Filarmonica de pe Elba şi-a deschis porţile
Elbphilarmonie, una dintre cele mai mari şi mai avansate din punct de vedere acustic săli de concerte din lume, s-a deschis miercuri seară la Hamburg. Acest proiect cultural, despre care am mai scris aici, a suscitat nenumărate controverse, dar a ieşit victorios la liman. După 13 ani de când a fost schiţată prima oară şi după ce s-au cheltuit 789 de milioane de euro pentru construcţia sa, noua filarmonică din Hamburg, alintată de locuitorii complet cuceriţi de forma sa de goeletă din sticlă cu porecla Elphi, a fost inaugurată în prezenţa preşedintelui Germaniei Joachim Gauck şi a cancelarului Angela Merkel.
Ceremonia de deschidere, care a presupus la exterior un spectacol de lumini vizibil din largul estuarului Elbei, a prezentat publicului lucrări ale celor doi muzicieni originari din Hamburg Mendelsshon şi Brahms. Cele aproximativ 5 ore de spectacol pot fi urmărite într-o înregistrare 360°:
Clădirea devenită cea mai înaltă dintre edificiile locuite ale Hamburgului înfrumuseţează cartierul portuar al oraşului, cartier devenit un adevărat leagăn al artelor şi industriilor creative. Semnată de starurile arhitecturii Herzog & de Meuron, Elbphilarmonie s-a ridicat pe construcţia unui vechi depozit portuar din cărămidă roşie, construit la 1963. Între partea din cărămidă şi cea din sticlă se află o piaţă deschisă, accesibilă tuturor, nu doar participanţilor la concerte, cu o vedere de 360° asupra oraşului.
La interior se găsesc un hotel de cinci stele „The Westin Hamburg” şi o serie de apartamente de lux. De altfel, totul a pornit de la proprietarul lor, care şi-a dorit o clădire cu mai multă personalitate pentru proiectul său rezidenţial şi i-a rugat pe Herzog & de Meuron, foştii săi colegi de clasă, să creeze un spaţiu alternativ care să cuprindă şi filarmonica. Imaginile desenate de cei doi arhitecţi elveţieni i-au încântat pe locuitorii Hamburgului, municipalitatea preluând proiectul, devenit mult prea costisitor, în 2003.
A fost un moment în care până şi Herzog & de Meuron s-au gândit că acesta va fi un eşec colosal, după cum mărturiseau într-un interviu pentru The Guardian, dar iată că acum, 13 ani mai târziu, Europa are încă o clădire iconică, pe potriva operei din Sydney.