100 de ani de mobilitate: de la trenul cu aburi la TGV şi până la automobilul viitorului
Mijloacele de transport au schimbat de-a lungul vremii modul în care oamenii au interacţionat şi în care şi-au construit vieţile, în principal datorită inovaţiilor radicale precum automobilul, maşinile electrice, avioanele sau motoarele cu combustie internă. Suburbiile s-au dezvoltat, oamenii s-au deplasat mai repede dintr-o parte în alta a lumii, câştigând această mobilitate extraordinară datorită tehnologiei transporturilor.
Ca fapt divers, în anul 1920, americanii deţineau 8 milioane de vehicule. În 1950, numărul lor a ajuns la aproximativ 50 de milioane, iar în anul 2000 era 220 de milioane de maşini pe drumurile Statelor Unite ale Americii, mai mult decât numărul locuitorilor trecuţi de 18 ani.
În ultimii 100 de ani maşinile au deveni mijloace de transport mai sigure, iar drumurile acelea desfundate de pământ s-au transformat în şosele asfaltate şi autostrăzi de mare viteză, unele dintre ele suspendate.
Ambarcaţiunile ce traversau oceanele au devenit mai mari şi astfel, mărfurile s-au putut transporta mai repede de pe un continent pe altul.
În urmă cu 100 de ani, motoarele funcţionau cu abur sau cărbune. S-au adus inovaţii şi în acest domeniu descoperindu-se astfel puterea motorului diesel.
Poate unul dintre cele mai însemnate momente ale istoriei transporturilor a fost anul 1914 când, odată cu terminarea canalului Panama, timpul de transport pe mare între oceanele Atlantic şi Pacific, s-a redus simţitor.
Liniile aeriene comerciale s-au extins cu repeziciune în anii 1960 când norme au devenit motoarele cu jet şi îmbunătăţirea siguranţei pasagerilor. Astfel, milioane de pasageri au început să călătorească cu avionul dintr-o parte în alta a lumii. Până în anul 2000, două milioane de oameni călătoreau zilnic cu avionul numai în interiorul Statelor Unite ale Americii.
Iar din anii 1950 când s-au efectuat primele zboruri peste ocean, călătoria între continente a devenit chestiune de ore, nu de zile sau săptămâni cum era pe vremea când oamenii se deplasau pe apă.
Iată care sunt principalele momente cheie ale evoluţiei transportului în ultimii 100 de ani:
1903 – Primul avion cu motor
1903 – Prima testare a unui motor diesel testat pe o barcă de canal, de către Rudolph Diesel, Adrian Bochet şi Frederic Dyckhoff.
1908 – Henry Ford dezvoltă prima linie de asamblare pentru producţia de automobile.
1911 – Selandia, prima ambarcaţiune cu motor diesel care traversează oceanul.
1926 – Prima rachetă cu combustibil lichid
1935 – Primul zbor al aeronavei DC3, una dintre cele mai importante aeronave de transport.
1942 – Racheta V2 parcurge o distanţă de 200 de kilometri.
1947 – Primul zbor supersonic.
1957 – Sputnik 1, primul satelit creat de om, gata să fie lansat pe orbită.
1957 – Primul zbor al avionului Boeing 707.
1961 – Vostock 1, prima misiune spaţială a unui echipaj de astronauţi.
1969 – Primul zbor al unui Boeing 747.
1969 – Prima aterizare pe lună a unui echipaj.
1971 – Salyut 1, prima staţie spaţială.
1976 – Primul zbor comercial de pasageri al unui avion supersonic.
1981 – Primul zbor al unei navete spaţiale.
În 2017 ne deplasăm cu metroul, trenul de mare viteză, sau cu sagway-ul. A apărut motorul electric, dar şi maşina care se conduce singură.
Oare cum arată maşina viitorului?
Viziunea asupra viitorului şi adaptabilitatea au definit mereu identitatea BMW Group ca şi companie. Încă de când a fost fondată în 1916, BMW Group a jucat un rol important în modelarea viitorului mobilităţii. Acest lucru a fost realizat printr-o continuă reinventare, prin evoluţia de la producător de motoare de avion la unul de motociclete şi apoi la cel de automobile. În prezent, BMW Group cuprinde mărcile BMW, MINI, BMW Motorrad şi Rolls-Royce, precum şi un număr mare de servicii de mobilitate şi BMW Financial Services.
BMW modelează viitorul mobilităţii prin soluţii şi inovaţii revoluţionare din punct de vedere tehnologic în domenii precum interfaţa om-maşină, condusul autonom, conectivitatea inteligente şi designul interior. În cadrul ediţiei 2017 a Consumer Electronics Show (CES), care a avut loc la Las Vegas la începutul anului 2017, BMW a prezentat o gamă largă de produse şi servicii noi care vor sta la baza unei schimbări radicale a mobilităţii în viitorul foarte apropiat. De asemenea, a fost dezvăluită şi viziunea unui interior a cărui arhitectură şi interfaţă de utilizator sunt adaptate pentru condusul complet autonom. Inovaţiile pe care BMW le-a prezentat la CES în domeniile designului, tehnologiei şi funcţionalităţii accentuează rolul de lider al companiei de-a lungul mai multor ani – prin programul său ConnectedDrive – în ceea ce priveşte condusul „conectat”.