Ce este crowdfunding? Și cum poți lansa un business cu ajutorul participării colective?
„Ce este Crowdfunding?” va întreba cineva puțin mai neavizat dar care aude din ce în ce mai des acest termen. Trebuie să fie ceva bun din moment ce auzi că prin intermediul lui apar business-uri interesante și inovative.
Ei bine, crowdfunding reprezintă o metodă de strângere de capital cu ajutorul efortului colectiv al prietenilor, familiei, clienților și al investitorilor individuali.
Această abordare se bazează pe eforturile colective ale unui mare grup de persoane – în primul rând online prin intermediul rețelelor de socializare și al platformelor de crowdfunding – și își folosește resursele pentru o mai mare expunere pentru a ajunge la un grup de oameni cât mai larg.
Ce este crowdfunding și ce este diferit la această metodă?
În esență crowdfunding este opusul abordării clasice a finanțării pentru un business. În mod tradițional, dacă vrei să strângi bani pentru a porni o afacere sau să lansezi un produs nou, trebuie să faci un business plan, o cercetare de piață, să fabrici un prototip, iar apoi să pleci cu ideea ta în piață pentru a căuta investitori. Aceste surse de finanțare pot fi băncile, unii îngeri deghizați în investitori sau firme de capital de risc, cu alte cuvinte, o serie de câțiva jucători cheie ce-ți limitează foarte mult opțiunile.
Dacă vrei, poți vedea acțiunea de crowdfunding desenată ca o pâlnie, tu la capătul larg al pâlniei, iar publicul de investitori la capătul îngust. Puțin câte puțin, se face mult.
Citește și:
Pe de altă parte, platformele de crowdfunding, ușurează foarte mult situația, dându-ți ție, antreprenorul, ocazia de a construi, prezenta și argumenta ideea ta, într-un singur loc, ce ajunge la o audiență cât mai mare.
În mod tradițional vei pierde luni întregi, cheltuind bani și timp pentru a identifica potențialii investitori și pentru a ajunge în fața lor.
Cu ajutorul metodei de crowdfunding îți va fi mult mai ușor să te adresezi foarte multor oameni și să le oferi oportunitatea de a ajuta la creșterea afacerii tale în schimbul unui număr de acțiuni – dacă investesc un capital mare, sau al unui produs din prima serie sau al unei alt fel de recompense.
Ce este crowdfunding și ce beneficii are?
De la la faptul că ai acces la un grup mai larg de investitori până la faptul că te bucuri de niște opțiuni de strângere de fonduri mai flexibile, există o serie de avantaje ale crowdfunding-ului față de metodele tradiționale. Iată doar câteva dintre ele:
- Reach – prin folosirea unei platforme de crowdfunding, ai acces la mii de investitori acreditați care pot vedea, interacționa cu tine și pot distribui campania ta de strângere de fonduri.
- PR și Marketin – de la lansare și până la final, poți distribui și promova campania ta prin intermediul social media, newsletter-e și alte tactici de marketing online. Pe măsură ce campania se derulează, poți dubla traficul către site-ul tău sau către alte resurse ale companiei.
- Prezentarea – prin crearea unei campanii de crowdfunding, parcurgi un proces important de evaluare a business-ului tău la cel mai înalt nivel – istoria lui, tracțiune, oferte, piață adresabilă, propunere de valoare și multe altele – și expunerea lui într-un pachet lustruit, ușor de digerat.
- Validarea conceptului – prezentarea conceptului sau a business-ului maselor îți oferă o oportunitate excelentă de a valida și perfecționa oferta ta. Pe măsură ce potențialii investitori încep să-și exprime interesul și pun întrebări, vei observa imediat dacă lipsește ceva ce ar putea să-i determine să cumpere.
- Eficiența – unul dintre cele mai bune lucruri legate de crowdfunding-ul online este abilitatea de a centraliza și eficientiza eforturile de strângere de fonduri. Construind un profil unic, complet, ce poate fi îmbogățit de către toți potențialii investitori, elimini nevoia de a urmări fiecare parte.
Așadar, în loc să dublezi eforturile prin tipărirea documentelor, compilarea pliantelor și actualizarea manuală a fiecăruia atunci când există o actualizare, poți prezenta totul online, într-un format mult mai accesibil, lăsându-ți mai mult timp pentru a conduce afacerea în loc să strângi fonduri.
Citește și:
Metode de crowdfunding
La fel cum există multe tipuri diferite de majorare a capitalului pentru firme, în toate etapele creșterii, există o varietate de tipuri de crowdfunding. Metoda pe care o alegi depinde de tipul de produs sau serviciu pe care îl oferi și de obiectivele tale de creștere
Crowdfunding bazat pe donații
În linii mari, te poți gândi la orice campanie de crowdfunding în care nu există nicio rentabilitate financiară pentru investitori sau contribuabili, ca crowdfunding bazat pe donații. Inițiativele comune de crowdfunding bazate pe donații includ strângerea de fonduri pentru salvarea dezastrelor, organizații de caritate, nonprofit și intervenții medicale.
Crowdfunding bazat pe recompensă
Această metodă implică persoane care contribuie la afacerea ta în schimbul unei „recompense”, de obicei o formă a produsului sau serviciului pe care compania ta îl oferă. Chiar dacă această metodă oferă sponsorilor o recompensă, în general este considerată un subsecțiune de crowdfunding bazat pe donații, deoarece nu există un randament financiar sau de capitaluri proprii. Această abordare este o opțiune populară pe Fundable, precum și alte platforme mari de crowdfunding, cum ar fi Kickstarter și Indiegogo, deoarece permite proprietarilor de afaceri să-și stimuleze contribuitorul fără a suporta cheltuieli suplimentare sau vânzarea pachetului de proprietate.
Un bun exemplu autohton este The Beer Institute.
Crowdfunding bazat pe echitate
Spre deoseribire de celelalte două metode, aceasta permite contributorilor să devină parte din companie, prin plasarea de capital pentru un pachet de acțiuni.
Ca proprietari de capitaluri proprii, contribuabilii primesc un profit financiar al investiției lor și în final primesc o parte din profit sub forma de dividende.