Povestea Coca-Cola: Cum a devenit cea mai faimoasă băutură din lume
Povestea Coca-Cola este mai mult decât povestea unei simple băuturi – este un simbol global, o parte din cultura pop și o afacere de miliarde de dolari. De la primele experimente ale farmacistului John Pemberton, care căuta un remediu pentru durerile de cap, până la ascensiunea sa ca cea mai recunoscută băutură răcoritoare din lume, povestea Coca-Cola este una a inovației, a marketingului ingenios și a unei influențe culturale impresionante. Aceasta este călătoria unei băuturi care a trecut de la un simplu pahar vândut într-o farmacie din Atlanta la un fenomen global.
Începuturile (1886-1892)
Era anul 1886, iar în portul New York, muncitorii construiau Statuia Libertății. La opt sute de mile distanță, un alt mare simbol american era pe cale să fie dezvelit. Ca mulți alți oameni care schimbă istoria, John Pemberton, un veteran al Războiului Civil și farmacist în Atlanta, a fost inspirat de o simplă curiozitate. Îi plăcea să experimenteze cu formule medicinale, iar într-o după-amiază, căutând un remediu rapid pentru durerile de cap, a amestecat un lichid parfumat, de culoare caramel, într-un vas. Când a terminat, l-a dus câteva uși mai jos, la farmacia Jacobs.
Aici, amestecul a fost combinat cu apă carbogazoasă și degustat de clienți, care au fost de acord că această nouă băutură era ceva special. Astfel, farmacia Jacobs a pus-o în vânzare la prețul de cinci cenți pe pahar. Contabilul de la Pemberton, Frank Robinson, a denumit amestecul Coca-Cola și l-a scris în alfabetul său distinct. Până în prezent, Coca-Cola este scrisă în același mod.
În primul an, compania a vândut aproximativ 9 pahare de Coca-Cola pe zi. Un secol mai târziu, The Coca-Cola Company a produs peste 10 miliarde de galoane de suc. Din nefericire pentru Pemberton, acesta era mai mult un inventator decât un om de afaceri și habar nu avea că a inventat unul dintre cele mai mari produse din lume. Pe parcursul a trei ani, 1888-1891, Pemberton a vândut compania lui Asa Griggs Candler, om de afaceri din Atlanta, pentru un total de aproximativ 2 300 de dolari. Candler avea să devină primul președinte al companiei și primul care a adus o viziune reală asupra afacerii și mărcii.
![Povestea Coca-Cola](/wp-content/uploads/2025/01/Pemberton-creatorul-Coca-Cola.webp)
Povestea Coca-Cola: Dincolo de Atlanta
1893-1904
Astfel Candler, un vânzător înnăscut, a transformat Coca-Cola dintr-o invenție într-o afacere. El știa că există oameni însetați, iar Candler a găsit modalități geniale și inovatoare de a le prezenta această nouă băutură răcoritoare. A oferit cupoane pentru primele degustări gratuite de Coca-Cola și a echipat farmaciștii distribuitori cu ceasuri, urne, calendare și cântare de farmacie purtând marca Coca-Cola. Oamenii au văzut Coca-Cola peste tot, iar publicitatea agresivă a dat rezultate. Până în 1895, Candler a construit fabrici de suc în Chicago, Dallas și Los Angeles.
Inevitabil, popularitatea sucului a condus la o cerere pentru a fi savurat în noi moduri. În 1894, un om de afaceri din Mississippi, Joseph Biedenharn, a devenit primul care a pus băutura în sticle. El i-a trimis 12 sticle lui Candler, care a răspuns fără entuziasm. În ciuda faptului că era un om de afaceri strălucit și inovator, acesta nu și-a dat seama atunci că inima Coca-Cola va fi reprezentată de băuturile portabile, îmbuteliate, pe care clienții le pot lua oriunde. Tot nu și-a dat seama până când, cinci ani mai târziu, în 1899, doi avocați din Chattanooga, Benjamin F Thomas și Joseph B Whitehead, au obținut de la el drepturile exclusive de îmbuteliere și vânzare a băuturii – pentru suma de un dolar.
![Povestea Coca-Cola](/wp-content/uploads/2025/01/Farmacia-Jacobs.webp)
Salvarea și protecția mărcii: 1905 – 1918
Imitația poate fi cea mai sinceră formă de flatare, dar The Coca-Cola Company nu era prea încântată de toate băuturile copiate care profitau de succesul său. Acesta era un produs grozav și o marcă grozavă. Ambele trebuiau să fie protejate. Publicitatea s-a concentrat pe autenticitatea Coca-Cola, îndemnând consumatorii să „ceară autenticul” și „să nu accepte niciun substitut”. De asemenea, compania a decis să creeze o formă distinctivă a sticlei pentru a-i asigura pe oameni că primesc o Coca-Cola adevărată. În 1916, Root Glass Company din Terre Haute, Indiana, a început să producă celebra sticlă contour. Sticla contour, care rămâne și astăzi forma caracteristică, a fost aleasă pentru aspectul său atrăgător, pentru designul original și pentru faptul că, chiar și pe întuneric, se putea identifica produsul original.
Pe măsură ce țara intra în noul secol, The Coca-Cola Company creștea rapid, extinzându-se în Cuba, Puerto Rico, Franța și alte țări și teritorii americane. În 1900, existau doi îmbuteliatori de Coca-Cola, iar în 1920 erau aproximativ 1.000.
Povestea Coca-Cola: 1919 – 1940
Probabil că nicio persoană nu a avut un impact mai mare asupra Companiei Coca-Cola decât Robert Woodruff. În 1923, la cinci ani după ce tatăl său Ernest a cumpărat compania de la Asa Candler, Woodruff a devenit președintele companiei. În timp ce Candler a introdus Coca-Cola în SUA, Woodruff și-a petrecut aproape 60 de ani ca lider al companiei, prezentând băutura în întreaga lume.
Woodruff a fost un geniu al marketingului care a văzut peste tot oportunități de extindere. El a captivat piețele străine cu campanii inovatoare: Coca-Cola a călătorit cu echipa SUA la Jocurile Olimpice de la Amsterdam din 1928, logo-ul a fost inscripționat pe săniile trase de câini de curse din Canada și pe pereții arenelor de lupte cu tauri din Spania. Woodruff a impulsionat dezvoltarea și distribuția pachetului de șase sticle. Când a devenit clar pentru companie că gospodinele ar fi mai înclinate să cumpere six-pack-uri pe care le-ar putea deschide ușor acasă, femeile au fost trimise din ușă în ușă, instalând deschizătoare de sticle Coca-Cola de marcă. Acesta este exact genul de gândire „outside-the box” care a prosperat sub conducerea lui Woodruff și care a făcut din Coca-Cola nu doar un succes uriaș, ci și o parte importantă din viața oamenilor.
Războiul și moștenirea sa
1941-1959
În 1941, America a intrat în Al Doilea Război Mondial. Mii de bărbați și femei au fost trimiși în străinătate. Țara și Coca-Cola s-au raliat în spatele lor. Woodruff a ordonat ca „fiecare om în uniformă să primească o sticlă de Coca-Cola pentru 5 cenți, oriunde s-ar afla și indiferent cât ar costa compania”. În 1943, generalul Dwight D. Eisenhower a trimis o telegramă urgentă către Coca-Cola, solicitând trimiterea de materiale pentru 10 fabrici de îmbuteliere. În timpul războiului, mulți europeni s-au bucurat pentru prima dată de această băutură, iar când pacea a venit în cele din urmă, Coca-Cola a făcut o mulțime de afaceri în străinătate. Din anii 1940 până în 1960, numărul țărilor cu fabrici de îmbuteliere Coca-Cola aproape s-a dublat.
![Povestea Coca-Cola](/wp-content/uploads/2025/01/Coca-Cola-in-al-doilea-Razboi-Mondial.webp)
O lume a clienților: 1960-1981
După 75 de ani de succes uimitor cu marca Coca-Cola, compania a decis să se extindă cu noi arome: Sprite (1961), TAB (1963) și Fresca (1966). Prezența companiei la nivel mondial creștea rapid și, an de an, Coca-Cola își găsea o casă în din ce în ce mai multe locuri: Cambodgia, Montserrat, Paraguay, Macao, Turcia și multe altele. În anii 1970, publicitatea pentru Coca-Cola reflecta un brand distractiv și jucăuș. Apelul internațional al Coca-Cola a fost întruchipat de o reclamă din 1971, în care un grup de tineri din întreaga lume s-au adunat pe un deal din Italia pentru a cânta „I’d Like to Buy the World a Coke”. În 1978, The Coca-Cola Company a fost selectată drept singura companie autorizată să vândă băuturi reci ambalate în Republica Populară Chineză.
Diet Coke și New Coke: 1982-1989
În 1981, Robert C. Goizueta a devenit președinte al Consiliului de Administrație și CEO al The Coca-Cola Company. El a lansat Coca-Cola dietetică. În doi ani, aceasta a devenit cea mai bună băutură hipocalorică din lume, pe locul al doilea ca succes după Coca-Cola. În 1985, a inițiat lansarea unui nou gust pentru Coca-Cola, prima schimbare de formulă în 99 de ani. În testele de gust, oamenilor le-a plăcut noua formulă. În lumea reală, aceștia aveau un atașament emoțional profund față de original și implorau și implorau să îl primească înapoi. Criticii au numit-o cea mai mare greșeală de marketing. Formula originală a fost readusă pe piață sub denumirea de Coca-Cola classic, iar produsul a început să își mărească avansul față de concurență – un avans care continuă și în prezent.
Povestea Coca-Cola Acum: 1990 – Acum
În 1886, Coca-Cola a adus o răcoritoare palpitantă clienților unei mici farmacii din Atlanta. Acum, în cel de-al doilea secol de existență, obiectivul companiei este de a oferi acea magie de fiecare dată, în peste 200 de țări, cu 2 800 de produse. Singurele două țări care nu vând produse Coca Cola sunt Coreea de Nord și Cuba. Există multe varietăți de Coca-Cola, inclusiv Coca-Cola fără cofeină, Coca-Cola dietetică fără cofeină, Coca-Cola fără zahăr, Coca-Cola Cherry, Coca-Cola Vanilla și versiuni speciale cu lămâie, lime și cafea. Pe baza studiului Interbrand „best global brand” din 2015, Coca-Cola a fost al treilea cel mai valoros brand din lume, după Apple și Google. În 2013, s-a estimat că consumatorii au băut în fiecare zi peste 1,8 miliarde de porții dintr-un produs Coca-Cola. Coca-Cola s-a clasat pe locul 87 în lista Fortune 500 din 2018 a celor mai mari corporații din Statele Unite în funcție de veniturile totale.
Foto: Pinterest