Căutare

Share this article

Serviciile pentru închirierea unei mașini prin intermediul unei aplicații pentru mobil sunt folosite de ani buni în Occident, iar în ultima perioadă tind să aibă tot mai mult succes și pe la noi. Deși românii sunt obișnuiți să dețină lucrul pe care îl folosesc, fie că vorbim de casă, fie că vorbim de mașină, car-sharing-ul devine tot mai popular de la o vreme. Ce-i drept, nu e rău deloc când te gândești că te poți bucura de toate beneficiile unui autoturism fără să-ți mai bați capul cu banii pentru cumpărarea lui, locul de parcare din fața blocului, taxele și întreținerea acestuia. Ultimii ani au adus și pe piața românească mai multe firme care se ocupă cu asta, așa că am căutat să vedem care sunt cele mai bune aplicații pentru închirieri auto și cum funcționează sistemul.

Get Pony

Get Pony este primul și, la momentul actual, cel mai mare serviciu de car-sharing din țară. Are peste 150 de mașini în flotă, clasice și electrice, disponibile utilizatorilor aplicației în București, Cluj Napoca și Alba Iulia. De altfel, Cluj Napoca este orașul în care a și apărut pentru prima oară acest serviciu. Fondatorii Get Pony au folosit car-sharing-ul într-o vacanță în Austria și și-au dat seama că este o afacere care ar putea fi funcțională și la noi.

Ca să poți folosi o astfel de mașină tot ce ai de făcut este să descarci aplicația din AppStore sau Google Play pe telefonul mobil, îți creezi un cont de utilizator și încarci documentele de identitate necesare, iar în mai puțin de 24 de ore poți folosi mașinile acestui serviciu. Oricând ai nevoie, setezi locația pe ON, verifici harta existentă în aplicație și găsești cea mai apropiată mașină de tine. O poți rezerva pentru 30 de minute, iar din momentul în care ai plecat la drum plătești fiecare minut de utilizare. Dacă sunteți însă blocat în trafic, iar viteza de deplasare scade sub 15 km/oră, scade și prețul la jumătate. Așa că plătești pentru cât timp conduci fără să-ți mai bați capul cu alte cheltuieli, iar banii se încasează direct cu cardul aferent contului de utilizator sau cu unitățile prepay cumpărate direct din aplicație. Singura ta grijă este să lași mașina parcată regulamentar, într-o zonă publică, iar de acolo va fi preluată de următorul utilizator. Ușile autoturismului se deblochează și se închid direct din aplicație, așa că nu ai griji nici legate de cheie sau documentele mașinii.

Caby

Caby este primul serviciu de car-sharing din România care pune la dispoziția utilizatorilor doar mașini electrice. Este disponibil doar în Iași și pentru a putea utiliza autoturismele din flota acestui serviciu este nevoie de activarea unui cont de client pe site-ul companiei, apoi sistemul este același: se identifică mașina cu ajutorul hărții din aplicație, se descuie tot din aplicație și plata se face prin intermediul cardului bancar, după ce ai terminat drumurile pe care le aveai de făcut. Mașinile Caby au autonomie între 120 și 300 de kilometri, iar o oră de utilizare costă 55 de lei, tariful scăzând în funcție de kilometri parcurși.

Spark

Spark este tot un sistem de car-sharing ce oferă exclusiv mașini electrice utilizatorilor săi, în București. Pentru a-l putea folosi este necesar să aveți o experiență de minim un an ca șofer și, în mod evident, permisul trebuie să fie valabil. Rezervarea unei mașini se face pe o perioadă de timp mai scurtă – de numai 15 minute, iar dacă este nevoie se poate prelungi cu 15 sau 30 de minute, dar contra cost. În rest, sistemul este același: se deblochează mașina din aplicație, iar după ce ați ajuns la destinație cheia rămâne în interior și blocați autoturismul tot din aplicație. Parcarea este gratuită în orice parcare publică din București, la fel ca pentru toate autoturismele electrice, iar sistemul de tarifare este la minut, fie că mașina este în mișcare sau în staționare. Ca noutate față de alte sisteme de acest gen, Spark oferă și puncte de loialitate pentru fiecare kilometru parcurs, puncte ce sunt transformate în credit.

Citylink

Citylink este unul dintre cele mai noi servicii de car-sharing apărute pe piața din România și are o flotă de 150 de mașini, Toyota Yaris și Corolla Hybrid. Sistemul este același: descarci aplicația, închiriezi mașina cu ajutorul telefonului și plătești la final, în funcție de timpul și kilometrii parcurși. În cazul Citylink ai însă 20 de minute la dispoziție să ajungi la autoturism, după acea perioadă mașina putând fi blocată de un alt utilizator. O cursă minimă costă 10 lei, dar dacă folosești mașina mai mult de 4 ore sau peste 50 de kilometri, tariful perceput este pentru o zi întreagă: 140 de lei pentru Yaris și 170 de lei pentru Corrola. Pentru mai puțin de atât prețurile sunt:

  • 0,6 lei/minut și 0,8 lei/km – Toyota Yaris
  • 0,6 lei/minute și 0,99 lei/km – Toyota Corolla
  • 0,15 lei/minut pentru perioada în care autoturismul este parcat, în cazul în care ții mașina blocată ca să o folosești și mai târziu

În cazul în care folosești mașinile Citylink, trebuie să știi că în București parcarea este gratuită în toate parcările primăriei.

eGo

eGo este un serviciu de car-sharing cu mașini electrice în flotă, destinat exclusiv posesorilor de card bancar contactless emis de BCR. Trecând peste această limitare, cei care sunt clienți ai băncii pot beneficia de mașinile din flotă în același sistem ca și utilizatorii altor servicii similare, cu diferența că în acest caz cheia mașinii este înlocuită de cardul bancar. Autoturismul poate fi rezervat pentru 30 de minute, iar rezervarea poate fi anulată în mod gratuit timp de 20 de minute. Pornirea costă 12 lei, iar tarifarea se face în blocuri de câte 30 de minute, primele fiind cele mai scumpe. Utilizatorii care lasă mașinile la puncte de încărcare primesc însă puncte bonus ce vor putea fi folosite ulterior ca minute de condus sau reduceri de preț.

read
next
promoted
articles
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO