Căutare

Share this article

Criza provocată de virusul COVID-19 prin care trecem în această perioadă ne-a obligat să începem să ne punem câteva întrebări fundamentale despre modul în care arată societatea noastră astăzi. Iar multe dintre ele ne-au provocat să analizăm felul în care gândesc și acționează companiile de unde cumpărăm. Și cum abordează acestea schimbările climatice și cum văd problemele socio-economice.

De aceea, pandemia de coronavirus obligă brandurile actuale să se uite puțin în oglindă. Și să își regândească obiectivele punând nevoile societății mai presus de cele individuale. De ce spunem asta? Pentru că virusul COVID-19 a schimbat ce înțelegeam prin „viață normală”.

Și după ce vom trece peste această stare de urgență, iar limitele actuale vor fi ridicate, viața noastră nu are cum să se întoarcă la starea de dinainte de coronavirus. După atât timp pe care l-am petrecut cu gândurile noastre, modul în care vedem lumea va fi un pic diferit. Iar primul lucru care se va schimba va fi felul în care ne vom raporta la companii.

Cum s-ar putea schimba lumea?

Frica actuală va rămâne și se va traduce în modul în care ne alegem business-urile de unde cumpărăm

World’s Global Style Network a arătat în 2017 în studiul Future Consumer 2022 că anxietatea și frica vor fi cele două emoții care ne vor determina comportamentul. Iar în contextul actual, consumatorii nu se vor teme doar de bunăstarea lor, ci și de sănătatea și puterea lor financiară. Iar lucrul acesta s-a văzut în America atunci când la final de februarie, când criza nu traversase încă oceanul, 69% dintre oamenii care au fost întrebați în Morning Consult au spus că se tem de impactul economic pe care îl va avea coronavirusul.

De aceea, afacerile trebuie să le ofere senzația de siguranță atât în magazin, cât și online. Atât prin activările in-store, cât și prin acțiuni de marketing. Cea mai bună strategie în acest moment și după criză este îndemnul la calm.

Cele mai mari epidemii din istorie. 10 pandemii care au schimbat istoria

Oamenii vor alege companiile care au arătat compasiune și implicare

În special după trecerea crizei actuale, clienții vor căuta companiile care le-au fost alături și le-au arătat stabilitate și compasiune în timpul perioadei anterioare, se arată în raportul High Velocity Consumer.

De aceea, de exemplu în China, Starbucks s-a adaptat la situația de criză: în zonele cu risc redus îi ajuta pe oameni, învățându-i cum să se spele pe mâini. Iar în zonele mai afectate a dezvoltat un sistem „Contactless Starbucks Experience” în care oamenii comandau și plăteau online prin aplicația Starbucks și atunci când veneau să-și ridice comanda nu puteau intra în magazin decât după ce un angajat le lua temperatura.

Mai mult decât atât, pentru a le arăta clienților că este aproape de ei, Starbucks a printat pe ceștile de cafea mesaje pozitive de genul „Be strong, like coffee / Fii puternic, exact precum cafeaua”.

coronavirus

Având în vedere modul în care ne sunt utilizate datele acum, în timpul crizei de COVID-19, în viitor vom fi mai conștienți de cum și cui le oferim

Poate că această problemă nu este foarte conștientizată în România, însă în curând o vom face și noi. Și asta pentru că ne oferim foarte ușor datele către tot felul de companii. Iar lucrul acesta ar trebui să fie conștientizat și asumat.

Datele pot fi folosite și în mod pozitiv. Sau cel puțin ne-ar ajuta să nu mai avem cazuri în care oameni infectați cu virusul COVID-19 să se plimbe cu avionul sau autobuzul sau să fugă de autorități deși se află în carantină. Pentru a evita astfel de situații și a ține criza sub control, în China, guvernul a impus un sistem de analiză al cetățenilor. Practic pentru a putea merge cu transportul în comun aceștia trebuiau să plătească prin aplicația Alipay, oferindu-și astfel informațiile de localizare. Analizându-le datele, guvernul le permitea să folosească transportul public printr-un sistem de culori ca la semafor – dacă primeau roșu atunci trebuiau să se auto-izoleze două săptămâni, dacă primeau culoarea galbenă, trebuiau să se auto-izoleze o săptămână și dacă primeau verde puteau să circule liberi cu transportul în comun.

De asemenea, în Coreea de Sud, guvernul a lansat o aplicație pentru cei care stăteau în carantină prin care puteau să vorbească cu specialiștii, informându-i despre evoluția stării lor de sănătate. Practic, prin această aplicație, guvernul coreean se asigura, pe baza datelor GPS, că aceștia nu ieșeau din carantină.

Ramona Voiculescu, jurnalista din Italia amenințată de românii pe care i-a rugat să nu se întoarcă acasă pentru a-și proteja familiile. Povestea unei vieți începute de la zero într-o țară decimată azi de Coronavirus

Companiile trebuie să inoveze și să nu le fie teamă să se folosească de tehnologie

În special în această perioadă în care în fiecare zi vedem știri despre cum magazinele alimentare sunt goale, digitalizarea acestui sector începe să fie o prioritate. Cel puțin pentru alții. În Japonia, Seiyu s-a asigurat că oamenii nu sunt nevoiți să vină în magazin, ci să rămână acasă, iar comanda plasată online să ajungă foarte repede. Iar în Marea Britanie, guvernul lucrează împreună cu supermarketurile pentru a promova și a eficientiza comanda online.

Criza actuală va fi un îndemn puternic către digitalizare și inovare. Iar dacă zona de evenimente este foarte puternic afectată în acest moment, în viitor ne așteptăm la soluții foarte creative pe care să le folosească, în special prin VR și 3D. Iar un exemplu este Tommy Hilfiger care a anunțat deja că în toamna acestui an va lansa prima colecție dezvoltată cu ajutorul tehnologiei 3D, iar produsele vor fi prezentate cu ajutorul unor avatare virtuale. În mod clar, industria fashion-ului se va schimba radical. Iar cea a modelling-ului trebuie să se reinventeze.

#Eroiprintrenoi: Marian Rădună, Geeks For Democracy și sute de voluntari se oferă să lase cumpărături la ușile celor vulnerabili în fața Coronavirus

Companiile care vor reuși să îi facă pe clienți să se simtă ca acasă și după criza provocată de virusul COVID-19 vor avea de câștigat

Și, în final, criza actuală ne obligă să #stamacasa. Iar această experiență ne va face să fim mai atenți la nevoile noastre, să ne cunoaștem mai bine și să înțelegem cu adevărat lucrurile care contează pentru noi. Ne va face să ne punem pe primul loc nevoile noastre și a celor dragi nouă. Să fim mai implicați civic și să ne ajutăm comunitatea.

Iar cei de la World’s Global Style Network vorbesc și despre cum aceste trenduri vor trebui să fie înțelese și de companii, subliniind că singurul mod prin care vor putea câștiga aprecierea clienților este să le ofere acestora senzația de „acasă”.

După ce criza provocată de virusul COVID-19 va trece, companiile trebuie să creeze strategii bazate pe noile tipuri de nevoi ale clienților și să-și construiască produsele și activările ținând cont de specificul local. Trebuie să-și integreze brandul în viața oamenilor și a comunităților din care fac parte. Să se implice civic și să construiască bazându-se pe transparență, implicare, loializare și respect.

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO