Fondatorul Mazda. Cum a reușit un copil sărac ce nu a mers nici măcar o zi la școală să inventeze una dintre cele mai cumpărate mașini din lume azi?
Fondatorul Mazda, Jujiro Matsuda este cel care a creat una dintre cele mai revoluționare mașini ale începutului anilor 1900, mașină ce azi se vinde în milioane de exemplare în lumea întreagă și a cărei fiabilitate este recunoscută peste tot.
Fondatorul Mazda și povestea copilăriei sărace din Hiroshima
Fondatorul Mazda, Jujiro Matsuda s-a născut pe data de 8 august 1875, în Hiroshima, într-o familie foarte modestă. Tatăl său era pescar, iar mama casnică, o familie obișnuită clasei de jos japoneze la vremea respectivă. Mai mult decât atât, cel ce avea să devină fondatorul Mazda, nu prezenta niciun interes pentru școală, iar sărăcia l-a împiedicat să meargă la școală.
Fondatorul Mazda și începutul carierei sale
La o vârstă foarte fragedă, pe când copiii de vârsta lui mergeau la școală, Jujiro Matsuda a intrat în serviciul unui fierar și a lucrat ca ucenic al lui în Osaka. La vremea respectivă avea numai 14 ani. Însă, acest copil ascundea ceva măreț în el, așa că la aceeași vârstă a inventat o pompă pe care a denumit-o „pompa tip Matsuda”, în 1906. După un timp, pentru că muncea din greu, a devenit capabil să preia toate operațiunile și conducerea turnătoriei în care a învățat meserie. Chiar a schimbat numele fierăriei, spunându-i „Parteneriatul Pompa Matsuda”.
La un moment dat a fost obligat să părăsească această fierărie și și-a deschis propria afacere de producție, pe care a numit-o „Afacerea Matsuda”. Reputația firmei sale a crescut destul de mult în scurt timp, mai ales după ce a apărut oportunitatea excelentă de a deveni furnizor pentru țarul Rusiei. De asemenea a început să producă o armă pentru forțele militare japoneze, pe care a denumit-o mitraliera de tip 99.
Fondatorul Mazda și primele proiecții ale motorului cu același nume
Având un așa mare succes în afaceri, fondatorul Mazda devenea un om bogat până la finalul anului 1921, astfel că s-a întors la Hiroshima pentru a-și încerca norocul acolo. A primit provocarea de a conduce acolo o companie care era pe mare pierdere în acea perioadă. Era vorba despre o companie producătoare de plută, numită Toyo Cork kogyo Co. Ajuns în echipa de conducere a acestei companii, a oprit producția de plută ce nu se cerea pe piață și și-a concentrat atenția asupra uneltelor de producție.
Până în 1931 a introdus o nouă divizie de fabricare a tricicletelor motorizate numită Mazdago. Această companie avea să fie cunoscută mai târziu drept Mazda Motor, după ce Jujiro Matsuda a transformat-o într-una producătoare de vehicule și automobile și poartă acest nume și azi.
Însă succesul nu a fost tot timpul garantat. Compania a trecut prin numeroase dificultăți, mai ales în perioada celui de-al doilea Război Mondial când a fost aproape în totalitate distrusă de bomba de la Hiroshima. Din fericire a fost reclădită și după război a început din nou să progreseze.
Fondatorul Mazda și compania de azi
Mazda Motor este azi cunoscută ca fiind o companie multinațională Japoneză ce activează în domeniul producției de automobile și alte vehicule. Sediul central se află la Fuchu, în districtul Aki, din localitatea Hiroshima.
Până în 2007, vânzările sale în termeni de cantitate ale vehiculelor au depășit 1,3 milioane de unități la nivel global. Din acest total de mașini vândute, aproape 1 milion au fost produse în Japonia, celelalte fiind produse în diferite fabrici situate în diferite colțuri ale lumii.
În termeni de producție, această companie a fost situată pe locul 15 la nivel global, într-un studiu efectuat în 2011.
Fondatorul Mazda și moștenirea sa
Jujiro Matsuda, fondatorul Mazda, a murit pe data de 27 martie 1952. În schimbul contribuției sale în industria auto, prefectura Hiroshima i-a dedicat o statuie în parcul Minami-ku, din centrul orașului. Această statuie a fost ridicată în 1965, din ordinul Onomichi, iar creatorul său a fost renumitul sculptor japonez, Katsuzou Entsuba.
Fondatorul Mazda este amintit și azi ca fiind principala forță din spatele evoluției industriei auto din Japonia, după bombardamentul din cel de-al doilea Război Mondial.