Căutare

Share this article

Este întrebarea pe care și-au pus-o și cei de la Fundația Regina Maria, în parteneriat cu Drager România care au acoperit, în mai puțin de două săptămâni, costurile de service, reparații și upgrade pentru aproape 20 de ventilatoare, dintre care 8 se aflau numai la Spitalul de Boli Infecțioase „Matei Balș”.

Pe de altă parte, Policlinica Socială Baba Novac și Policlinica Socială Sala Palatului preiau pacienții neasigurați și pe cei cu venituri mici, care au nevoie de recomandări de tratament din partea unor specialiști. În plus, îi preiau și redirecționează pe toți pacienții care nu au un „acasă”, iar adăposturile de noapte din București sunt cele mai bune șanse pentru o pernă și o masă caldă.

Mai mult decât atât, specialiștii și medicii de familie din aceste policlinici au preluat, gratuit, pacienții colegilor lor de breaslă vârstnici și le-au dat astfel șansa de a sta acasă.

„Ajută-ne să ținem spitalele libere pentru COVID-19!”, o campanie Fundația Regina Maria

Ce înseamnă Fondul de necesitate?

Cristiana Mateoiu, director Fundația Regina Maria: Fondul de necesitate a fost creat în această perioadă pentru a susține lupta noastră împotriva COVID-19, in două direcții importante: pe de o parte încercăm să ținem deschise cele două policlinici sociale, unde avem înscriși 5500 de pacienți, dintre care 3300 sunt complet neasigurați ori au venituri foarte reduse. Ei, la fel ca și ceilalți pacienți neinfectați COVID-19, au nevoie să fie văzuți în aceste zile de un specialist.

Pe de altă parte, încercăm să intervenim și noi cu sprijin pentru medicii din linia întâi și să ne implicăm cu sprijin în zona flotei de ventilatoare.

 Cum puteți cumpăra ventilatoare noi, cum identificați ventilatoarele defecte, care sunt costurile de reparație ale lor?

Cristiana Mateoiu, director Fundația Regina Maria: Achiziția de ventilatoare este, în aceste zile, o aventură grea, pe care și-au asumat-o deja nume “grele” din domeniul ONG. S-au creat grupuri de inițiativă, formate din confrați de-ai mei, hotărâți și super-mobilizați, alături de reprezentanți ai statului dar și de comunitățile de antreprenori.

Așa că e chiar o minune cred, că am reușit să achiziționăm și noi un ventilator profesionist General Electric, pe care îl vom dona săptămâna aceasta către Spitalul de Boli Infecțioase „Matei Balș”.

Iar în aventura acestor căutări am identificat și am atras atenția asupra faptului că în aproape toate spitalele de stat există ventilatoare defecte, reparabile, cu niște costuri mult mai mici.

Noi colaborăm excelent cu Draeger România, partenerul nostru cu o experiență notabilă în service și întreținerea aparaturii medicale, dar și cu o rețea amplă de spitale de stat. Ei identifică și apoi verifică și repară aparatura defectă, iar noi ne străduim să aducem, în acest parteneriat, companii și donatori care să susțină costurile cu reparațiile.

Până acum, am identificat 8 ventilatoare defecte la Balș, pentru care au început deja reparațiile), 3 la Babeș, 6 la Bagdasar, 1 la Sibiu.

Nu ne oprim aici și investigăm în spitalul Colentina, din București, dar ne extindem și în țară, în Dâmbovița, Craiova, Suceava și Iași.

Pe măsură ce înaintăm, descoperim evident și alte nevoi colaterale (necesar de upgrade de softuri, de revizie a aparatelor funcționale – multe dintre ele cu reviziile de mult depășite- de consumabile de unică folosință pentru aceste aparate, de alte tipuri de aparatură ATI care necesită revizie și/sau reparații etc.

O socoteală simplă ne-a demonstrat că este cu mult mai eficient să investim efort în recondiționarea celor existente decât să ne așezăm la rândul achizițiilor unor aparate noi. Un ventilator nou costă între 30.000 și 60.000 euro, în vreme ce o repunere în funcțiune poate costa între 1000 și 4000 de euro.

Așa încât, zi după zi, nevoile de utilizare a acestui Fond de Necesitate sunt din ce în ce mai complexe , iar noi ne vom strădui să ajutăm cât de mult putem! Pentru asta e important să avem donatori, pe de-o parte, dar și capacitate de intervenție în teren, pe de altă parte.

Fundația Regina Maria avea în mod curent în jur de 3.000 de pacienți din București, în general vârstnici și neasigurați. Ce schimbări aduce COVID-19 in politica față de ei și ce presupune acest nou efort de fundraising?

 Cristiana Mateoiu, director Fundația Regina Maria: Pe de o parte să luăm măsuri urgente de sprijin medical al categoriilor sociale vulnerabile. Asta înseamnă că policlinicile sociale ale Fundației, din Baba Novac și Policlinica Sala Palatului, din str. Câmpineanu 23, încă funcționează și oferă acces la servicii medicale de medicină de familie dar și de specialitate pacienților neinfectați COVID-19. Noi avem circa 5500 de pacienți, dintre care 3300 sunt pacienți sociali, adică neasigurați sau cu venituri foarte mici.

Mulți dintre ei sunt pacienți cu boli cronice, vârstnici, dar și pacienți cu grad ridicat de risc care au nevoie de suport în această perioadă, mai mult decât oricând.

Nu ne limităm însă evident doar la pacienții noștri! Colegii mei, medicii si personalul medical tânăr din fundație au trimis un mesaj emoționant medicilor de familie de peste 60 de ani, pe care s-au oferit sa îi ajute in această perioadă, preluând ei în consultații gratuite, pacienții colegilor lor de breaslă mai în vârstă, pe care doresc să îi protejeze.

Cred că cel mai important este faptul că, dacă noi, cei din linia a doua, ne facem treaba bine și responsabil, pacienții cu patologii cronice sau acute nu vor fi nevoiți să apeleze la sistemul de Urgență (ambulanță), lăsând medicii din spitale să se concentreze pe ceea ce este cel mai important în această perioadă!

Vlad Romanescu, medic, coordonatorul Policlinica Socială Baba Novac, alături de echipa lui

Vlad Romanescu este medic și coordonatorul Policlinicii Sociale Baba Novac, un loc în care există specialiști pentru toată paleta bolilor cronice și care primește pacienți din zona persoanelor neasigurate sau cu venituri foarte mici.

Vlad Romanescu, medic și coordonator Policlinica Socială Baba Novac: Noi suntem aici pentru toți pacienții care au nevoie să ajungă în policlinică. Am decis să eliberăm rețete pentru o perioadă mai lungă de timp, astfel încât să nu fie nevoie de o nouă deplasare, iar dacă au nevoie să se consulte cu cineva de specialitate, asta se poate face și la telefon, suntem aici.

Din momentul declanșării stării de urgență și până acum, care au fost pacienții care v-au trecut pragul policlinicii?

Vlad Romanescu, medic și coordonator Policlinica Socială Baba Novac: În general, oamenii au înțeles mesajul autorităților și nu s-au deplasat. Au apelat la noi doar în cazuri de maximă necesitate: au rămas fără medicamente, au avut o problemă acută ce nu putea suporta amânarea.

Mesajul nostru este în continuare acesta: dacă nu este o situație de sănătate stringentă, care nu necesită deplasarea, toți pacienții trebuie să rămână în casă. Bineînțeles, cu noi la telefon, iar noi să îi sfătuim ce să facă. Dacă, în urma acestor discuții realizăm că starea de sănătate nu se ameliorează, se pot prezenta pentru un consult medical.

Te-ai testat?

Vlad Romanescu, medic și coordonator Policlinica Socială Baba Novac: Nu, fiindcă nu prezint simptome. Exista această discuție pentru testarea personalului medical, dar încă nu știm nimic legat de momentul când se va întâmpla asta și cu ce prioritate. Probabil primii testați vor fi cei din prima linie. Încă nu știm detaliile și le așteptăm.

Care sunt simptomele care te-ar alarma și te-ar face să suni la 112?

Vlad Romanescu, medic și coordonator Policlinica Socială Baba Novac: Aici este o întreagă discuție, fiindcă mulți dintre pacienții infectați sunt asimptomatici sau au simptome relative, ce pot fi confundate cu o banală răceală.

Dincolo de asta însă, trei sunt semnele caracteristice: febra, peste 38 de grade, tusea seacă și dificultatea în respirație. Asta nu înseamnă că pacienții cu simptome mai lejere nu au fost infectați.

Ce anume face diferența dintre „lejeritate” și „severitate”?

Vlad Romanescu, medic și coordonator Policlinica Socială Baba Novac: În pneumonie severă, fără suport ventilator, fără respirație într-o secție ATI, pacientul nu poate supraviețui. Practic, nu mai poți respira singur. Când se ajunge la respirație asistată, îți dai seama că lucrurile sunt foarte grave, iar starea de sănătate profund deteriorată.

Iar asta se poate întâmpla indiferent de vârsta pacientului!

Vlad Romanescu, medic și coordonator Policlinica Socială Baba Novac: În general, majoritatea pacienților din ATI, asistați respirator, sunt vârstnici și pacienți cu comorbidități, adică boli cronice preexistente. Ei sunt mai predispuși la aceste forme severe de boală. Asta nu înseamnă că nu avem și pacienți tineri care au ajuns în ATI.

Există cale de întoarcere dacă pacientul a ajuns într-un astfel de stadiu de boală?

Vlad Romanescu, medic și coordonator Policlinica Socială Baba Novac: Da. Din acest motiv se fac eforturi uriașe în ATI și medicii duc o luptă crâncenă cu aceste forme de boală. Sunt cazuri care se însănătoșesc, oameni care își revin, însă durata de vindecare, din ce am înțeles, de până la 3 săptămâni, este foarte mare.

Cei mai mulți pacienți ai voștri sunt oameni cu venituri foarte mici sau complet neasigurați. Îmi imaginez că ei nu au un „acasă” unde să rămână, iar riscurile de contaminare la ei sunt mai mari. Care este strategia voastră în privința lor?

Vlad Romanescu, medic și coordonator Policlinica Socială Baba Novac: Știu că cei incluși într-un program al adăposturilor din București au fost îndemnați să rămână acolo. Din ce am înțeles, persoanele fără adăpost vor fi luate de pe stradă și duse în spații special amenajate și vor fi reținute acolo, cu cazare și masă incluse.

Ce putem face noi este identificarea acestor pacienți expuși îmbolnăvirii și îndrumarea lor spre serviciile specializate.

Mirela Gheorghe este asistent medical și om de nădejde în Policlinica Socială Sala Palatului.

Cum v-ați adaptat voi, Policlinica Socială Sala Palatului, programul și serviciile în situație de COVID-19. Cât și cum vei lucra (medicii de familie și specialiștii) pentru cei ce vă sunt pacienți frecvenți?

Mirela Gheorghe, asistent medical Policlinica Sala Palatului: Policlinica Sala Palatului a rămas deschisă pentru pacienți. Am păstrat același interval de funcționare ca și până acum și primim în continuare suferinzi din toate zonele medicale de specialitate, mai puțin din stomatologie.

Am creat un chestionar de evaluare a riscului de infectare cu noul coronavirus pe care îl dăm spre completare pacienților noștri, ținem legătura cu ei la telefon și am lăsat timp între programări în așa fel încât să avem timp suficient pentru decontaminarea cabinetelor după fiecare pacient. Asta dincolo de faptul că fiecare pacient primește o mască de protecție și se dezinfectează la intrare.

De asemenea, am implementat un plan de curățenie și dezinfecție astfel încât șa fiecare oră, personalul de curățenie trece prin toate spațiile deschise ale policlinicii – recepție, săli de așteptare, toalete și insistă pe scaune, mânere, clanțe și întrerupătoare. Iar toate aceste intervenții sunt consemnate și pot fi verificate de tot personalul clinicii.

Cum vă adaptați măsurile la schimbările din mers pe care le ia întreg sistemul de sănătate? Ce așteptări să își facă oamenii, veți închide, vă vor mai găsi la telefon sau în alte moduri pentru sfaturi medicale avizate. Și cum vor plăti ei pentru aceste servicii, mai ales cele de specialitate?

Mirela Gheorghe, asistent medical Policlinica Sala Palatului: Până la noi  directive, Policlinica Sala Palatului este deschisă și oferă suport pacienților, astfel încât aceștia să nu apeleze direct la camerele de gardă ale spitalelor și să putem degreva traficul acestora.

De asemenea, am venit în ajutorul medicilor de familie din sector, oferindu-ne, pentru pacienții selectați de ei, să le gestionăm cazurile, să îi asistăm la telefon sau să îi primim în clinică, după particularitățile fiecăruia.

Pentru pacienții din vecinătate, cei din categoriile cu risc, am început o acțiune de recoltare analize medicale la domiciliu. Sunt pacienți ce trebuie sa-și monitorizeze lunar anumiți parametri clinici, în funcție de tratamentul luat, iar pentru aceștia, pentru a  evita deplasarea lor în clinica și expunerea lor, mergem noi la domiciliul lor pentru prelevarea probelor biologice.

Cum vă protejați medicii, mai ales că știm toți cât de complicat este să găsești echipamente de protecție pentru cei din liniile întâi și doi. Voi cum faceți? Tu cum te protejezi, de ce te temi sau cum faci să nu te temi?

Mirela Gheorghe, asistent medical Policlinica Sala Palatului: În stocurile policlinicii există materiale de protecție, halate, măști, mănuși, calote, botoși. De asemenea, partea de dezinfectanți de suprafețe și de mâini  este prezentă în policlinică. Odată cu stoparea activității de stomatologie, a scăzut considerabil nevoia de consumabile, pe care am putut să le redistribuim înspre celelalte departamente.

Momentan, avem în dotare cele necesare pentru desfășurarea activității de policlinică. Sperăm ca această criză a materialelor și dezinfectanților să se aplaneze, astfel încât să putem să facem achiziții din timp și să putem funcționa în continuare.

Tot personalul medical are la dispoziție tot ce este necesar pentru a-și desfășura munca de zi cu zi în condiții de siguranță, atât pentru ei cât și pentru pacienții ce ne calca pragul în aceasta perioadă.

Protecția mea este aceeași ca și a celorlalți colegi din clinică. Sunt convinsă că, dacă toți urmăm regulile de igienă și dezinfecție, riscul de contaminare scade considerabil.

Știu că, dacă suntem riguroși în aplicarea acestora, vom diminua la minimum riscul de contaminare. Sunt reguli stricte de la care nu fac rabat, nici eu, nici oamenii din echipa mea.

Prin respectarea cestor reguli stricte impuse intern, personalul a înțeles că tot ceea ce facem este pentru binele nostru, al familiilor noastre și al pacienților noștri. Și, decât să mă tem, mai bine acționez, impun reguli stricte și mă asigur că ele sunt aplicate de membrii echipei mele. Doar așa ne vom putea continua activitatea în condiții de siguranță pentru noi și pentru cei din jurul nostru. Responsabil și asumat!

 

 

 

read
next
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO