prinsă cu un proiect, o temă sau chiar învățând pentru un examen, fie mă pregătesc pentru următoarea competiție și sunt la circuit — tot timpul este ceva trecut pe lista de „to do”.
De fapt, hai să o luăm cu începutul! Când ai descoperit că ai o pasiune, o înclinație spre acest sport?
Pasiune pentru domeniul auto și pentru mașini pot spune că am avut de mică. Este ceva moștenit de la tatăl meu, care activează profesional în acest domeniu. Amintindu-mi de copilărie, pot spune că am avut mereu o atracție către această lume, deși, poate, la momentul respectiv nu o înțelegeam pe deplin.
Patricia Sîrbu-Mărculeț: „Nu m-am jucat cu păpuși deloc”
De obicei, fetițele se joacă cu păpușile, merg la dans, la balet, dar tu dezminți acest crez. Ai trecut și prin etapa asta? Ce-mi poți spune?
Haha, foarte adevărat. Din activitățile enumerate mai sus, mă regăsesc parțial. Când eram mică, nu m-am jucat cu păpuși chiar deloc — nu a fost ceva ce mi-a captat atenția. Întotdeauna am preferat alte jucării, printre care și mașinuțele 🙂 Am mers la dansuri și mi-a plăcut foarte mult, așa că o parte din mine tot a trecut prin această etapă.
Patricia la antrenamente
Ce se spunea sau se spune la școală despre tine, Patricia? Câți ani ai, de fapt?
În liceu, toți elevii și profesorii ne știam foarte bine între noi, fiind destul de puțini și toată lumea știa că eu sunt „fata cu mașinile”. Erau persoane care au înțeles această pasiune a mea și apreciau activitatea mea competițională și rezultatele pe care le aveam, și altele care nu aveau această deschidere, dar nu am avut niciodată probleme din această cauză. La facultate. însă, lucrurile s-au schimbat, în sensul în care relația student–profesor este foarte diferită de cea elev–profesor, fiind mai rece și mai profesională. Colegii de facultate sunt interesați și mai vorbim câteodată despre asta.
Consideri că te aliniezi cu băieții?
Din perspectiva pasiunii pentru mașini și curse, da — este un subiect comun de discuție. În alte aspecte sau discuții pe alte subiecte, nu întotdeauna se aliniază părerile.
Ce părere au profesorii? Sunt înțelegători cu tine, având în vedere că în timpul anului școlar lipsești de la ore pentru că ești la campionate?
În liceu, la început nu au înțeles foarte clar și nu toți profesorii au fost înțelegători, dar pe parcurs au observat că activitatea competițională nu îmi afectează parcursul școlar, așa că mai închideau câte un ochi când mai lipseam sau eram obosită după un weekend de curse. La facultate nu mai acordă nimeni atenție — motivul absenței nu este relevant, ceea ce uneori a complicat lucrurile, dar am găsit tot timpul o rezolvare.
Patricia Sîrbu-Mărculeț: „Am practicat dansuri sportive și gimnastică ritmică, dar nu am continuat până la un nivel competițional înalt”
Sportul este frumos, dar te și costă. Îți mănâncă timp, poate prieteniile se rup, sau plăcerile vârstei le poți face mai puțin în gașcă. Tu cum resimți?
Da, este adevărat. Poate nu am mereu timp de ieșiri și excursii, pentru că am un program mai încărcat, dar tot timpul încerc să găsesc un echilibru. Cu timpul, prietenii mei s-au obișnuit cu stilul meu de viață și înțeleg când sunt ocupată.
Patricia, locul I
Cum reușești să oferi atenție și școlii/studiilor și sportului? Nu știu dacă e vreun secret, dar e vorba de disciplină?
Este vorba doar despre echilibru și despre a stabili niște priorități foarte clare. Învățătura este foarte importantă pentru mine, așa că nu am dat-o la o parte pentru curse. Aș zice că cele două coexistă armonios.
Da, am practicat dansuri sportive și gimnastică ritmică, dar nu am continuat până la un nivel competițional înalt. A fost pentru dezvoltarea mea personală armonioasă.
Cine a stat în spatele deciziei tale de a rămâne fidelă motorsportului sau a fost o dorință proprie?
A fost în primul rând o dorință proprie, iar apoi a fost sprijinul enorm și ajutorul din partea părinților mei, fără de care cariera mea nu ar fi fost posibilă.
Cât de mult te-a ajutat să crești?
Categoric m-am maturizat din anumite puncte de vedere. De exemplu, la 15 ani deja mă ocupam de obținerea sponsorizărilor și am învățat elemente de contabilitate minimă. De asemenea, este vorba despre mediul și persoanele din jurul meu, din lumea curselor. Prin interacțiunea repetată cu persoane mai în vârstă decât mine, am învățat cum se desfășoară lucrurile în „lumea adulților”.
Patricia Sîrbu-Mărculeț: „Peste iarnă s-a născut prima noastră mașină de curse: un Renault Clio”
Știu că mamele, de fel, sunt mai sensibile și mult mai grijulii. Cum a îmbrățișat mama ta decizia de a te urca într-o mașină de curse?
Știu că avea emoții foarte mari la început — și are și acum când sunt pe circuit — dar cred că, cu timpul, s-a obișnuit cu sentimentul. De asemenea, mașina mea este una de campionat european, construită la cele mai înalte standarde când vine vorba despre siguranță, așa că poate fi mai liniștită din acest punct de vedere. Chiar dacă avea emoții sau îi era câteodată și frică, cred, întotdeauna m-a susținut și încurajat și nu a existat niciodată o interdicție sau ceva de tipul acesta.
Acum, ea mai zice ceva?
Acum sunt în al 7-lea sezon de curse, deci s-a obișnuit cu sentimentul — sau cel puțin nu îmi arată mie. În continuare este, alături de tatăl meu, susținătorul meu numărul 1.
Apropo de amintiri cu familia, îți aduci aminte prima experiență cu ei de la un concurs?
Îmi amintesc de când eram mică și se uita tata duminica la Formula 1, dar prima dată când am fost la o competiție a fost când aveam 15 ani. Acela a fost momentul în care tatăl meu s-a decis că vreau să particip la curse, și în următoarele luni — adică peste iarnă — s-a născut prima noastră mașină de curse: un Renault Clio.
Patricia Sîebu-Mărculeț: „Cel mai mult mi-aș dori să particip în Campionatul European Suzuki Swift Cup”
Ai umblat după titluri, după faimă, după onoruri sau au venit odată cu munca și antrenamentele?
Nu pot spune că am intrat în acest sport pentru rezultate, pentru că, sincer vorbind, nu am crezut la început că voi ajunge să câștig. Totul a început ca un hobby. Prin muncă, experiență și antrenamente au venit ulterior și rezultatele.
Patricia la volan
Apropo de ele, unde le faci? Există piste „corecte” la noi?
La ora actuală, în România există două circuite de viteză. Unul dintre ele se află foarte aproape de București, mai exact lângă Urziceni, iar al doilea se află lângă Târgu Mureș. Ambele circuite sunt foarte bune, competițiile la care particip eu se desfășoară pe acestea. Tot timpul sunt proiecte în derulare pentru a le îmbunătăți.
Care este punctul cel mai înalt unde vrei să ajungi, Patricia?
Cel mai mult mi-aș dori să particip în Campionatul European Suzuki Swift Cup. Mașina mea a fost construită special pentru această competiție — ba chiar a câștigat titlul în 2016. Mașina este în continuare pregătită pentru această competiție, nefiind făcută nicio modificare la ea tocmai pentru a fi în continuare eligibilă.