Cum arată Dacia Spring, primul model electric al mărcii de la Mioveni, dar produs în China
Acum 30 de ani românii, posesori de Dacii, încă înlocuiau cureaua de transmisie, când se rupea, cu o pereche de ciorapi de damă şi majoritatea reparaţiilor le făceau în parcarea din faţa blocului, eventual cu ajutorul unui vecin mai priceput. Puţini şi-ar fi imaginat vreodată că vor ajunge ca în 2020 să vadă ieşind pe poarta fabricii de la Mioveni o maşină electrică. Ce-i drept, nici nu iese de la Mioveni, pentru că este fabricată în China, dar este Dacia şi este electrică. Dacia Spring a văzut lumina zilei anul acesta şi a fost catalogată drept primul vehicul electric accesibil din Europa, deşi preţul, teoretic, este păstrat secret până la lansarea campaniei de rezervări din primăvara lui 2021.
Pentru că pandemia de coronavirus ţine şi saloanele auto internaţionale închise, nici lansările de automobile nu mai sunt ce-au fost odată. Nu mai ajungi momentan să te aşezi la volan, să vezi cât de comod e scaunul sau să asculţi cum toarce motorul. Sau cum nu toarce, în cazul maşinilor electrice. Aşa că Dacia Spring a avut parte de o lansare tipică pentru zilele pe care le trăim – a fost prezentată în cadrul unui eveniment online, organizat în Franţa.
La nivel estetic, pozele spun destule. Practic, nu a inventat nimeni apa caldă şi nici nu i s-a făcut vreun lifting deosebit, păstrându-se alura de Dacie şi pentru noul model. Este însă de menţionat faptul că Springul nu are 5 locuri, ca modelele clasice, ci doar 4. Există şi versiunea Cargo, fără banchetă în partea din spate, astfel încât se poate transforma într-o maşină potrivită pentru livrări în oraş. Această variantă are un volum de 800 de litri şi o limită maximă de 325 de kilograme.
Dacia Spring vine cu o baterie de 26,8 kWh ce asigură o autonomie de 225 de kilometri şi poate fi încărcată acasă, la 230 V sau la staţiile publice cu putere mai mare. Durează mai puţin de o oră să ajungă la 80% bateria dacă este încărcată la o staţie cu curent continuu de 30 kW, 4 ore şi jumătate pentru o încărcare de 100% la un wall-box de 7,4 kW şi aproximativ 8 ore şi jumătate la un wall-box de 3,7 kW. La casă, la o priză clasică, încărcarea totală durează până la 14 ore. Bateria va fi garantată timp de 8 ani sau 120.000 de kilometri.
Motorul are 45 CP, cu viteză maximă de 125 km/h sau 100 km/h în modul ECO. În ceea ce priveşte sistemele de siguranţă, Dacia Spring are limitator de viteză, ABS, ESP, 6 airbag-uri, precum şi AEB, frânarea automată de urgenţă, activă de la 7 km/h în sus. Ca dotare opţională vine sistemul de asistenţă la parcare, cu senzori cu ultrasunete pe bara din spate şi o cameră video pentru marşarier.
Dacia Spring va apărea pe şosele abia din primăvara anului viitor şi doar în flotele companiilor de car-sharing. Abia din toamnă electrica de la Dacia va ajunge şi la persoane fizice sau juridice, dar care nu fac parte din zona de car-sharing. Chiar şi pentru pre-comenzi doritorii mai au ceva de aşteptat, listele deschizându-se abia din martie 2021, aşa că în acest moment Dacia Spring nu reprezintă o variantă bună pentru nerăbdători. S-ar putea dovedi însă o variantă bună pentru cei care-şi doresc o maşină electrică la preţuri mai mici decât au acum cele mai multe astfel de autovehicule. Deşi producătorul nu a anunţat încă un preţ oficial se pare că Dacia Spring va costa undeva între 17.000 şi 20.000 de euro, iar cum cele mai multe ţări europene suportă o parte bună din costuri, cei care şi-o doresc ar putea ajunge să plătească mai puţin de 10.000 de euro pentru ea.
Trei versiuni vor fi disponibile de anul viitor: una dedicată companiilor de car-sharing, una cargo şi una cu echipări superioare, pentru clienţii individuali. Indiferent de model, Dacia Spring va avea în interior un ecran cu o diagonală de 3,5 inch ce suportă sistemul de recunoaştere vocală de la Google sau Apple. Clienţii pot opta însă pentru o variantă superioară, un sistem multimedia Media Nav cu ecran touch şi diagonală de 7 inch, sistem de navigaţie, bluetooth şi port USB, compatibil cu Android Auto şi Apple CarPlay.
Primul model electric al Dacia a venit la pachet şi cu o serie de nemulţumiri, care însă nu au legătură cu dotările sau funcţionalitatea maşinii. Sindicaliştii Renault din Franţa sunt supăraţi de faptul că autoturismul este fabricat în China. Sperau ca prin fabricarea acestuia în Hexagon să se creeze mai multe locuri de muncă şi să fie un plus pentru economia ţării. La o scară mult mai mică, acelaşi gen de nemulţumiri a apărut răzleţ în rândul potenţialilor clienţi din România, care spun că şi-ar fi dorit ca producţia de Spring să sprijine industria autohtonă. Reprezentanţii Renault au explicat însă că în China costurile de producţie sunt mult mai mici, mai ales prin prisma faptului că industria de acolo este deja dezvoltată în această zonă şi doar aşa pot păstra preţul scăzut pe care îl doresc pentru Dacia Spring.