Fondatorii Nissan, inginerii care au creat una dintre cele mai mari companii auto din lume fără să fi avut experienţă în domeniu - LIFE.ro
Sari la conținut

Fondatorii Nissan, inginerii care au creat una dintre cele mai mari companii auto din lume fără să fi avut experienţă în domeniu

În timpul războiului coreean Nissan a devenit principalul producător auto pentru armata americană, însă la scurt timp după finalizarea acestuia au pornit proteste de amploare în rândul muncitorilor din fabricile Nissan. 100 de zile a ţinut greva, iar compania...
Share this article

Cel de-al şaselea cel mai mare producător auto din lume. Cel mai mare producător de autovehicule electrice din lume. Cel mai bine vândut producător auto din America de Nord în 2014. Despre Nissan se vorbeşte mult în domeniul auto, dar compania japoneză acoperă o gamă largă de producţie, de la bărci cu motor la sateliţi de comunicaţii, începuturile sale stând chiar într-o oţelărie. 4 oameni sunt considerați fondatorii Nissan, 3 japonezi şi un american, fiecare dintre ei având o contribuție importantă în drumul companiei către una dintre cele mai mari din lume: Yoshisuke Aikawa, Masujiro Hashimoto, William R Gorham şi Rokuro Aoyama.

Fondatorii Nissan – Inginerul care a lăsat industria de armament pentru un drum nesigur în producţia auto

Începuturile poveştii Nissan sunt de acum mai bine de 100 de ani, din 1911, când inginerul mecanic Masujiro Hashimoto, pe atunci în vârstă de 36 de ani, punea bazele Kaishinsha Motor Car Works în Tokio. Lucrase timp de 3 ani pentru un producător de motoare pe abur din SUA, apoi trecuse prin mai multe industrii, de la cea electrică la producţia de mitraliere şi echipament pentru extracţia cărbunelui. Maşinile erau însă cele care i se păreau cu adevărat fascinante. În 1914 scotea pe piaţă prima maşină, DAT, căreia i-au urmat mai multe modele, unele de pasageri, altele, de tip truck. Numele era un acronim format din iniţialele numelor investitorilor, printre ei – şi Rokuro Aoyama, un prieten din copilărie al lui Hashimoto.

Masujiro Hashimoto, foto: wikipedia.org

Cele mai multe automobile produse erau camionete pentru armată. Cererea pentru autoturisme era extrem de redusă în acea perioadă, iar populaţia şi economia erau oricum greu încercate după cutremurul devastator din 1 septembrie 1923, cutremur cu magnitudinea de 7,9 pe Richter ce a ţinut câteva minute. Au urmat tot felul de modele şi de fuziuni menite să păstreze compania pe piaţă, cel mai cunoscut dintre ele fiind Datsun Type 11. Numele iniţial era Datson, fiul lui Dat, dar pentru că în limba japoneză son înseamnă şi pierdere, numele a fost schimbat în Datsun.

Datsun 11, foto: wikipedia.org

Fondatorii Nissan – Omul de afaceri care a făcut lucrurile să se lege

În 1928 inginerul, omul de afaceri şi politicianul Yoshisuke Aikawa punea bazele companiei holding Nihon Sangyo care deţinea, printre altele, şi conglomeratul Hitachi. 2 ani mai târziu apărea şi denumirea de Nissan, care era, de fapt, o abreviere folosită la bursă pentru numele holdingului care încă nu producea autoturisme, ci deţinea fabrici ce făceau componente auto, dar şi mai multe turnătorii. Compania a continuat să crească, atât de mult încât a ajuns să deţină 74 de firme, în total, iar la finalul celui de-al Doilea Război Mondial era al patrulea cel mai mare holding din Japonia.

Yoshisuke Aikawa, foto: wikipedia.org

În 1931 DAT a fuzionat cu Tobata Casting, şi ea parte din Nihon Sangyo, iar apoi a fost înghiţit cu totul, acesta fiind practic începutul producţiei de autoturisme sub numele de Nissan, dar şi de avioane sau motoare.

Datsun 16, foto: wikipedia.org

Fondatorii Nissan – Americanul care a adus inovaţiile

DAT a venit la pachet şi cu inginerul american William R. Gorham, cel care avea să-şi pună puternic amprenta pe evoluţia Nissan şi, în acelaşi timp, să devină extrem de bun prieten cu cel care fondase conglomeratul, Yoshisuke Aikawa. A adus cu el tehnologia din Statele Unite ale Americii, dar şi design-ul făcut tot de o companie americană şi destinat atât autoturismelor, cât şi camionetelor şi autobuzelor. Practic, din punct de vedere al dezvoltării tehnologice, al invenţiilor aduse, Gorham este considerat fondatorul Nissan Motor.

William R. Gorham, foto: wikipedia.org

În timpul războiului coreean Nissan a devenit principalul producător auto pentru armata americană, însă la scurt timp după finalizarea acestuia au pornit proteste de amploare în rândul muncitorilor din fabricile Nissan. 100 de zile a ţinut greva, iar compania risca să piardă totul. Unul dintre noii lideri de sindicat, Shioji Ichiro, a venit cu ideea ca muncitorii să accepte reduceri salariale astfel încât să fie salvate mai multe locuri de muncă, iar productivitatea avea să devină o parte esenţială în contractul colectiv de muncă. Următorii 20 de ani au adus o dezvoltare fantastică în cadrul companiei, atât datorită noilor tehnologii, cât şi relaţiilor cu sindicatele. Ichiro, de altfel, a devenit preşedintele Sindicatelor din Industria Auto Japoneză şi una dintre cele mai importante figuri din mişcarea sindicală din această ţară.

Imagine din timpul grevei din 1953, foto: wikipedia.org

Tot în anii `50 Nissan a început să se extindă şi pe pieţele externe. Australia şi SUA au fost primele ţinte pentru holdingul japonez, iar înfiinţarea unui filiale în California a fost un gest firesc în acest proces. S-a investit mult în dezvoltarea de modele moderne şi atractive, iar asta s-a simţit rapid.

Datsun 240 Z coupe, foto: wikipedia.org

În anii `70 Nissan ajunsese unul dintre cei mai mari exportatori de automobile din întreaga lume şi avea deja şi prima fabrică dinafara Japoniei, la Cuernavaca, în Mexic. Au urmat altele în Australia, Noua Zeelandă, Taiwan, SUA şi Africa de Sud, iar începutul anilor `80 a transformat Nissan în cel mai bine vândut brand japonez în Europa. Pasul firesc a fost deschiderea unei noi fabrici aici, iar după mai multe ţări în care lucrurile nu s-au aşezat cum doreau reprezentanţii companiei, fabrica a fost deschisă în Marea Britanie. În 2007 aceasta era cea mai mare producătoare de pe continent, cu 400.000 de maşini care ieşeau pe porţile ei anual. Parteneriatul din anii 2000 cu Renault a dus compania pe locul 4 în lume în rândul producătorilor auto.

Share this article

Pe aceeași temă

Citește mai multe


Creșterea taxelor | Ce se întâmplă cu banii de pensii ai românilor și cu investițiile la bursă
Cu investiții totale de 23,5 mld. lei pe bursă – adică aproape un sfert din banii de pensii private ai românilor – fo...
Creșterea taxelor | Biriș pune punctul pe ”i”: Pierdem miliarde din PNRR sau supărăm mediul de afaceri?
Pus în fața unui deficit bugetar scăpat de sub control, Guvernul României are în prezent de ales: crește impozitele ș...
Cum se simte oboseala cauzată de cancer. Apare aproape în toate tipurile de neoplasme avansate
Cum se simte oboseala de la cancer? Oboseala este un simptom comun al cancerelor avansate, însă acest tip de oboseală...
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu Sectorul fu...
Animalul de companie are o respirație urât mirositoare? Iată câteva cauze
Nimic nu se compară cu afecțiunea câinelui, cu excepția cazului în care animalul de companie are un caz grav de halit...
Cum dansează pe manele mireasa lui Oțil și nașa Roxana Ionescu. Ramona Olaru și Diana Munteanu, campioane și ele
Dani Oțil și Gabriela Prisăcariu au făcut cununia religioasă duminică, 30 iulie, la 2 ani de când au devenit soț și s...
Spune-le și altora